ThaSkullman schreef:
Hallo,
Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Fiat 500 met een duallogic versnellingsbak, nu heb ik vaker een automaat gereden, maar bij die modellen was er altijd een standje: P
dit zit niet op mijn fiat 500, en vroeg me af (want in het boekje wordt ik niet veel wijzer) wat je moet doen al je parkeert, ik merkte namelijk vanmorgen als ik de auto in N zet, en de weg loopt iets af, dat de auto wegrolt, dus heb ik de handrem er op, maar met het oog op de komende wintermaanden zou een handrem kunnen vastvriezen.
Wie heeft hier de gouden tip, m.a.w. wat doe ik mogelijk verkeerd of is N in combi met handrem de juiste methode?
Groeten Fred
De Dualogic is een geautomatiseerde handbak en een handbak heeft geen parkeerstand.
Als u de auto parkeert kunt u het beste de hand-/parkeerrem gebruiken. De N staat voor neutraal net als bij automatische versnellingsbakken. Dan staat de auto in zijn vrij en zal inderdaad wegrollen.
Als u de auto in de eerste- of achteruit versnelling wilt parkeren moet u simpelweg de bak niet in N zetten, maar gewoon het contact uit doen aan het eind van de rit. Door het contact uit te zetten zal de bak niet meer schakelen en blijft dus staan in de versnelling waarin hij stond.
Als u de auto daarna weer wilt starten, zal dat niet gaan (staat immers nog in de versnelling) en op het display zal verschijnen "Rempedaal indrukken". Door het rempedaal in te trappen kan de auto niet meer wegrollen en de techniek zal achtereenvolgens de bak vrij zetten en dan wel starten.
N.B.: Door zo te handelen komt de bak in zijn vrij terwijl de pook nog staat zoals hij stond (in R of tussen + en -). Door de pook simpelweg uit R te halen of één tikje naar + te geven, zal de bak automatisch weer in de eerste versnelling komen te staan.