Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 31 jul 2021, 01:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bitacken
BerichtGeplaatst: 11 dec 2020, 11:03 

Vraagje.. ik heb een punto van 2000, 98.000 op de teller. Fijne wagen waar ik nog wat langer mee zou willen rijden. Apk net geweest, geen opmerkingen.
Is het zinnig de onderkant te laten bitacken? Iemand ervaring en aan welke kosten moet ik denken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bitacken
BerichtGeplaatst: 16 dec 2020, 17:03 

Vergeet al die flauwekul Heister.Gewoon schoonmaken en besproeien met conserveerolie,als het maar blank spul is zodat je het regelmatig kunt inspecteren,schoonmaken en opnieuw besproeien.Ik spreek vanuit mijn ervaringen met terreinwagens die regel zand,modder en water te verduren kregen.wil je echt dat Punto lang meegaat moet je ook niet meer rijden willen zodra er gestrooid gaat worden.die bitac en al die andere rommel laten de onderkant er wel goed uitzien maar ondertussen gaat het roesten onder die dikke laag gewoon door

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 dec 2020, 16:34 

Dank voor je advies!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 dec 2020, 20:36 

Graag gedaan :) Ik weet nog niet veel over Fiat,daarom zit ik ook op dit forum,maar heb jarenlang verschillende Landrovers gehad en daarmee ook door de prut gereden,vandaar mijn antiroest ervaring.Heb nu een Campagnola uit 1979 en ben toch wel verrast over hoe weinig roest deze 41jarige heeft,ook de techniek bevalt me.De bereikbaarheid van o.a. de motor bv. vergeleken met een Landrover is verrassend en dat praktisch alle bouten moeren,pluggen etc.zonder problemen losgedraaid kunnen worden.Maar dat laatste zou kunnen betekenen dat dit exemplaar voornamelijk op de verharde weg gebruikt is

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jan 2021, 11:40 

Wel altijd goed (blijven) inspecteren, zit er ergens roest moet je dit wel behandelden.
En zoals al geschreven, onder die zwarte tectyl kun je niet kijken (inspecteren)

Groet Luigi.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jan 2021, 22:42 

Ik lees net op een Landrover forum over een middel dat Fluïd film heet.Had hier al veel goede dingen over gelezen in de Oldtimerpraxis en de Oldtimermarkt maar nooit uit kunnen proberen want toen het op de markt kwam had ik mjn Landrover al verkocht.Het voordeel vn dit spul is dat het in een spuitbus zit en je geen professioneel bedrijf hoeft in te schakelen.En omdat het doorzichtig is kun je het gemakkelijk op nieuwe roest controleren

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jan 2021, 23:35 

Dank je voor de tip!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2021, 20:11 

Graag gedaan,maar heb nog een tip gebaseerd op eigen ervaring.Voor mijn Campagnola uit 1979 die gewoon dag en nacht zomer en winter buiten staat behandel ik elk moeilijk bereikbaar roestplekje met Ballistol Universal universele olie in spuitbus,maar speciaal voor de winter gebruik ik Ballistol Protec,ik denk dat die minstens zo goed is als die Fluid Film maar is ook heel goed voor smeren vn sloten scharnieren etc.Eerst bestelde ik 50 ml busjes bij Lois motoronderhoud in Duitsland.Maar ik heb nu een 400ml besteld bij een Nederlandse firma die wel hogere verzendkosten berekend maar onder de streep toch nog goedkoper is.Alleen als ik het over nu heb is dat inmiddelijks een tijdje terug en heb die mail weggegooid en later helemaal gewist :roll: misschien kan ik nog terugvinden.dan hoor je het wel via dit forum

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 2021, 00:53 

Voor zo ver ik kan zien is Ballistol Protec 400ml het goedkoopst te bestellen bij Amazon.nl of bij Hahn &Kolb Nederland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]