Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 14 nov 2018, 19:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 17:43 

Soms, of liever geregeld, heel vaak lopen hier meerdere projekten naast elkaar... Dat is dan wel handig als je niet verder kan met het ene projekt en overzicht hou ik zeker wel, maar het wordt erg vol met al die bakken en dozen... Tijd voor een hernieuwd offensief... En zoals Wilko reeds zei, schoon spul laat zich zalig assembleren.... Dus gisteravond de 2e 600-motor, die reeds uit elkaar lag, onder handen genomen en in bad gedaan. Het distributiedeksel is schoon, de poelie van de krukas, en een paar asjes, en ik heb de kist met onderdelen, weer ontdekt. Ik was bang dat ik wat kwijt was, maar alles is er wel... Dus eerst maar eens reinigen en opbergen in een handige sorteerbak, zodat het opbouwen vlot kan plaatsvinden. De nokkenas lekt inmiddels uit, en de krukas zal spoedig volgen, samen met de nokvolgers, de stoterstangen, en nog een paar onderdelen.
Vraag is, gaan we heb opnieuw verbeteren, dwz opnieuw dikke M10 kopbouten, de Zastava-pakking en de kop bewerken ? Of laten we de M8-boutjes op de plek.... 30Nm klinkt zo mager... de M10 mag vast met 52Nm... Bijna net zoveel als de 850Coupe...

Schoonmaken, is zulk vreselijk werk, maar het moet.. Charles T kan er over meepraten wat voor een kreng ik ben, als je het schoon moet maken.... Half werk ? Flikker ik zo weer in de ontvetterbak, en nu netjes werken....
Afijn, het begin is er... Dinsdagavond sop-avond.... nee... don't get carried away gentleman.... :shock: :shock: :lol: :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 18:50 

Herkenbaar Joop............van : projectjes: op zich zelf staande projectjes onderdeel van één project zijn al tijdrovend en soms verwarrend, en ook: waar heb ik datendat gelaten....onderdelen opgeruimd, even weg gelegd..etc..ik label ze allemaal, beetje schilderstape met stift, of kartonnen-kaartje met ty-rap.
>>>net weer wat chinees gegeten..ik had bakjes nodig :roll: :shock: ;) :mrgreen:
Het assembleren van schone onderdelen is echt een verademing, idd, kost wat tijd, maar je hebt er je gemak van!

ik zal trouwens mijn topic(s) eens afstoffen en updaten..door die website van foto-emmer :mrgreen: ...chantage had ik er wat de brui aangegeven..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 21:51 

Succes met poetsen. :mrgreen: :mrgreen:

Ben ook op speurtocht geweest vanavond, ik had ooit de microfiche van de 127 Sport ingescand, maar kon de bestanden niet meer vinden.
Dus uiteindelijk een loodzware bijna 20 jaar oude computer uit de rommelhoek getrokken, stekker erin, en zowaar het ding kwam tot leven. :shock: :lol: :lol:
Even snuffelen en jawel, daar stonden die bestanden nog op, dus toch weer een nuttige avond gehad... :mrgreen: :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 22:21 

Wilko schreef:

Ben ook op speurtocht geweest vanavond, ik had ooit de microfiche van de 127 Sport ingescand, maar kon de bestanden niet meer vinden.

Die heb ik ook nog liggen die microfisches...uuuhh ff proberen in te scannen :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 apr 2018, 09:44 

Verwacht er niet al teveel van, de resolutie van normale scanners is wat aan de lage kant, dus de onderdeelnummers zijn nauwelijks leesbaar.
De plaatjes zijn wel redelijk zichtbaar dus bij het puzzelen is het makkelijk om een beetje te zien hoe alles in elkaar hoort. 8-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018, 21:49 

En opnieuw de donkere uren een besteding gegeven... Inmiddels is het blok schoongemaakt en door geblazen... Het lijkt alsof deze motor in 1979 reeds een revisie-kuur heeft gehad, ze is van 1972. Het is een VL-blok, uit een Seat 600D of E... Opmerkelijk is het feit dat ik zuigers heb die 61,4mm zijn en dus kleiner dan die van een D-motor... Bij de 3e motor, eenzelfde meet ik een slag van 68mm, oftewel de maat van de latere 903cc... Nu had Hakan Leppens er wel eens over gerept dat Seat 133 motoren niet de gelijke maten hebben als die Fiat 850, maar dit blijkt nu ook op te gaan voor de 600-motoren uit Spanje. Waarom ? Mij is wel bekend dat in Spanje motoren met 792cc bestonden ( 800 ) evenals een 1010cc. Deze zijn expliciet Spaanse motoren, de eerste zat in bv de 4-deurs 600, en de 2e zat in de 127. Onbekend is mij of dit een Mk 1 of 2 was... Ik schat de Mk1, want de Mk2 was als sportieve variant leverbaar als Chrono, uitgerust met de 1438cc 124D motor, mij zeer bekend.
De oliepomp van deze VL motor heeft vervolgens weer tandwielen die 28mm hoog zijn, dus ook verbeterd qua opbrengst.... Nu het gat in het blok nog matching maken, zodat het ding lekker royaal het vette spul bij de lagers krijgt... Foto's komen later ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 12:20 

Dus hele avonden in de ontvetter aan het werk, krabben, poetsen en blazen met de spuit... Hier een paar plaatjes van de oliepomp, die nog in prima conditie is..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Is weer fris en royaal in de olie...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]