Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 25 nov 2017, 13:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 721 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 73  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 11:49 

Giovanni -24V schreef:
Daaraan zie je dat het maar net is wat je zoekt. Als ik met een oude Mini onderweg ben, vind ik dat maar een zoekerig stuiterbakje. Een A112 voelt wat week in het plaatwek van zijn neus, de 127 een perfect compromis!

Tja, spijkerhard is ook weer zoiets, de 1 noemt een auto met lange veeruitslagen en knetterharde demping spijkerhard. Ik noem een auto met korte veeruitslagen en softe demping spijkerhard. En dan heb je nog een categorie die ongeveer op de bumpstops rondrijden en dat spijkerhard noemen. Dat soort autootjes vergelijk ik met een pingpongbal. Die vind je vanzelf een keer naast het asfalt terug.

Jou een klein beetje inschattende op een paar beperkte stukjes tekst, durf ik te gokken dat jij wel weet waar je mee bezig bent, waardoor ik heel benieuwd raak naar jouw definitie van spijkerhard!

Mijn definitie van spijkerhard is: Wanneer je over een kwartje heen rijdt en voelt welke kant hij op ligt. Het idee dat de auto de voorwielen van de grond drukt als je harder dan 30 over een drempel rijdt. Maar de vloer raakt de grond niet en je bottommed ook niet. Bottommen gebeurt pas als je met 4 wielen los bent van de grond, en dan ook maar net. Dat je elke naad in het wegdek bij een brug duidelijk voelt. Dat idee.

Ik weet niet in wat voor slecht onderhouden hok van een mini jij gereden hebt, maar zoekerig zijn ze in originele staat niet, tenzij je in sporen rijdt. Dat duid in het algemeen op niet frisse schokdempers. Vering zijn namelijk rubber bollen en zijn progressief. Voor elke cm die je indrukt worden de veren 2x zo hard bij een mini. Dat blijft exponentieel groeien tot je gaat bottomen op de bumpstap, want in de praktijk nooit zal gebeuren bij een mini, tenzij de rubber bol vergaan is (Wat gebeurt na ongeveer 25 jaar en bij heel veel mini's het geval is, samen met spontane verlaging doordat subframes zijn doorgerot), of je de auto moedwillig verlaagd zonder de veereigenschappen aan te passen (wat gebeurt bij nagenoeg elke auto tegenwoordig met verlagingsveren, maar ook veel bij mini's met Hi-Lo's).

Een veer vervang je altijd in combi met een demper, anders is het vragen om problemen. En een lagere veer vervang je altijd door een veer die gedurende zijn gehele veerweg dezelfde einddruk geeft als het origineel waarvoor je hem vervangt of veren die meer einddruk geven. Ik zet ze koud onder de pers en lees gewoon het aantal kg af bij x aantal cm dan weet je hoe sterk iets is. Maar opvragen is vaak handiger als de fabrikant nog bestaat. Een goede veer en schokdemper combi is zo berekend dat de je de maximale veerweg nooit haalt tijdens het rijden. Het aantal cm van veerweg maakt daarbij niet zo gek veel uit, maar het zit hem er veel meer in hoe het in en uitgaan gebeurt. Dat moet gecontroleerd zijn. Daarom begin je eerst met de vering samen te stellen door de auto op te meten op de hoeken. Ik doe het zonder bestuurder, want ik vind het gemeten met bestuurder raar rijden om de 1 of andere manier? Wanneer je dat weet ga je de standaard veren opmeten op KG druk per CM. Allemaal, want het komt nog wel eens voor dat een fabrikant per hoek andere veersterkten gebruikt. Dan bepaal je welke max veerweg je wilt hebben. stel dit was 6cm (gemeten op de veer, niet op de ophanging) en dit wordt 3, dan moet je minimaal 2x zoveel KG per CM veerweg hebben wil het goed gaan, om dezelfde karakteristieken te hebben bij een lagere auto. Hetzelfde geld voor schokdempers. Daar zit een membraam in met gaatjes. Kleiner gaatje is meer druk, waar de olie of olie/gas combo doorheen gaat. Waar de meeste mensen de fout in gaan is dat ze dan ook nog een 2x zo dikke stabilisatorstang gaan monteren. Dat wordt overkil. Roll wordt in grote mate bepaald door de hardheid van vering. De stabilisatorstang gaat dat tegen. Wanneer je 2 x zo harde veren gebruikt, is de mate van roll ook 2 x zo laag. En dan nog een stabilisatorstang die 2x zo dik is, betekend voor het gemak ook even 2x zo laag. 4x zo lage roll is dan weer drama, want dan is het enige wat nog wat kan doen de banden. Al met al moet die 3 eenheid heel goed in balans zijn wil een auto er echt op vooruit gaan. En zijn er buiten bovenstaande nog heel veel variabelen die een rol spelen in het geheel. En tenzij je dat heel goed kan berekenen is zomaar even de haakse slijper in een paar bestaande veren zetten een heel slecht plan.

