Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 16 dec 2018, 05:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 nov 2018, 22:10 
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2018, 13:26
Berichten: 1
Recentelijk heb ik een Fiat 500 1.2 (69 PK) gekocht bij een BOVAG-bedrijf, de auto is van april 2017 en had bij aankoop 10.000 kilometer op de teller. De auto is nieuw geleverd in Spanje aan een verhuurbedrijf en toen hij één jaar oud was, is hij naar NL geïmporteerd. Vervolgens heeft de Fiat ongeveer een half jaar te koop gestaan voordat ik deze heb gekocht.

Proefrit gemaakt, reed prima en de auto gelijk mee naar huis genomen. Tijdens de eerste ritten merkte ik echter dat de motor in een bepaald toerenbereik niet lekker liep en ik ben wat gaan speuren op internet. Kwam wat berichten tegen over auto's die langer stil hadden gestaan en ben daar eens op door gegaan, verse benzine er in, volgende tank een keer benzine 98 getankt en 2 of 3 keer een injectorreiniger gebruikt. Het probleem hield echter aan. Gezien het feit dat de auto nog in de fabrieksgarantie zit, verwees het verkopende BOVAG-bedrijf mij door naar een Fiat-dealer. Gelukkig is er eentje in mijn woonplaats en eerlijk gezegd pakten zij het ook gelijk serieus op en hebben de auto aan de diagnose gehad en er meerdere keren mee gereden, ook nog een keer een reiniger er in en bougies gewisseld maar het probleem bleef bestaan.

Ik weer terug, nogmaals gereden door de garage maar men voelt niets, 'ligt aan de platte banden op de 16 inch velgen (pack Style) en daarmee voel je dat de auto stuitert', aldus de chef-monteur. Weer de auto mee genomen maar het probleem blijft. Opnieuw naar de garage, op een regenachtige dag en dan zul je net zien: loopt de motor als een zonnetje... Monteur begon weer over de platte banden dus ik heb inmiddels de kleine velgen er opgelegd met winterbanden, soepeler ga je het niet krijgen maar het stotteren en inhouden van de motor blijft.

Wat is het probleem? Het is een 1.2, een 4 cilinder dus met 69 PK, de motor loopt mooi rond en stil en de auto is ook zuinig, 1 op 21 a 22 is zo maar te halen als je rustig rijdt dus de auto lijkt verder gezond maar rond de 2.000 toeren, ofwel rond de 70 km/h stottert de motor, hikt af en toe ook eens wat harder en ook bij gas loslaten rond dit toerental schokt de motor lichtjes. Bij hogere toerentallen of vlot doortrekken merk je helemaal niets, ook niet als je op de cruise-control rijdt maar rond de 2.000 toeren erger ik mij mateloos aan het lichte schokken, juist ook omdat je dan in een snelheidsbereik zit waar je vaak in rijdt.

Wie weet raad? Ik heb zelf het idee dat het wellicht met een land specifieke afstelling te maken zou kunnen hebben, want mogelijk is een Fiat voor Spanje anders afgesteld dan voor het Nederlandse klimaat? Iemand ervaring met dit probleem? Het is mijn vierde 500 die ik nu koop in 2.5 jaar, waarvan de derde 1.2 Ik heb nu ook nog een Twin-Air maar die gaat er uit omdat de dame die er mee rijdt geen schik heeft met het karakter van het kleine motortje, met de 4 cilinders heb ik verder nooit problemen gehad.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018, 16:42 
Offline

Geregistreerd: 28 maart 2013, 22:21
Berichten: 51
Woonplaats: Leusden
Hoi Barnard,

Je schrijft dat:
Citaat:
rond de 2.000 toeren, ofwel rond de 70 km/h stottert de motor, hikt af en toe ook eens wat harder en ook bij gas loslaten rond dit toerental schokt de motor lichtjes. Bij hogere toerentallen of vlot doortrekken merk je helemaal niets, ook niet als je op de cruise-control rijdt maar rond de 2.000 toeren erger ik mij mateloos aan het lichte schokken,


Het lijkt uit jou beschrijving dat de verbranding even hapert bij deellast. Op zich een vreemd fenomeen omdat de ecu dit onmiddellijk zou moeten detecteren, geen verbranding is een overdaad aan zuurstof naar de lambdasonde en dat resulteerde onmiddellijk in een foutcode.
Ook is er bij mijn weten geen verschil in emissie eisen tussen Nederland en Spanje waardoor de motoren daar niet anders zijn afgesteld dan hier.

Verder is de motor zo afgesteld dat deze bij gas los geen brandstof inspuit en dat er dan dus geen verbranding plaats vind, wanneer je dan toch merkt dat er schokken door de auto te voelen zijn dan lijkt het er inderdaad op dat dit niet uit de motor komt.

Groet,
Jelle


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling