Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 31 jul 2021, 02:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 mei 2021, 09:16 

Dag allemaal,

Zoals aangegeven in mijn voorstel ronde ben ik erg te vrede over mijn Fiat 500.

Sinds een maand of 2 ben ik tegen een probleem aangelopen en weet niet meer waar ik moet zoeken en vraag mij af of iemand bekend is met dit probleem.

Het probleem: zekering airco, elektrische verstelbare spiegels en koppeling schakelaar.

Ongeveer 2 maanden geleden begon mijn auto vreemd te rijden. Steeds bij het doorschakelen ging mijn toerental eerst een stuk om hoog voordat hij daalde. Dit deed hij in het begin nog niet. Na enkele dagen merkte ik dat mijn airco en spiegels niet meer werkte. Ben toen rond gaan kijken in de auto en kwam er achter dat de zekering (F51) doorgebrand was. Dit leidde tot het bovenstaande probleem. Heb toen de zekering vervangen en hier nog een enige tijd mee gereden. Alles deed het weer naar behoren. Na enkele dagen was de zekering weer door gebrand. Ben toen op internet gaan zoeken maar ben hier niets over tegen gekomen. Allen zekering tabellen zijn erg verschillend in tegenstelling tot hoe alles bij mij aangesloten zit. Na niks te hebben kunnen vinden, in en rondom de auto de zekering weer vervangen en hier opnieuw enkele dagen mee rond kunnen rijden. Wat mij opviel was dat mijn airco continu aansloeg en vrij snel weer afsloeg. Weet niet of dit normaal is? Mijn vermoeden was eerst instantie de airco, dus opgezocht op internet hoe ik deze loskoppel, namelijk zekering in motorruimte er uit/stekker los halen en dit vervolgens gedaan en dit heeft een langere tijd gewerkt, alles bleef het doen op de airco na. Ik dacht ah fijn dat weet ik in ieder geval waar ik moet gaan zoeken en of vervangen. Maar het mocht niet baten. Sinds gisteren springt, ook met de airco losgekoppeld, de zekering er om de haverklap uit. Ik weet bijna wel zeker dat dit gaat om een kortsluiting van/bij iets maar kan niets vreemds aantreffen..

Ik hoop dat iemand enige idee heeft waar ik kan/moet zoeken of wat het probleem kan verhelpen aangezien ik echt compleet radeloos ben… mochten jullie meer informatie willen moet je het eventjes laten weten!

Groetjes,

Jeray

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 mei 2021, 20:49 
Site Admin

Hoi Jeray,

Storing zoeken is één van de lastigste klussen in het autovak vandaar dat ik diep respect zou hebben voor diegene die op jouw vraag een kloppend antwoord kan geven :geek: .
Je zult echt met een multimeter aan de slag moeten om de storing te tackelen, wat is het nominale stroomgebruik en met welk piekvemogen vliegt de zekering er uit en wat zijn op dan de omstandigheden.

Je doet het al goed door mogelijke oorzaken uit te sluiten, de airco kun je eenvoudig uitschakelen door de hoge/lage druk schakelaar los te nemen.
Je zou ook nog de spanning van de spiegels af kunnen halen .

Wat nog een bruikbare methode kan zijn is om een zekering te prepared met een lamp :idea: .
Soldeer aan de twee pennetjes van de zekering twee draadjes en knoop hier een 60 Watt lamp aan, de stroom zal gewoon door de lamp heen gaan waarmee de lamp niet of heel zwak gaat branden.
Heb je op een bepaald moment kortsluiting (bijvoorbeeld als je remt of in een bocht) dan licht de lamp even vel op.
Op deze manier kun je veilig zien wanneer je kortsluiting hebt in deze zekeringsgroep.

Ik lees graag hoe je verder vaart....
Jelle

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]