Iedereen die hetzelfde comfort wil maar een beter stuurgedrag zonder te verlagen kan ik maar 1 advies geven:

KYB (Kayaba) gas-a-just. Gas/olie gevulde schokdemper. Drama met monteren, want staat onder 25 bar. Maar wel hele goede schokdempers voor op straat die zowel comfortabel zijn als hard worden wanneer het nodig is. Geen afstelmogelijkheden. Just mount and forget. Kosten ook niet de hoofdprijs, want het is volgens mij zelfs de grootste schokdemperfabrikant ter wereld (OEM) waardoor kosten vaak op niet veel meer dan standaard schokdemper prijs uitkomen.

Wel weet ik dat het voor een 127 drama is fatsoenlijke (lees: veel hardere en iets kortere) schokdempers te vinden. KYB maakt ze niet meer, anders had ik die al gehad. Maar wie wel is een drama. Ik vermoed dat de cinquecento items wel eens kunnen passen, maar heb werkelijk geen idee. Veertoren lijken identiek in ieder geval. En aangezien dit een redelijk ingetogen project moet blijven is custom dempers en veren geen optie, op de bladveer achter na dan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 12:21 

Heel veel dank voor dit gedetailleerde antwoord! Is dit dan eindelijk de verklaring waarom ik een hardgrondige hekel heb aan verlaagde auto's? Zelf zet ik mijn auto's vrijwel altijd op de kortste originele veren die ik vinden kan icm de bijbehorende schokdempers. Het grootste stuurplezier haal ik dan weer uit de stabi's voor en achter door de dikste originele exemplaren te monteren die origineel geleverd zijn. Strak en sportief sturende auto's die zo comfortabel mogelijk rijden zonder week te zijn. Altijd is me verteld dat dat onmogelijk is. Door gebrek aan kennis van deze jongen, zocht ik dan maar altijd de spullen van originele topmodellen bij elkaar..............

1 keer is het me gelukt om een aftermarketset naar volle tevredenheid samen te stellen. Dat was onder de 156 V6. Henk Thuis van Intrax begreep precies wat ik bedoelde en heeft 2 achterpootjes voor me gebouwd. Die afgesteld tov de koni's met eibach Sport op de voorkant en ik had de fijnst sturende auto ooit. Origineel vind ik die dingen nl te week. Ook met Sportonderstel.

Mijn 127 Sport heb ik vanalles mee geprobeerd. Kortere veren van Scorpione uit Odoorn op de originele dempers. Diezelfde veren op de kortere dempers van de A112. Diezelfde veren op koni rood. Het was het allemaal gewoon niet. Niet naar mijn smaak tenminste. Nu staat ie gewoon weer origineel. Grootste probleem was het rijgedrag, meteen gevolgd door kapotlopende tripoides in de bak. Blijkbaar ging daar iets fout...........

En die Mini? Ja, die was al heel oud :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 12:49 

Giovanni -24V schreef:
Heel veel dank voor dit gedetailleerde antwoord! Is dit dan eindelijk de verklaring waarom ik een hardgrondige hekel heb aan verlaagde auto's? Zelf zet ik mijn auto's vrijwel altijd op de kortste originele veren die ik vinden kan icm de bijbehorende schokdempers. Het grootste stuurplezier haal ik dan weer uit de stabi's voor en achter door de dikste originele exemplaren te monteren die origineel geleverd zijn. Strak en sportief sturende auto's die zo comfortabel mogelijk rijden zonder week te zijn. Altijd is me verteld dat dat onmogelijk is. Door gebrek aan kennis van deze jongen, zocht ik dan maar altijd de spullen van originele topmodellen bij elkaar..............

