Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 17 okt 2018, 05:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 aug 2018, 19:42 

Hallo Fiat-lovers,

Ik ben al een maandje of 6 de eigenaar van een Fiat 126. Het was een echte schuurvondst, maar de machine was er erg aan toe. Ondertussen heb ik al verschillende onderdelen vervangen en ik rijd ondertussen af en toe met de wagen en herstel systematisch dingen die ik tegenkom. Vandaag was het de beurt aan de benzinemeter, die werkte immers niet. Ik heb de vlotter uit de tank gehaald, maar daar leek niets mis mee. De contacten aan de buitenkant van de tank waar hevig gecorrodeerd maar die heb ik vervangen. Helaas blijft de meter nog altijd op nul staan.

In soortgelijke berichten, maar dan van een Fiat 500, lees ik meerdere malen dat de benzinevlotter een "massaschakeling" heeft en dat de tank zelf dus geaard moet zijn. Ik heb aan de benzinetank geen aardingsdraad gezien. Ik lees dan in die berichten dat je alsnog een draad kan monteren om alles van aarding te voorzien. Maar nu komt het : van de tank naar waar dan…… ?

Ik heb een dashboard met 1 geïntegreerde console waar snelheidsmeter, kilometerteller en benzinemeter samen in één eenvoudig overzicht. Achteraan zitten langs beide kanten van de console een rode en witte stekker, waar in elk een draad of 8 inzit. De draden die van de vlotter komen, zitten onderaan de rode stekker, de contacten lijken me schoon.

- Heeft iemand de oplossing ?
- Weet iemand of er nog een aardingsdraad moet ?
- Heeft iemand een voorstel om dit verder te debuggen ?

Vriendelijke groeten, Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 12:19 

Plaats eens een foto van de gecorrodeerde kontakten, en anders is een draad zo gelegd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 15:03 

Het is in principe een potmeter die gedraaid wordt door de vlotter.
Je zult ook ergens 12v moeten meten in de buurt van de tank. Is dat niet zo dan zit het in de aanvoer van de 12v.

Plaats me anders een foto van het bedradingsschema, dan kan iets meer zeggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 19:22 

Hallo daar,

Bedankt voor de reacties. In bijlage 4 foto's.

1) Schema vlotter : let op de aarding in het schema, dat heb ik dus zeker niet, zoals bv in foto 2 (van vw bus) W en T lopen inderdaad naar het dashboard, dat klopt
2) Foto aarding vlotter VW T2
3) Foto nieuwe vlotter : let op de rubbere ring die tussen de tank en vlotter zit = zeker niet geleidend
4) de gecorrodeerde contacten

(Ik heb nog het volledige schema, maar kan ik niet uploaden vanwege de pixels.)

Dus, zonder jullie op het verkeerde spoor te brengen, vermoed ik dat ik een aarding moet aanbrengen van een van de vijsjes van de vlotter naar een massa van de auto.

Suggesties ?

Bijlagen:
fuelsendernew.jpg
fuelsendernew.jpg [ 69.35 KiB | 2495 keer bekeken ]
Aarding vlotter T2.jpg
Aarding vlotter T2.jpg [ 10.71 KiB | 2495 keer bekeken ]
Fiat126_schema_vlotter.jpg
Fiat126_schema_vlotter.jpg [ 50.99 KiB | 2495 keer bekeken ]
fiat126_contacten_vlotter.jpg
fiat126_contacten_vlotter.jpg [ 73.55 KiB | 2495 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 19:24 

De foto's zitten na het uploaden door elkaar, maar het spreekt voor zich.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 20:12 

Dank!
Bedoelde het hele elek. schema van de auto maar heb even bij eigen (fiat 124 special) gekeken. Die is ws hetzelfde qua vlotter.

De massa wordt geleverd door de tank met de brandstof erin.
Ergens zit de tank vast met een bout aan het chassis, dat is dan de massa.

Je kunt dit meehelpen door (net als bij de t2) een bout van de bevestiging van de vlotter aan de massa te leggen.
Kan geen kwaad om dit te doen. Dus gewoon een draadje van bout vlotter naar een kale plek op je chassis (een willekeurige bout in de buurt die in het chassis zit).
Let op: dit laatste kan trouwens alleen wanneer je geen nul ohm meet tussen een contact en het metaal van de vlotter.
Ik hoop dat je dit begrijpt? Zo niet geef het even aan!

Bij mij is W het lampje 'low fuel' De T gaat naar de meter. Toch verwacht ik op de T een spanning te staan uiteindelijk. Anders kan de meter niks meten.

Edit: de rubber ring is er voor een goede afsluiting tussen vlotter en benzine in de tank. Die afsluiting mag niet lekken.

Ten slotte: in een huis heb je aarde, in een voertuig heb je massa. Massa en aarde zijn niet hetzelfde: de massa kan nog steeds een potential hebben tov aarde! Maar dit laatste is even voor de spreekwoordelijke puntjes op de i.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 20:34 

Even een foto voor je gemaakt van de setup in de 124.
Zag daar wel iets leuks: de massa draad heb ik al! Blijkbaar toegevoegd nav ervaringen ws...

Met uitleg:
rood: aan en afvoer benzine
blauw: onluchting tank
groen: de W en T aansluiting waarbij rood/grijs draad de W is.
geel: de besproken massa aansluiting!

Hoop dat je hier wat aan hebt zo!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 20:59 

Fantastisch, bedankt voor de toelichting en de foto !

Ik heb inderdaad het volledige schema, maar de website laat maar een bepaalde aantal pixels toe, dus ik dacht : ik knip er even het stukje eruit van de vlotter :) omdat ik daar die massa op zag staan, die ik eigenlijk niet heb.

Ik ben inderdaad nog een beginneling, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.

De massa is inderdaad de tank zelf via de bouten in de bodemplaat, maar door de rubberen afsluitring (ter afdichting van de tank), geraakt die massa eigenlijk niet tot aan het metaal van de vlotter. En ik denk dat het metaal van de vlotter de massa moet hebben/krijgen.

Jammer genoeg kan ik pas aan de bovenkant van de tank aan, wanneer ik de volledig tank demonteer. Het zijn maar 3 bouten, maar de aansluiting van de ontluchting en vulbuis kwamen me zwaar vallen omdat ik er zo moeilijk aan kon. Maar hey, ik maak er dit weekend werk van ! merci.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 21:09 

Graag gedaan. Been there...

Laat het forum weten of het gelukt is en of het allemaal weer werk zoals het hoort!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2018, 10:42 

Helaas, massakabeltje voorzien tussen de bovenkant van de vlotter en de massa van de auto...maar zonder resultaat.

Misschien is de meter defect, ik kan wel een tweedehands krijgen voor pakweg 25€....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]