Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 16 dec 2018, 05:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 17:48 

Ja, het is eindelijk weer gebeurd ! Na bij de introductie in Nederland door Hans Veldhuis een artikeltje te hebben geschreven over de Lombardi 850 Grandprix, Mk1 met de hoge kofferklpe en de louvres-motorkap, waag Jaco Bijlsma zich opnieuw aan deze zeldzame machine. Zijn tegenpool in deze vergelijkstest, is de Lotus Europa met de Renault 16 motor.... Dat is een beetje gemeen, want zo snijdt de Grandprix een beetje mager af... Eerlijk was een 1300 S 0f SS Scorpione geweest natuurlijk, maar goed je kan niet alles hebben...
Groetjes Joop
PS Gaat bij mijn rijkelijke documentatie over dit mooie model !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 18:03 

Op zich kan ik me je reactie voorstellen Joop. Maar ik zie het zo: ik vind het al meer dan geweldig dat er tenminste aandacht aan beide klassiekers wordt besteed. En ach, dat de vergelijking misschien een beetje mank gaat, het zij zo. Beide auto's mogen er zijn!

Groeten,
Adelbert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 nov 2018, 00:04 

En dan te bedenken dat een vriend van me zo'n Grand Prix opgefrommeld heeft in een greppel terwijl hij nog rijbewijsloos was... :shock: . Ik herinner hem er nog wel eens aan... vindt 'ie niet leuk! :mrgreen: Ach ja, we waren 17 en reden vrolijk rond op de ruilverkavelingsweggetjes met een ouwe doorgerotte matrode Renault 10... totdat de politie een eind aan het feestje maakte en ons liet weten maar in het bos te gaan rijden als het dan toch zo nodig moest :? :lol: . Dat gaf weer gedonder met de boswachter... Mooie tijd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 nov 2018, 20:39 

Interessant Anne !! Wat is er toen met die Lombardi gebeurd ? Ik weet nog dan in het hoge Noorden destijds ( Jaren 80 ) een oranje Grand Prix liep, bij een lid van Fiat 850 Club in Enkhuizen... Die man had ook een Moretti 128 Coupe Targa. De auto's hebben lang geleden reeds de eigenaar gewisseld, gezien op clubdagen deed je ze nooit overigens. Ook dan wel weer jammer. Bovendien, had je maat hem gekocht of geleend van zijn Pa ? Die was dan vast erg blij :shock: :shock: :lol:

En Adelbert, die Lotus Europa krijgt echt aandacht zat, al was het niet de gewone, met de Renault 16 motor ( Nee, geen TS of TX-blok ). De meeste test-exemplaren hebben de Ford Lotus Twin Cam erin liggen... Is natuurlijk dan veel leuker. Maar om de 850 Grandprix met zijn 47 Din pk tufje en 843cc te laten aantreden tegen de Europa met de 1470cc motor en 82 SAE Pk is natuurlijk geen vergelijking die neutraal kan zijn... En daar gaat het in een test om... Trekken we de vergelijking door dan dient een Fiat 128 1100 Sedan te staan tegenover bv een Kadett B met de 1200 motor... Niet dat die 128 die Kadettt B vanaf zijn begin al vele jaren vooruit was.... Met een beetje geluk had de Kadett schijven voor en de korte fraaie pook, ipv die pollepel... Al zijn er genoeg Heinz Durchschnitt's die met de Fiat niet konden schakelen, en de Kadett wel... De 128 wil gewoon een vaste hand, geen slap geval... Tis tenslotte een warmbloedige Italiaan. ;) ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2018, 12:40 

Of niet dan. ;)
Ik zou zo niet meer weten wat er met de Grand Prix is gebeurd Joop. Ik weet bijna zeker dat 'ie op de sloop is beland maar dat kan ik navragen.
De Lombardi stond te koop bij een particulier in Noordwolde-Zuid (Friesland), vlak bij me in de buurt dus. Moet rond 1977/1978 geweest zijn. Hij was oranje-rood van kleur, helemaal origineel, Borrani spaakwielen als extra en stond gewoon in de tuin! :shock: . Niet de beste plek om een 850 derivaat te stallen dacht ik. Er zat dan ook wel het nodige werk aan wilde je 'm weer tip-top maken. Motor en bodem waren ok, net als de wielophanging en het interieur met zijn fraaie dashboard en kuipstoeltjes. De beste verkoper vroeg er 1.000,= gulden voor. Mijn kameraad heeft de auto toen gekocht met als doel opknappen en ermee de weg op wanneer hij zijn roze papiertje had gehaald. Het heeft niet zo mogen zijn helaas... Het was best wel een giftig karretje in die tijd. We hebben er wel voor 1.500 gulden lol van gehad, haha!
Toen hij zijn papiertje wel had kocht hij een BMW 1600 (olieboot!) en daarna een FT-Bonito. Hebben we ergens in Brabant nog eens een 4-cilinder Porsche motor voor opgehaald maar die heeft er nooit in gezeten. Tot zover wat ik uit mijn grijze cellen aan parate kennis kan terughalen, maar hieraan kun je geen rechten ontlenen, haha!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]