Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 15 dec 2018, 15:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 16:46 
Offline

Geregistreerd: 26 jul 2018, 20:27
Berichten: 3
Net nieuw op dit forum en meteen maar een vraag neergelegd, met een intro.
Waar gaat het om? De verlichting in de laadruimte van een Doblo 2012.

De onderhavige Doblo is een erfstuk uit de nalatenschap van een familielid, broer van mijn moeder, die in de oorlog in Duitsland is beland en daar is blijven 'hangen', getrouwd, gescheiden, hertrouwd, herscheiden en daar twee dochters heeft veroorzaakt. Deze oom verkeerde in de veronderstelling dat zijn hele familie hier was weggebombardeerd en allemaal dood. Hier dacht de hele familie dat hij 'ergens' in Duitsland een bombardement niet had overleefd. Eerst in 1999 kwam deze vergeten oom erachter dat zijn veronderstelling wellicht onjuist was. Er ontstond enig contact, er zijn heen en weer enkele bezoekjes geweest, maar ja, zijn generatie dunde met de dag uit en zijn dochters voelden weinig voor verder contact met een stuk familie wat zij niet kennen. Dat bleef beperkt tot eindejaars wensen en ze zijn één keer hier geweest.
Oom blijkt begin dit jaar overleden, zijn dochters hebben dat een paar weken geleden laten weten, met daarbij de mededeling dat hij zijn Fiat Doblo Cargo Maxi (en wat fotos van voor de oorlog) bij testament aan mij had nagelaten.
Tja, ’t kan ooit vreemd verlopen.

De Doblo blijkt van juni 2012 te zijn, heeft 48.500 km er op zitten, 'loopt' op aardgas (en benzine) en blijkt door mijn oom tweedehands te zijn aangschaft in september 2017. De hele geschiedenis van onderhoudsboekjes, garagerekeningen en verslagen van Haupt Untersuchungen is erbij. Eerste eigenaar: energiebedrijf Sachsen-Anhalt, vandaar dus dat aardgas als brandstof.
De Doblo is dus een service wagen geweest.

Het energiebedrijf heeft in de laadruimte wat gerommeld met de verlichting. Op zich begrijpelijk, dat soort autos staat geregeld langere tijd met de achterklep en schuifdeur(en) open en dus, zonder maatregelen, met de laadruimte verlichting 'aan'. Tja, dan wil de accu wel eens leeg raken op een ongelegen moment.
Dat hebben 'ze' opgelost met een TL-buisje en LED strips, en, door de standaard lampornamenten in het standje 'altijd uit' vast te zetten: een isolatiekousje over de massa aansluiting in de lampvoet geplaatst. Simpel, afdoende en gemakkelijk ongedaan te maken.

De LED strips zijn verbonden met de bekabeling naar het lichtpunt midden boven de achterklep en gaan branden zodra de achterklep en/of zijdeur wordt geopend. In overeenstemming met wat je verwacht. Sluit je de klep en/of zijdeur, dan branden de LED strips nog een minuut of twee, drie en doven dan. Ook nog wat je verwacht.
Maar nu komt het: draai je de contactsleutel naar de positie 'aan', dan beginnen de LED strips weer te branden. Een dergelijke verlichte laadruimte is heel onpraktisch tijdens het rijden in het donker.
De LED strips zijn op het boordnet aangesloten via zogeheten Scotch aansluitclips, van die blauwe dingen waarmee je een draad kunt aansluiten op een bestaande draad, 'knijp' met combintietang, blauwe huls erover. Net achter het lichtpunt midden boven de achterklep, dus uit het zicht. Naar dat lichtpunt voeren drie draadjes, twee zijn via die Scotch clips met de LED strips verbonden. Een is ongetwijfeld de massa, de andere een geschakelde plus, maar de vraag is dan wel: hoe geschakeld? Niet simpelweg via het contactslot. Of zit er ergens een lepe electronische schakeling in het massa spoortje?
De drie aanvoerdraadjes zitten oorspronkelijk met een 3 polige connector aan het verlichtingsornament en polen dragen de aanduiding: 1 2 en 3.
Weet iemand wat de aanduidingen 'voeren', dus wat is massa, wat is plus en wat is de derde?

Dan het TL-buisje. Op zich een prachtig ding van Sortimo. Daarvoor zijn twee draden getrokken die ik terug heb kunnen volgen tot een plek tussen de rechter wielbak, de vloer en de schuifdeur, daarna verdwijnen de draden uit het zicht achter en onder de plastik carrosserie panelen. Geen idee hoe je die panelen kunt verwijderen. Ik wil graag van de TL-buisje af omdat de twee voedingsdraden aanvankelijk losjes omlaag hangen en verderop met twee tie-raps aan een af fabriek aanwezige kabelboom losjes en onbeschermd zijn bevestigd. Niet helemaal zoals ik dat graag zie en dan druk ik mij terughoudend uit.
Dus, iemand met nuttige tips hoe je de plastic panelen kunt verwijderen zonder iets te breken?

Alvast mijn dank voor het meedenken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 aug 2018, 20:27 
Offline

Geregistreerd: 26 jul 2018, 20:27
Berichten: 3
Is inmiddels opgelost.
Geloof het of niet, maar de oorzaak is de energiezuinigheid van LEDs.
De LED-strip trekt te weinig stroom. Het eerder genoemde isolatiekousje weghalen, bleek de oplossing. Het gloeilampje wat dan weer meedoet, zorgt er voor dat er wel voldoende stroom wordt getrokken om de elektronika zover te krijgen de boel uit te schakelen.

Het af fabriek gemonteerde gloeilampje is een buislampje van 12V 15W. De later aangebrachte LED-strip is (eveneens) 12V maar slechts 1,2W. Proef op de som gedaan door het gloeilampje er weer uit en een 12V LED-strip van 5meter lang (die hebben ze bij de Action) die volgens de gegevens op de verpakking 1A nodig heeft, dus 12W, aan te sluiten in plaats van die korte strip van 1,2W en het gloeilampje van 15W, en dat werkte wel zoals het hoort.
Is wel een zee van licht, die 5m aan LEDs in de laadruimte.

Dan nog de connector:
#1: oranje met bruin, wordt bediend door elektronika respectievelijk boordcomputer
#2: rood met zwarte langsstreep, constante 12V c.q. de 'plus'
#3: zwart, massa, de 'min'


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling