Met 230.000+ op de teller ben ik verbaast over het feit dat deze auto motorisch goed functioneert en geen extreme bijzonderheden heeft intern voor zover zichtbaar of merkbaar (uiteraard vast wel wat dingen, maar verwacht geen interne ernstige zaken). Wat natuurlijk wel zo is, her en der om het blokje heen ontstaan op den duur problemen en ervaring leert dat hoe ouder een auto is (geen echte klassiekers) er op den duur men geen aandacht meer aan schenkt wat betreft onderhoudt. Na de aanschaf heb ik dan ook een kleine beurt gedaan voor zover mogelijk op dat moment met de kennis die ik toen had. Verder heb ik wat noodoplossingen gedaan waarvan ik achteraf spijt heb en wat weggegooid geld is geweest: 5 in 1 flesje's, setje voor polijsten koplampen en antilek setje vanwege de waterpomp lekkage.
Ik ga nu vanaf de tank naar binnen toe werken en vanaf de luchtinlaat naar binnen toe werken zodat ik alles tegen ga komen om het blokje heen totdat ik intern aan het blokje kan werken indien nodig (denk dan aan de kleppen, koppakking en dergelijke).
Benzinetank tot en met het benzinefilter:Mijn slot en klep functioneert en is dik in orde op wat poetswerk na. Vervolgens weet ik dat de pomp ook werkt aangezien benzine gebrek in de motor niet van toepassing is (heb de pomp inmiddels ook gevonden). Daar waar het vervolgens mis gaat is het benzine filter, er werd mij verteld dat deze niet in de auto zit en het een zelfreinigend systeem zou zijn, na wat zoeken in de motorruimte met de werkinstructie heb ik uiteindelijk mijn koolstoffilter gevonden. Ik wil dus eerst het filter vervangen en zal de benodigde moeite moeten doen om een nieuw filter te vinden aangezien deze na wat zoekwerk niet snel beschikbaar is. Optie 1 is lang zoeken en duur betalen, optie 2 is vervangen voor een ander type wat mogelijk zelfs beter kan zijn. Eventueel kan ik na mijn zoektocht, demontage en goed begrijpen hoe het werkt een aanpassing doen voor de toekomst plannen.
Luchtfilter:Het luchtfilter zelf heb ik in het begin direct vervangen maar wil nu de gehele inlaat controleren en opknappen/veranderen, tevens heb ik het idee dat de inlaat op een rare plek zit naast de koelvloeistof tank i.v.m. warme lucht (wel originele plek). De basis slang is al beschadigt en ducktape is men niet zuinig mee geweest. Verder zijn de schroeven op het deksel van het huis verschillend en doorgedraaid waardoor er geen perfecte afsluiting is. Nu kan ik alles tot origineel brengen, maar voor in de toekomst en mijn plannen is het ook een optie om na te denken voor een andere oplossing en dan zelf maar alles met een nieuwe laag ducktape op elke manier afdichten voor nu. Ik zou dan wellicht voor de aankomende maanden even vooruit kunnen en bespaar mogelijk onnodige kosten als ik een drastische aanpassing wil gaan doen; En nee er komt geen turbo op.
Carburateur:Uitzoeken hoe dat ding werkt, waar wat vandaan komt en of het er überhaupt wel inzit zoals ik denk. Ik zet hier later een edit op omdat ik dit totaal nog niet weet en het niet zomaar aandurf om mee aan de slag te gaan en het hoe of wat. Dus eerst goed lezen in het handboek en filmpje's kijken en dan proberen uit te leggen voor mijzelf hoe of wat.Injectoren:Na mijn carburateur komen de injectoren aan de beurt gezien ik verwacht dat deze ook vervuild zijn op basis van het feit dat mijn bougies bij vervanging allen een eigen euvel vertoonden: 1 zwart, 1 wit en etc.; Dus ergens is er iets mis met lucht en benzine verhouding waardoor ik de injectoren wil inspecteren en eventueel schoonmaken of vervangen indien noodzakelijk. Ik denk dat dit een redelijk goed idee is en nog niet te extreem gaat voor een amateur.
Voor zover ik nu weet is dat met een busje spray en wat aanpassing je elke verstuiver kunt schoonmaken en controleren: 12V en schakelaar om te controleren op klikken, spray druk opbouwen met verloop op de injector, schakelaar even paar keer aan/uit en sprayen maar daarna met de schakelaar aan/uit klikken. Mogelijk zit er intern nog een klein zeefje in die ook schoongemaakt moet worden, maar dit weet ik nog niet zeker - maar In elk geval ga ik ze alle 4 schoonmaken en controleren.
Lambdasonde's:Nu weet ik door de OBD2 dat mijn Lambdasonde niet meer goed is (Lean Bank 1), mijn katalysator gaat er aan en ook mijn motorblok is niet blij met alles. Zo weet ik dus nu in de combinatie van dit geheel de reden waarom 1 bougie wit is geweest toen ik de boel heb vervangen. Dit betekend dus ook dat een cilinder erg heet gaat worden en dan ook nog eens de combinatie van te weinig/lekkage koelvloeistof is het wachten op een vastloper of iets in deze richting.
