Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 25 nov 2017, 13:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 jun 2017, 07:54 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 903
Ik heb het eens even nagelezen, maar kan niets vinden over problemen met de DB 601. Slechts bij de 603 wordt gesproken over " schuimende olie " hetgeen men wist op te lossen met een " Ölschleuder ". Wel heb ik gelezen over de problemen met de werkstoffen van de motor, die bij de Duitsers agv gebrek aan grondstoffen voerde tot veel hergebruik van staal en aluminium. Het geregenereerde aluminium, evenals de slechte omstandigheden tijdens fabricage, stof, bomschade etc..., leiden tot een verminderende kwaliteit van de motoren. De motoren gebruikten overigens 2 lagerschalen, dwz een binnenste lagerschaal met rollagertjes, en daaromheen een halve bus... De Duitsers hadden versies met een hogere compressie, die 100 Oktaan gebruikten...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2017, 09:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2015, 12:50
Berichten: 149
Staat op Wikipedia dat de 605 een "sick engine" was volgens de RLM, met name door de lagering in combinatie met de slechte olie aan het eind van de oorlog.
https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_605
Geen idee hoe groot dat probleem was...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2017, 17:41 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 903
Wat ik lees is dat men bij de DB 605 dus overstapte van rollenlagers naar volgens mij, lagerschalen en er is een video waarin deze schalen te zien zijn op YouTube... Natuurlijk hadden de Duitsers grote problemen met hun brandstof en olieproductie. Zij produceren brandstof uit steen en bruinkolen voor zover ik weet. En waren verder afhankelijk van Russische olie en die uit Roemenïe, Ploesti... Toen Ploesti in snot werd gesmeten, had men natuurlijk een enorm probleem, en men moet wel bedenken dat er werd gevlogen met SAE 30 olie, bij koude werd dit net boter zo dik...en met warmte veel te dun... Maar om deze 605 een sick engine te noemen..... Vanaf de 109 G serie werde de 605 standaard voor de jager en zijn vermogen groeide van 1475pk tot de 2000pk van de ASCM in de 109K. Leuk is om te lezen er geen gebruik mocht worden gemaakt van " Emergency-power " oftewel het Notleistungssysteem.... DAT ECHTER, bestond uit zowel de MW 50 als de GM-1 installatie en leverde deze motoren dus een additionele 200-500pk, naar gelang het systeem.. Dit systeem was bedoeld om in noodsituaties te kunnen ontsnappen aan de geallieerde jagers en was logischerwijs een enorme belasting voor de motoren... MW-50, het Methanol-water injectiesysteem was bedoeld voor een betere vulling op grotere hoogten en spoot in de nozzle van de supercharger... De GM-1 was gewoon lachgasinjectie die volgens een zelfde principe werkte, en beide werkten via de gashendel... Op de gashendel zat een uitloopstuk, waarin de hendel kon worden geschoven, over max, om de Notleistung te activeren...De extra power was er voor 10-20min en dan was het op....dan waren de tanks met gas en vloeistoffen verbruikt... Een DB 603 leverde normaal 1750pk, maar met Notleistung bracht ie het op 2050pk kortstondig....
Op grotere hoogten had de olie last van schuimvorming, hetgeen dus tot problemen leidde... Desalniettemin is de G-serie met de 605 de meest gebouwde 109... En geloof maar dat de Luftwaffe-piloten hun Notleistung constant moesten gebruiken tegen de USAAF, om te achtervolgen of te vluchten...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling