Maar dan met stijl!

1100E Vistotal

1100E Vistotal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat je hier ziet is erg zeldzaam: een FIAT 1100 E Castagna Vistotal Cabriolet 1950 uit het museum van Luciano Nicolis in Villafranca bij Verona.

1100E VistotalDe achtergrond:

Vistotal (of Vutotal) werd in de jaren 30 van de vorige eeuw ontwikkeld en gepatenteerd door Jean-Henry Labourdette, een carrossier uit Parijs. Binnen dit concept werden de glasoppervlakken van de auto zo samengebouwd dat een optimaal zicht ontstond: VuTotal.

Daarbij werd gebruik gemaakt van gehard glas met een grote dikte zodat de "A"-stijlen konden vervallen. De voorruit stond in een gleuf in de carrosserie achter de motorruimte om zo verbonden te worden met het schutbord en was daarmee een integraal deel van de constructie. Dit concept levert een onbelemmerd zicht naar voren op.

Labourdette gebruikte het idee op verschillende zeer luxe en dure auto's zoals de Delahaye 148L en de Rolls Royce Royce Phantom III Labourdette Vutotal Cabriolet. Saint-Gobain, de glasfabriek, kocht het principe eind jaren 30 en startte productie in haar fabriek in Italië (Pisa). Daar ontstond de naam "Vistotal"

Na de oorlog werd het systeem alleen gebruikt voor een aantal showmodellen van carrosseriebouwer Castagna. Niet alleen op basis van Alfa Romeo en Fiat maar ook van Cisitalia.

Een prototype van de Chrysler Norseman gebouwd door Ghia voor de Detroit Motor Show in 1957 ging verloren toen de Andrea Doria zonk.
Vistotal was een duur concept omdat het erg complex was en werd weinig gewaardeerd door het publiek zodat het systeem "Vistotal" een stille dood stierf.

1100E Vistotal

De auto:

Deze cabriolet op basis van een Fiat 1100 E was een van de auto's die Castagna een nieuwe start moest geven na de Tweede Wereldoorlog. Verfijnd, stijlvol en met vele functionele details.
Als je het merk op de grille niet ziet zou je niet denken dat dat de auto gebaseerd is op een Fiat. Helaas is het een van de laatste creaties van Castagna want zoveel luxe als op deze spider bleek te duur en er is nooit een klant voor gevonden.
De auto heeft een groot aantal zeer fraaie en originele details: niet alleen de voorruitconstructie maar ook de zijruiten, het dashboard en het zeer speciale stuur zijn erg mooi. 

 

 

 


1100E VistotalDit transparante stuurwiel valt meteen op: het is gemaakt van plexiglas, waar ook de knoppen eh handgrepen van gemaakt zijn.

Toen Castagna in 1954 ophield te bestaan bleef een aantal auto's in de familie. Daaronder ook deze 1100 E Vistotal die een paar jaar geleden terechtkwam in het museum van Luciano Nicolis waar de auto een prominente plaats heeft gekregen.
Er is wel wat aan gerestaureerd: plekjes aan de carrosserie, de radio, een handgreep aan het linkerportier en een stuk tapijt. Verder is de auto origineel: zelfs de kap, met een frame gemaakt van hout en staal is nog volledig origineel. 

 

Degenen die er in hebben mogen zitten hebben ervaren dat de beenruimte groter is dan die van de oorspronkelijke 1100 E. De breedte van de auto is ook toegenomen. En "Vistotal" biedt werkelijk uitstekend zicht, al is het in het museum wel op andere fraaie auto's.

1100E Vistotal

Mocht je ooit in de buurt van Verona zijn: het MuseoNicolis is zeker de moeite waard: naast auto's is er ook allerlei Italiaanse techniek te bewonderen.