Voor mijzelf kan ik eens meten wat de V waarde is door de sonde rond de 600 graden op te stoken, dat is dan leuk om zelf eens te zien en voor het experiment om te controleren. Het moet rond de 0,9 tot max 1 V zijn en eenmaal opgestookt en weer laten afkoelen moet V super snel gaan dalen, ik heb nog geen grafiek of iets gevonden wat de tijd hoort te zijn, maar wellicht is dat nu ook niet direct het meest belangrijke en kan ik met de meting, een timer en video opname hier eens om advies vragen als ikzelf niet de gegevens heb gevonden of ernstig twijfel. Uiteraard heeft het geen daadwerkelijk nut, maar zou het entertainment zijn en gewoon leuk om te doen.
KoelingZelf heb ik mijn koelsysteem meermaals doorgespoeld door leeg te laten lopen, vullen met water om vervolgens een paar minuten te laten draaien om weer leeg te laten lopen en dit meermaals herhaald tot schoon water om vervolgens de juiste koelvloeistof er in te doen. Nu weet ik niet wat er in koelvloeistof hoort te zitten, maar rode vloeistof en smerig is niet goed en er hoort ook blauw in te zitten van x samenstelling volgens instructie. Tijdens dit proces ben ik er ook achter gekomen dat de waterpomp lekt en deze verwijderen is een stevige klus voor mij, maar wanneer ik dat doe kan ik beter ook de distributie riem vervangen ondanks dat deze er zeer goed uitziet en wellicht al vervangen is (maar de sticker geeft iets totaal anders aan). Ik denk dat deze klus het beste in 1 keer kan omdat ik anders veel werk op de hals haal om deze afzonderlijk te gaan doen en heb al eens een poging gedaan maar gestopt toen ik de riem zag en besefte dat ik een risico nam door gebrek aan informatie. Ik heb de basis riemen weer gemonteerd en op spanning gezet en alles even schoongemaakt toen ik toch al bezig was. PS: Voor de duidelijkheid, ik sla al mijn vloeistoffen op in tanks voor naar de gemeente inbreng en niets gaat door de wc. Persoonlijk hou ik daar niet van en inleveren is gratis dus maak daar dankbaar gebruik van en ook grid voor lekkage is aanwezig.
De gele shell tanks bewaar ik en knap ik even op (schoonmaken en embleem herstellen), ik heb er nog 1 in het schuurtje staan en kan dan benzine, diesel en brandstof voor mijn quad opslaan. De andere tanks komen van het inbreng station en als een tank vol is met x vloeistof breng ik het weg en krijg gewoon weer een nieuwe tank mee.
Motorolie en filter:Direct vervangen in het begin en kan het straks nog een keer doen en eventueel ook de olie voor de versnellingsbak meenemen en de carter controleren op lekkage.
RemvloeistofNog niets mee gedaan maar fles staat klaar.
Plan van aanpak:Op de distributieriem en waterpomp na wil ik alles in 1 keer doen, het heeft weinig zin om 1 ding te doen en vervolgens te gaan rijden en later weer iets te doen. Mijn gevoel zegt dat ik dan weer half bezig ben en ik denk dat dit een redelijk uitgedacht plan is zodat ik mijn motorblokje een groot plezier doe en eerst nog vele kilometers kan rijden. Het is ook zo dat ik mijn auto niet direct nodig ben dus rustig een poosje kan laten staan zodat ik ondertussen ook wat dingen goed schoon kan maken of kleine dingen kan meenemen die ik tegenkom
Wanneer spullen los zijn gehaald dek ik wel alles af/in met doeken/papier ter voorkoming van vuil in systemen, dit moet ook omdat de auto gewoon buiten staat op een parkeerplaats. Verder ga ik alle onderdelen afzonderlijk opslaan in verpakking met beschrijving van eventuele onderdeel nummers of maten. Dus ook de schroeven, bouten en moeren netje's bij het onderdeel in verpakken of eventueel losjes in het onderdeel draaien als dat mogelijk is.
Voor zover denk ik dat dit naar mijn beste kunnen en weten is en de volgorde en aanpak redelijk logisch zijn. Voor vanavond wil ik mij nog verdiepen in de carburateur hoe dit werkt en hoe dit met alles in elkaar steekt en schrijf dat morgen of vanavond er nog even bij. Dus ja, op naar het klussen en foto's/video's maken van alles stapsgewijs en hopen dat ik nog ergens aankomende dagen het geluid kan opnemen omdat het niet consequent is maar wat een indicatie van een probleem kan zijn (Scania V8 stationair geluid zou ik zo zeggen; beetje sterk overdreven dan).
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-14 om 16.41.16.png [ 1.03 MiB | 5960 keer bekeken ]