Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 16 sep 2019, 16:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 jun 2019, 10:04 
Offline

Geregistreerd: 01 apr 2018, 18:34
Berichten: 22
Woonplaats: Amersfoort
Poging 2 en inmiddels 4 maanden ervaring verder
Fiat Uno 1988, 1.0ie 44pk

Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:

Unootje liep altijd als een naaimachientje....mooi laag stationair ook...bijna alsof ie niet liep, zo stil. Maart 2018 aangekocht uit een erfenis op 80.000km origineel. Grote beurt gegeven en gewoon mee gaan rijden. Distri bleek 19 jaar oud, dus vervangen op 84.000km.

Teller op 91.000 en ineens begon hij onregelmatig te lopen, echt alsof je telkens kleine beetjes gas geeft...vroem...vroem...vroem...vroem
Zo erg dat hij stationair gewoon uit slaat en je hem op de choke moest laten lopen...en dan nog alsof er iedere keer stootjes gas bijgegeven worden...

.... rijdbaar, maar niet grappig of handig...zeker ook omdat hij lager in de toeren nu gewoon stottert tijdens het rijden...

Wat is er vervolgens gedaan???
- Monopoint injectie/carburateur gereinigd
- Bougies opnieuw vervangen
- Verdeler en rotor vervangen (oude waren zo versleten dat 2 van de 4 punten zelfs weg waren en de andere 2 erg uitgehold)
- hoger stationair gezet met de schroef om hem niet constant op de choke te hoeven rijden (of met ingetrapt gaspedaal stationair aan de praat houden)

Na 2 lange ritten van 100+ km...liep de auto ineens heel hoog stationair... MAAR ook weer netjes regelmatig...net alsof er een laatste vuiltje ergens was uitgeblazen.... Dus..
- stationair weer terug gesteld en ik had mijn naaimachientje weer terug.

Heel blij, maar dit was slechts van korte duur; hij heeft het ongeveer 500 km volgehouden... toen was het eerdere probleem weer terug.

Teller staat inmiddels op 96.000 en ik ben echt helemaal door de inspiratie heen. Autootje is rijdbaar, maar "stinkt" en verbruikt 25% extra brandstof.

Extra gedaan:
- Brandstofpomp (mechanisch) vervangen omdat de ander net niet meer 100% was
- Carburateur-revisieset gehaald voor de weber 32-TLF en alles vervangen terwijl het oude spul er echt niet beroerd aan toe was
- poreuze slang vervangen en diverse pakkingen omdat er ergens (slechts weinig) valse lucht lekte.

En het wordt er maar niet beter op! Heb inmiddels de stationair-schroef helemaal los staan en nog jankt de motor op hoge toeren als je geen gas geeft. Probleem is dus wel ietsje anders dan aan het begin. Karretje rijdt gewoon 160 op de snelweg en ik heb power zat, maar zodra je voor een stoplicht staat wordt je helemaal gek.

Iemand ideeën? (of het adres van een goede uno/panda dokter?)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jul 2019, 10:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 feb 2019, 23:06
Berichten: 23
Woonplaats: Maaskantje
Beste TheElman.

Jij schrijft " Monopoint injectie/carburateur gereinigd"
Bij dit hoofdstuk wel even zeer belangrijk of het om een carburatie motor of injectie motor gaat.
Daar jij het hebt over een choke ga ik ervan uit dat het een carburatie motor betreft.
Het lijkt erop dat het stationair gedeelte van je carburateur verstopt zit.
Het afstellen van je stationair toerental doe je neem ik aan met het verstellen van je gasklep?
Het stationair toerental behoor af te stellen met een aparte schroef op de carburateur (zie tekening) en dus niet met de gasklep.

Groet Luigi.

Bijlage:
Carburateur Uno.jpg
Carburateur Uno.jpg [ 107.34 KiB | 994 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2019, 05:31 
Offline

Geregistreerd: 01 apr 2018, 18:34
Berichten: 22
Woonplaats: Amersfoort
Luigi, klopt. het is een carburateur... de weber 32 TLF.

De stelschroef zit er wel, maar doet niets meer. Met de schroef helemaal losgedraaid, jankt de motor nog boven de 2000 toeren. Met de schroef aangedraaid, gaat hij nog sneller lopen. De schroef doet dus wel wat hij moet, maar geeft niet het gewenste effect.

Heb je toevallig meer/andere ideeën?
Groet,
Eldon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 18:53 
Offline

Geregistreerd: 01 apr 2018, 18:34
Berichten: 22
Woonplaats: Amersfoort
OK, weer een ervaring rijker. Bleek dat de choke kabel de choke net niet helemaal losliet... hierdoor jankte de motor erg hoog in de toeren. dat is weer gefixed....heb alleen nu wel weer het eerste probleem terug.

onregelmatig stationair lopen.....alsof er telkens kleine beetjes gas worden gegeven....wel weer met de stationairschroef hoger en lager te stellen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling