Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 aug 2018, 23:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fiat 850 heeft kuren...
BerichtGeplaatst: 03 aug 2018, 17:21 

Afijn, de 850 heeft geen zin in fijn draaien en lijkt op 3 pitten te lopen...doet ie ook. Dus maar eens ouderwets gezocht. Warm rijden, niet fijn, en compressie getest. Alle cilinders dus 10,5 bar & 150PSI... Helaas, de koppakking is het niet !
Omdat ik de carburateur verdacht, heb ik hem maar even geruild, en bij de andere de pet gelicht... Zat wel wat rommel in, maar niet echt dramatisch.
Dus nu maar eens even de ontsteking nogmaals nalopen, en eventueel de condensator vervangen... Dus eerst maar weer eens onderdelen besteld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 aug 2018, 18:14 

Joop

Ten eerste, wanneer een motor die op 3 cilinders loopt moet je niet mee rijden (tenzij het een driepitter is) de ongelijke belasting aan de lagers is niet fijn en wanneer de motor wel benzine krijgt spoel je de cilinders.

Compressie test altijd handig om te doen. Maar ook een lektest kan nuttige informatie geven, een beetje druk op de cilinder via het bougiegat, met de zuiger in de bovenste stand van de compressieslag, en meten hoeveel van de luchtje verliest. Je kunt dan ook horen, zien of voelen waar deze lucht blijft. (Inlaatklep, uitlaat klep, carter of koelsysteem)

Wanneer je motor 1 carburateur heeft is het niet waarschijnlijk dat de oorzaak van het op drie cilinders lopen veroorzaakt wordt door een verstopte sproeier of een verkeerde afstelling van de gasfabriek.
Alle cilinders zouden hier in gelijke mate last van moeten hebben.

De kans op een storing in de ontsteking is bij een op één cilinder haperende motor vrij groot.
Vaak is de oorzaak een en ook het gevolg een kapotte bougie, deze haal je er dan zwart en nat uit wanneer de cilinder een tijd niet heeft meegedaan (wissel deze even met een andere cilinder wanneer je deze niet kunt testen)
Meet ook je bougiekabels door en kijk of deze geen doorslijtplekken hebben waardoor ze de vonk aan massa leggen. En natuurlijk je verdeler kap, vocht en scheuren zijn vaak een oorzaak van cilinder uitval.

Wanneer je dus een kapotte verdelerkap hebt gevonden kan dit ook een kapotte bougie hebben veroorzaakt. Dus controleer tot slot altijd even je bougie’s.

Tot slot check je de motorafstelling. Ontstekingstijdstip en afstelling van carburatie want een verlopen afstelling kan een storing veroorzaken.

Succes,
Jelle

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 aug 2018, 18:06 

Nou Jelle, het probleem is dat de symptomen niet altijd hetzelfde zijn... Het matig lopen is hoofdzakelijk een stationair gebeuren. Hij "slaat " dan nogal, en pakt erg slecht op. Maar rijdt je gewoon in de 4e dan lijkt er niets aan de hand....

Na de NvhO had de 850 die Zondagmorgen maar weinig zin, en pakte aan op 3 pitten... daar kwam hij even later wel weer door. Maar de motor had nog maar 800km gelopen, de kop was wel nagetrokken, en de kleppen gesteld, hij was al meerdere keren gewoon warm geweest. Met de rally had ik de limiet gesteld op 4500, totdat hij de 1200 had volgemaakt... Maar helaas, mijn chauffeur blies hem aan het eind flink door, en zo was ik bang voor de koppakking.
Echter, ik verlies geen koelvloeistof, noch heb ik water in de olie, laat staan condens. En aangezien de stationaire loop wegviel, heb de beide sproeiers van de DIC schoongeblazen, en zie hij deed het weer...
Na een tijdje echter kwam het euvel terug, en verdween net zo plots weer na een tijdje. Bougies zijn nieuw, motor volledig gereviseerd, dus waar ligt dit nu aan, behalve die ongenadige trappartij aan het einde van de NvhO, waarbij de 7000 wel gehaald werden aan het geluid te horen...

Dan maar terug naar af, eventueel componenten wisselen, om ergens achter te komen... Bij gebrek aan de juiste condensator, bougieskabels, die ik overigens niet verdenk, aangezien de motor in de hogere toerenregionen geen slag mist.... Bij inspectie van de punten was de fibernok niet echt jovel dus, zou het dat kunnen zijn, kontakthoek…
Afgesteld was ie al, en ook wel mooi met de lamp, liep goed, en haalde zelfs 1 op 15,8 dankzij de 3-polige platinabougies die ik gemonteerd had... En dat is niet gek voor een 843cc met dubbele carburateur... Ik had al vrij veel variabelen uitgeschakeld, en kon mij haast geen ander euvel als valse lucht agv een te smalle pakking, of een probleem aan de ontsteking voorstellen... Afijn, de punten zijn binnen, evenals de bougieskabels, dus we zullen het van de week zien...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 12:56 

Dag Joop,

Koppakking lek tussen 2 cilinders? Ooit eens gehad bij een BMW 2002 en die had ook meer dan voldoende compressie. Wat ik gedaan had is: bougie leeggemaakt en een slang erop gezet. Hiermee kan je druk zetten op de cilinder. Dan maar testen bij elke cilinder wanneer de boel dicht staat hoeveel er verloren wordt aan druk. Bij mij was blazen overigens genoeg, ik had vrij snel bubbelend geluid in de watertank.

Groeten Michiel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 19:07 

Dank je Mitch, ga er vanavond weer mee aan de slag.... eerst de punten maar eens ruilen... Maar ik zal je tip eens testen, met de compressor....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]