Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 13 nov 2018, 06:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 19:57 

Hoi ik heb een probleem met startonderbreker. Mn auto herkert de sleutels niet. Ik lees dat dit aan relais van ecu kan liggen. Tevens krijgt mn ecu lezer geen contact meer met de ecu. Kan dat ook een teken zijn dat er iets mis is met de ecu? Gister had ik hetzelfde probleem maar anwb man heeft wat gerommeld met zekeringen en toen werkte alles opeens weer. Zou het kunnen dat hierdoor bv relais van ecu het weer even is gaan doen?

UPDATE 13/9/2018:
Inmiddels een stap verder. Het relais is gewoon in orde, maar de aansturing komt niet. Als ik dit relais overbrug, of van buitenaf aanstuur worden de sleutels weer herkend en krijgt scanner weer contact met de boordcomputer.

Probleem is dat ik niet goed kan vinden hoe het relais heet. Ik heb een foto bijgevoegd met welk relais het is (foto01). Ik heb de draden naar het relais toe doorgemeten. Van de "aansturende" kant van het relais staat op een kant een permanente plus, de ander is dan een schakelende min/nul vermoed ik. Maar op deze min/nul draad meet ik geen min/nul. (Ik meet het verschil met de plus van de accu en verwacht dan 12V verschil maar het gekke is dat ik dan wisselnd 4-6V meet. Meet ik de nul/min draad ten opzichte van de minpool van de accu, dan meet ik 0,5V. En ik meet ook oneindig weerstand tussen minpool accu en min/nul draad)

Feit is dat als ik directe verbinding maak tussen min van accu en de massapool van het relais, het relais klikt en alles gewoon werkt. (zie foto1 gele draad)

Ik vraag mij volgende af:
1) Welk relais is het? (zie foto01). 22/9/2018: Voor zover ik zie is het relais J10 dat de ECU (M10) voedt.
2) waar komt deze geschakelde massa vandaan? 22/9/2018: Komt van pin 13 van de ECU (M10) volgens het schema (zie foto)

UPDATE 22/9/2018:
Een aantal antwoorden heb ik inmiddels gevonden. Zie aanvullingen boven. Kortom:
Het relais waar ik problemen mee heb is waarschijnlijk J10 die de voeding van de ECU (M10) verzorgt. De spoel van het relais heeft een permanente + van de accu en krijgt een massasignaal op pin pin 85 van het relais vanaf pin 13 van de ECU (M10).

Als ik het massasignaal op de draad die naar pin 85 van het relais meet, meet ik volgende:
Contact uit, relais J10 eruit, een zijde multimeter op plusdraad naar spoel (permanente plus), andere zijde op de massadraad: 0,6V gemeten
Idem met contact aan: wisselend 4-6V (en ik zou dan 12V verwachten als er een goed massasignaal zou staan op de draad, namelijk het verschil tussen de plus en de massa op deze draad)

Aantal nieuwe vragen:
1. Wanneer geeft de ECU het massasignaal naar het relais? (gelijk met contact aan??)
2. De ECU geeft dus zelf een massasignaal af naar het relais dat voeding op de ECU moet zetten. Heeft de ECU dan nog een andere voeding die zorgt dat dat massasignaal gegeven worden voordat het relais voeding geeft naar de ECU?
3. Hoe kan ik controleren of de ECU het massasignaal wel geeft? Om zo te bepalen of het in de draad tussen ECU en relais ligt of al voor de draad zit?
4. Tot nu toe rijd ik gewoon met de auto door het relais van een direct massasignaal te voordien vanaf de accu. Maar relais is dan permanent gevoed en voedt ook permanent de ECU. Hoe schadelijk is dit?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt.

Bijlagen:
schema.jpeg
schema.jpeg [ 34.68 KiB | 656 keer bekeken ]
foto02.jpeg
foto02.jpeg [ 42.28 KiB | 730 keer bekeken ]
foto01.jpeg
foto01.jpeg [ 40.65 KiB | 730 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Joch op 22 sep 2018, 12:09, in totaal 2 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 20:49 

Jee, je hebt drie! topics over het zelfde probleem.

Gaat het niet?

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 12:10 

Ik ben inmiddels weer wat verder met snappen hoe het zit met het relais dat de ECU voedt. Zie aanvulling boven in het originele bericht.
Hulp is zeer welkom.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]