wimv8 schreef:
Vandaag op de autosloop een "nieuwe" dynamo gehaald. Het accu/laad lampje begon al zwak op te lichten.
Ik even gemeten op de polen, motor uit 12,2v motor laten draaien 12,1v dus niet bijladen.
Teller op 118000km.
De oude dynamo maakte al een jaar een vervelend hard resonerend lager geluid.
Ooit al een keer gedacht dat dat bij de distributie spanrol/looprol/waterpomp vandaan kwam, toen ik ooit de distributie verving
was het geluid er nog steeds. sh*t.
Met een stetoscoop toen geluisterd op de dynamo en die was het dus.
De man op de sloop zei vannochtend dat die dynamo's allemaal dat geluid maken na korte tijd.
Ik thuis de "nieuwe" gemonteerd, en het lampje was weer uit.
Maar het geluid is er weer, dus van de "nieuwe" dynamo precies het zelfde geluid.
Zal het dan toch, die marelli zooi? Het lijkt mij dat het toch nergens anders vandaan zou kunnen komen.
Vanavond maar even doktertje spelen en eens luisteren op de "nieuwe" dynamo.
Gr. Wim.
Omdat ik het geluid zeer vervelend vind toch maar een "echte nieuwe" dynamo gekocht,
100 euro online.

Wat blijkt, het geluid is er nog

, haha.
Ik had de "oude nieuwe" er af gehaald, toen deed ik wat ik wat ik in het aller begin had moeten doen, de auto starten met de dynamo-riem er af. Dus wist ik voor de echte nieuwe er op zat al dat het geluid zou blijven.
De nieuwe toch maar gemonteerd.
Omdat ik het geluid toch weg wil hebben maar weer even op onderzoek gegaan.
Al wat eerder de hele distributieset vernieuwd, ook toen bleef het geluid.
Vandaar dat ik toen bijna zeker wist dat het de dynamo zou zijn.
Het geluid komt echt van rechts zijkant blok, ik heb weer goed geluisterd.
Kapje distibutie er maar eens af, motor laten lopen, lange schroevendraaier stevig op het looprolhart gedrukt en dan met me oor goed tegen het handvat aangedrukt luisteren, geen bijzonderen geluiden, het is immers pas vernieuwd, wat dieper weg zie ik de waterpomp, nog langere schroevendraaier gepakt en het zelfde gedaan bij de waterpomp, wat blijkt, daar komt het geluid vandaan, oorverdovend komt het geluid via de schroevendraaier binnen, dus na montage van de nieuwe waterpomp en distributieset was het geluid gebleven omdat de nieuwe pomp al direct resoneerde.
Dus binnenkort maar weer eens een nieuwe distributieset proberen. Ik ga nu toch maar voor eentje met SKF spul.
Gr. Wim.