Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 24 nov 2017, 23:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 21:56 

Goedendag allemaal Ik sleutel nog wel eens.....En dan tref je een collega met een Fiat Grande Punto 1.4 8v Firemotor in het vooronder
De eigenaar vanaf nu: Jeffrey. was er vorig jaar ook al mee bij mij toen waren we redelijk snel klaar met een paar verse bougie's en bougiekabels en het checken van de remmerij
was het een mooi overzichtelijk klusje

Deze ronde was het iets ingewikkelder hij vroeg of ik zijn distributie wilde doen want de 5 jaar kwam met rasse schreden dichterbij en een kleine koelvloeistof lekkage maakte hem al niet geruster
het bleek bij de waterpomp vandaan te komen..............

Ik heb me eerst maar eens verdiept in hoe dat nu werkt bij een 1.4 8 klepper Fire........Juist ook hier weer speciaal gereedschap benodigd dit is weer anders als bij een 1.2 16v omdat de bougies niet in het midden maar op de vertrouwde plek zitten bij een Fire schuin achterin dus...........Maar eens op zoek gegaan naar het typeplaatje van de auto die zat op een niet door mijn verwachte plek
Namelijk onder op de kofferbakbodem........Hoezo typeplaatje werd er gevraagd........"Nou voor de Motorcode" afgelezen en opgeslagen in mijn grijze massa.........350 A 1000

Daarna werd google geraadpleegd en daar kwamen de nodige handreikingen vandaan...............Zo kwam ik tot de ontdekking dat Elearn een hele mooie handleiding heeft voor dit klusje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen heeft Jeffrey zijn Grande Punto een Nokkenasversteller..................

Mijn Grossier had daar de volgende info over.........

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de zoektocht naar het setje gereedschap wat nodig was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren was het dus zover na al het voorwerk van mij en de inkoop van onderdelen door Jeffrey
kon er begonnen worden met het wisselen van de distibutieriem, Spanrol, Waterpomp. De spanner voor de multiriem en de multieriem zelf
ook werd de kleppendekselpakking meegenomen daarna nog even olieverversen en een vers filtertje...........

Afbeelding

Hier staat ie voor mijn neus Ondertussen verwijdert Jeffrey het rechtervoorwiel en binnenscherm Ik heb hier het luchtfilterhuis alvast verwijderd

Afbeelding

Daarna de ECU aan de kant gewerkt de kappen van de distributie verwijderd en het kleppendeksel gelicht.........

Afbeelding

Nokkenas houdstrip geplaatst..........

Afbeelding

Krukasblokeergereedschap geplaatst en daarna de oude riem en spanrol en natuurlijk de waterpomp verwijderd........

Het wisselen van de spanner van de multieriem ging nu ook een stuk gemakkelijker dus die eerst maar ff gedaan.........

Afbeelding

het overgebleven gat na het verwijderen van de waterpomp......

Afbeelding

Detailfoto van krukasblokkeer gereedschap...

Jeffrey was in de tussentijd bezig met het schoonmaken en verwijderen van de oude sticker op de luchtfilterbak en distibutiekappen
verder met nog wat kleine schoonmaak karweitjes waar ie anders niet bij kon 8-)

Afbeelding

Hier ligt de nieuwe riem en waterpomp en de spanrol niet te vergeten weer op zijn plaats zelfs een deel van de motorsteun zit weer op zijn plaats 8-)
Intussen maar verder gegaan met de wederopbouw helaas geen Pica's van gemaakt

Samenvattend heeft de 1.4 met elektro/hydraulische nokkenasverstelling ook geen geheimen meer voor me
het was een leuke klus om te doen
Collega Jeffrey vond dat het met veel liefde en aandacht gebeurde en dacht dat dat in de garage nooit zo zou gaan
Daarop antwoordende Nee dat denk ik niet er staat een x tijd voor en dan moet het klaar zijn.............Ik hoef er niet van te leven en ik wil wel kwaliteit afleveren
Aha zegt ie Net als bij ons op de zaak dus.........Ja Jeffrey Helaas werkt het in de garagewereld net zo Deadline is Deadline :idea: :idea: :idea:

https://youtu.be/Xzf2LyLOx4Y

Nog even een filmpje van een tevreden snorrende Fire 1.4 8V 8-) 8-) 8-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 22:13 

Top gedaan John!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jul 2017, 00:21 

De Fire-doctor aan het handwerk !!! Goed zo John, en TLC is wel belangrijk en maakt zich altijd betaald...beter als bij de garage !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jul 2017, 19:31 

Als ik het geluid op dat filmpje hoor, ging ik net die Alfa bumper met de luchtzaag te lijf :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jul 2017, 22:27 

Bedankt voor de complimenten !Het waren idd werkgeluiden Jan! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 11:52 

Mooi gedaan! Je moet het maar kunnen (en willen).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 20:54 

Interesse in iets is al de halve winst Anne! En gelukkig ben ik vrij leergierig! Die Auto's zijn een uitlaatklep voor de dagelijkse beslommeringen :idea: :arrow:
Zo vaak als maar kan aan de hobby dus ;) ;) ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]