Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 13 nov 2018, 06:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 aug 2018, 12:48 

De vraag van Jan Boerebomm is een interessante... Past er iets fatsoenlijks in die ondergemotoriseerde bus ??
Hier zien we een plaatje van de motorruimte onder de voorbank, met de uiterst minieme carburateur.
http://www.fiat-238.de/german/images/sp ... nal/17.jpg
Je ziet, het is niet ruim. De vooras van de 238 stamt grotendeels uit de Primula en A111, en is te herkennen van de dwarsgeplaatste bladveer boven op de fusees, die onder vastzitten met traingels.
Natuurlijk pas de 2000 motor van de 242 bus wel in het vooronder, maar de Twin Cam wordt lastig.
Ook de wisselbak is een unieke bak, met een hydraulisch bediende stang door een holle pries-as, die de drukgroep indrukt , zoals bij de Golf bij bepaalde types gebeurde.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 12:24 

Waarom zijn er hier zo weinig mensen die ook eens een overpeinzing plaatsen, over het bouwen van een klassieker die nog jaren meekan qua prestaties en rijcomfort ? Is er niemand die boeken en data verzameld zoals ik dat doe en af en toe door de taaie stof heen ploegt, of zoek naar familiare verbanden ? Vreemd, dat is bij het Italo-Youngtimerforum dan toch heel anders....
Groetjes Joop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 15:00 

Als ik dit zo zie (qua ruimte) kun je denk ik het makkelijkste de bestaande motor kietelen. Compressie omhoog ed.(?)
Misschien op zoek naar een tweede motor (zelfde type) en dan wat uitproberen denk ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 15:10 

Nu ik de plaatjes wat beter bekijk: is de stoterstangen motor uit mijn auto niet mogelijk?
1438cc ohv, maar geen twin cam. Heb je 70pk, meer dan 100 als het moet met wat meer werk.
Motorcode is 124b2.000.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 15:14 

Ja moet mogelijk zijn, van wikipedia: "The 238 was based on the chassis of the Autobianchi Primula and had a downtuned version of the Fiat 124's engine. ".

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 15:19 

Misschien kun je ook een opgevoerd Lada blok er in leggen. Heeft als basis de 124!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 19:23 

Goed zo Jeroen, je moet familiair denken... het zelf inderdaad motoren it de zelfde groep. Het grotere vermogen van de 124 Special motor is afkomstig van:
A) De hogere compressie
B) Een anders gevormde verbrandingskamer
C) De nokkenas met langere openingstijden
D) Misschien zelfs andere kleppen...
E) Andere carburatie

Latere 238 werden met de 131-motor met 1600cc ( 1585 ) uitgerust, maar ook flink geknepen... De 242 maakte ook gebruik van deze 1600 als ik het goed heb, en kreeg later zelfs een 2000cc grote 131-stoterstangen motor mee, zoals deze ook in de Campagnola Jeep zijn werk deed... Dus... optimum om te nemen.. de 2ltr van de 242, mogelijkerwijze zijn wisselbak ook, maar dat is hier nog niet bekend... We gaan zoeken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 19:36 

Afbeelding
Hier zien we de dikke 2ltr van de Campagnola… En er is van alles mogelijk, om de carterpan om te ruilen heb je dan een 131AZ pan nodig van de latere 1.6.... Voor carburatie kan dan bijvoorbeeld Dell Orto of... Mikuni of Keihin zorgen... dus motorfietscarburatie...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 07:30 

Hoi Joop,

Ik heb de ombouw van een motor gedaan in een ander busje (een VW T3) van 1.6 diesel naar 1.8 16v uit golf 2 GTI en die weer omgebouwd naar programmeerbare vol sequentieel injectie. Dus ik denk zeker dat er veel mogelijk is. Waar je op moet letten is dat met het vergroten van de cilinder inhoud vaak ook de hoogte meer wordt (heb ik opgelost door alles te laten zakken). En daarnaast is het makkelijk om de draairichting van het blok hetzelfde te houden. En ik denk dat wanneer je bak zo'n exotische is dat het makkelijk is om binnen de specs van die bak te blijven (max koppel en vermogen) tenzij er iemand is die het kan aanpassen. Koppelingen zijn over het algemeen wel uit te wisselen (ik bv kan er een opel plaatje inzetten en die kan 180 pk aan).

Of je lacht je helemaal te pletter en je gaat ook de bak mee vervangen. Dan zou ik voor het 'onmogelijke' gaan en een 131 motor met een 131 bak te plaatsen, liggende webers er aan en ik denk dat je heel veel lol gaat hebben (met bouwen alleen al).

Groeten Michiel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]