1 keer is het me gelukt om een aftermarketset naar volle tevredenheid samen te stellen. Dat was onder de 156 V6. Henk Thuis van Intrax begreep precies wat ik bedoelde en heeft 2 achterpootjes voor me gebouwd. Die afgesteld tov de koni's met eibach Sport op de voorkant en ik had de fijnst sturende auto ooit. Origineel vind ik die dingen nl te week. Ook met Sportonderstel.

Mijn 127 Sport heb ik vanalles mee geprobeerd. Kortere veren van Scorpione uit Odoorn op de originele dempers. Diezelfde veren op de kortere dempers van de A112. Diezelfde veren op koni rood. Het was het allemaal gewoon niet. Niet naar mijn smaak tenminste. Nu staat ie gewoon weer origineel. Grootste probleem was het rijgedrag, meteen gevolgd door kapotlopende tripoides in de bak. Blijkbaar ging daar iets fout...........

heb jij koni rood nog ergens liggen? En zo ja, voor of achter????

Ik vind het ook niet zo raar dat Henk dat weet: Hij doet niets anders en weet heel goed wat hij doet. Die is heel groot geworden in de branche, White Power en nog tig andere merken zijn ook door hem begonnen in NL.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 13:29 

Kevski-Style schreef:
Giovanni -24V schreef:

Ik vind het ook niet zo raar dat Henk dat weet: Hij doet niets anders en weet heel goed wat hij doet. Die is heel groot geworden in de branche, White Power en nog tig andere merken zijn ook door hem begonnen in NL.

Ik heb een setje rondom. Die zaten onder mijn A112 Abarth. Aangezien dat ding in tig onderdelen ligt, dacht ik dat ik die wel ff onder de 127 Sport kon testen. Helaas, heel leuk onder die A112, niet onder de Sport. Blijkbaar is die daar te zwaar voor?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 13:41 

Giovanni -24V schreef:
Kevski-Style schreef:
Giovanni -24V schreef:

Ik heb een setje rondom. Die zaten onder mijn A112 Abarth. Aangezien dat ding in tig onderdelen ligt, dacht ik dat ik die wel ff onder de 127 Sport kon testen. Helaas, heel leuk onder die A112, niet onder de Sport. Blijkbaar is die daar te zwaar voor?

Ja, dat scheelt wel een beetje ja. KG of 100 als ik me niet vergis, want de a112 woog nog geen 700KG. Ik meen 680 KG standaard. Ik had gehoopt op een setje voor de 127, maar helaas. Wordt weer vrolijk verder zoeken....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 14:15 

Idd, een A112 Junior weegt 642kg, de Abarth zal er niet ver boven zitten. De 127 1300 Sport zit op 767kg. 125kg verschil is op dat soort gewichten best heel veel natuurlijk.

Zit Henk Thuis nog altijd in die handel? Zal toch ook niet de wereld kosten om een setje exact naar het zin te laten maken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 15:03 

Voor zover ik weet zit hij daar nog steeds in ja!? Beetje setje wat ik zoek zal rond € 500 minimaal zitten gok ik (dempers + voorveren) en ik heb een donkerbruin vermoeden een aardig stukje meer? Bij KW in ieder geval wel, waar ik wat meer contacten heb zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 15:42 

Ik heb werkelijk geen idee meer wat ik destijds betaald heb. Het was eindelijk naar mijn zin, dus de kosten ben ik spontaan meteen vergeten denk ik. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017, 20:29 

Een heel stuk topic is in het topic van Rita terechtgekomen, zie hier: viewtopic.php?f=12&t=2599&start=40

Als John de foto's van de bougies hier zou willen plaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017, 20:34 

Fijne klets dit mannen! Ik lees met veel genoegen alle bijdragen helemaal door en steek en passant ook nog wat op. Een zinnige bijdrage kan ik helaas niet leveren behalve dan dat onze 128 lekkerder stuurt dan onze 312 Panda. Ik denk dat de elektrische stuurbekrachtiging daar debet aan is; voelt een beetje doods aan maar doet zijn werk wel. Verder valt me op dat de 128 in verhouding tot modern vervoer best een comfortabele auto is om mee op pad te zijn qua veer- en dempgedrag. Stevig, maar niet te hard. Wegligging ook meer dan prima, rij menig moderne bak zoek bij het ronden van een rotonde :D Moet je het motorlawaai niet meetellen want vette puntenaftrek. Ontwerp stamt al uit 1969 moet je niet vergeten. Old school jonguh! :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 721 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 73  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]