Forum Fiatclub.nl
http://www.fiatclub.nl/forum/

aanschaf Fiat; hoe beoordeelt men de staat van de motor
http://www.fiatclub.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=4221
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jaap [ 09 feb 2020, 10:01 ]
Berichttitel:  aanschaf Fiat; hoe beoordeelt men de staat van de motor

Om een voorzichtige schatting te maken van te verwachten kosten, probeer ik de motor van een tweedehandsje te beoordelen. De auto's die ik inmiddels heb bezichtigd zijn ouder dan tien jaar en hebben alle het 1100CC of 1240CC motortje.

Gister was ik bij een handelaar voor een aardige Panda, bj 2007 met 150 duizend op de teller. Er kwam behoorlijk veel witte rook mee uit de uitlaat, zonder een specifieke geur zodat ik vermoed dat het om waterdamp gaat. Na een minuut of vijf was de witte wolk verdwenen. Volgens de handelaar is deze wolk gebruikelijk als de auto's enkele maanden inactief zijn geweest. Klopt dit?

Je hoort toch wel eens verhalen over pittige kosten aan een verder goed rijdend karretje. Zo had een vriendin onlangs een reparatie van een kleine 600 euro aan haar Punto vanwege een lekke koppakking. Desgevraagd hing er geen witte pluim 's ochtends achter de uitlaat. Hoe valt een lekkende koppakking te herkennen? Of komt deze voor bij alle Fiatmotoren van 10 jaar of ouder? :mrgreen:

Auteur:  webmaster [ 09 feb 2020, 19:27 ]
Berichttitel:  Re: aanschaf Fiat; hoe beoordeelt men de staat van de motor

Hoi Jaap,

Erg verstandig :idea: om je eerst eens goed te oriƫnteren op een auto voor je deze aanschaft. Bij een goede keuze kun je jezelf heel wat geld besparen.

Witte rook bij een auto die lang heeft stilgestaan duidt op vocht in de uitlaat in de olie e.d. en hoeft niet te betekenen dat de koppakking lek is. En de koppakking kan ook lek zijn zonder witte rook.
De koppakking houdt niet alleen water tegen maar ook olie en compressiedruk uit de cilinder.
Een koppakking kan bij voorbeeld compressie verliezen tussen twee cilinders, hierbij is dus geen witte rook te zien en ook geen opgeblazen koelsysteem, olie verbruik of water in de olie maar bij deze lekkage heeft de motor wel vermogens verlies en loopt deze slecht.

Voor een goede check van de koppakking bekijk je eerste rondom de cilinderkop of je olie- of watersporen ziet bij de pakking, vaak begint een oude pakking al wat te zweten. Bekijk ook eerste de koelvloeistof in het reservoir, de vloeistof moet schoon zijn en er hoort geen bruine drap (olie afzetting) in te zitten en trek ook altijd de olie pijlstok even uit de motor.
Vervolgens laat je de motor lopen.
En let op, begin altijd met een koude motor!
De motor moet gelijk op alle cilinders aanslaan en gelijk egaal te lopen, let ook gelijk op de kleur en de geur van de uitlaatgessen. Witte rook laat vocht zien, heeft deze witte damp een zoete geur dan is dit koelvloeistof, ruik je dit? Laat de auto dan maar staan.
Als je de motor nu uitzet trek je de pijl stok nogmaals uit het carter. De kleur van de olie moet gelijk zijn aan de eerste keer. Zat er water in de olie dan is dit nu vermengd met de olie en zie je druppels of is de olie lichter van kleur. Twijfel je of het echt water is wat je ziet houd dan een aansteker onder de olie op de pijlstok, wanneer het water heet wordt gaat deze koken en begin de olie te spetteren alsof je water in een koekenpan met olie gooit.

Je hebt nu een eerste check gedaan, wanneer je meer zekerheid wilt hebben zul je er een prof. bij moeten halen om bijvoorbeeld uitlaatgas resten te kunnen meten in het koelsysteem of om een compressie- of druktest te doen op de cilinders.
Ook kan een professional aan de bougies en de zuigers zien of er sporen zijn van olie en koelvloeistof lekkage.

Jelle

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/