Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 19 jul 2019, 20:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 12:07 

Goedendag Fiat Forum.

Ik heb zelf eem Fiat Panda 1.4 16v 100HP waarvan de versnellingsbak enkele haarscheurtjes heeft aan de onderkant. (Heb iets op de snelweg geraakt wat deze schade heeft veroorzaakt)

Echter was ik opzoek naar een versnellingsbak voor de panda.

Een 6 bak natuurlijk.
Nou zijn deze niet echt makkelijk te vinden voor de panda en was ik opzoek naar een 6 bak van de 500 1.4 16v sport of the Grande punto 1.4 16v.

Beide zijn 6 bakken alleen de eindreductie is anders.

De panda heeft een eindreductie van 3,44:1 en die van de 500 en punto 4,07:1.

Wat zou dit voor impact hebben oo de acceleratie/top snelheid?

Zou dit verschil erg merkbaar zijn.

In elk geval alvast bedankt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 12:17 
Ik weet niet beter dan dat die zesbakken allemaal vrijwel identiek zijn. Punto 188 Sporting, Stilo 80 16V, Grande Punto 1.4 16V, 500 1.4 16V en Panda 100HP. Maar goed, ik weet ook niet alles, er vanuitgaande dat jij je gegevens goed gecontroleerd hebt zal de bak met kortere eindoverbrenging vlotter toeren opbouwen, mits de tandwieltjes van de versnellingen verder identiek zijn. De theoretische topsnelheid zal lager zijn.

Die eindoverbrenging van 3.44 op 1 is uit mijn blote hoofd die vreselijk lamme vijfbak van de 1.2 Hetzelfde doodse ding ligt in de 500 1.2 Of je nou 120 in 3, 4 of 5 tegen een heuveltje op rijdt: hij wil alles behalve............. vooruit :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 12:26 

Dit zou wel verklaren waarom er op meerdere sites de 6de versnelling er niet bij staat kwa ratio.

Maar ik blijf doorzoeken.

Bedankt voor uw reactie

Giovanni -24V schreef:
Ik weet niet beter dan dat die zesbakken allemaal vrijwel identiek zijn. Punto 188 Sporting, Stilo 80 16V, Grande Punto 1.4 16V, 500 1.4 16V en Panda 100HP. Maar goed, ik weet ook niet alles, er vanuitgaande dat jij je gegevens goed gecontroleerd hebt zal de bak met kortere eindoverbrenging vlotter toeren opbouwen, mits de tandwieltjes van de versnellingen verder identiek zijn. De theoretische topsnelheid zal lager zijn.

Die eindoverbrenging van 3.44 op 1 is uit mijn blote hoofd die vreselijk lamme vijfbak van de 1.2 Hetzelfde doodse ding ligt in de 500 1.2 Of je nou 120 in 3, 4 of 5 tegen een heuveltje op rijdt: hij wil alles behalve............. vooruit :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 12:31 
Mocht de bak van de Grande Punto idd gelijk zijn, ik weet ik er wel eentje te liggen voor je.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 00:02 

Bedankt voor de reactie.
Wat betreft het uit elkaar halen of openmaken van de versnellingsbak.
Dit gaat helaas niet echt lukken.
Aangezien ik dan niet weet of de garantie van de bak blijft en of het probleemloos werkt.
Zelf kan ik het in elk geval niet zelf.
Afbeelding Dit is de huidige schade
Vandaar dat ik opzoek ben naar een revisie bak bijvoorbeeld.

SpaceRobinBarry schreef:
Dit zou wel verklaren waarom er op meerdere sites de 6de versnelling er niet bij staat kwa ratio.

Maar ik blijf doorzoeken.

Bedankt voor uw reactie

Giovanni -24V schreef:

In hoeverre het een optie is voor jou weet ik niet, maar je FD (final drive = eindoverbrenging) kan je uit je oude bak halen en in de nieuwe overzetten. De panda versnellingsbak loopt in de regel dus wat rustiger op de snelweg. De andere bakken trekken sneller op.[/quote]

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 11:41 

Helaas valt de auto al jaren niet meer onder garantie,
Dus dit gaat geen garantie werk worden.
Versnellingsbak omwisselen en of swappen voor een andere lukt mij wel, koppeling word dan namelijk ook meteen meegenomen.

De auto zelf is uit 2007 en heb ik 2dehands gekocht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 12:37 
Mocht je gewoon een gebruikte bak zoeken: ik weet er nog eentje van een Grande Punto 1.4 16V te liggen. Maar je weet hoe het werkt met slooponderdelen. Mocht er een sychromesh uit liggen, kom je daar achter als je hem ofwel preventief laat reviseren, ofwel na inbouw. En dan kan je nog een keer een middagje aan de slag.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]