Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 20 feb 2018, 13:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1013 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 ... 102  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 21:26 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2017, 20:38
Berichten: 717
Woonplaats: Ridderkerk
Dojrn schreef:
Ahaaa! En een inlaatspruitstuk heb ik inderdaad niet. Er hangt een luchtfilterdoos tussen 2 knietjes die bovenop de carbs staan.
Had er misschien direct bij moeten zetten dat het om de 33 ging, maar het woord uitlaat stond toch 3 keer in mn post :mrgreen:

Bedenk me net trouwens dat Giovanni waarschijnlijk nooit kennis heeft genomen van het vervangen van 2/3e van de uitlaat door RVS omdat dat is gedaan nadat het Alfaforum ter ziele ging, maar ver voordat we de Puno kochten en ik me hier aanmeldde


Een inlaatspruitstuk heb je als het goed is wel? Kunnen 2 soorten zijn: Of dat octopus ding met de enkele throttle body, of de 2 inlaatspruitstukjes onder de carb's. Alhoewel je de laatste eigenlijk bijna niet eens een inlaatspruitstuk kunt noemen. Das net zo erg als dat ding wat er voor door moet gaan op een 127, die daadwerkelijk nog kleiner is. Of heb je werkelijk de carb's op het motorblok gemonteerd zonder spruitstuk?

Afbeelding
Afbeelding

Weet ik toevallig, omdat ik wel eens een 33 blok in een kever heb gehangen. ;)

_________________
http://www.seoenzo.nl
http://www.ks-engineering.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 21:39 
Online

Geregistreerd: 05 sep 2015, 20:19
Berichten: 1313
Dat van die RVS pijp wist ik niet nee. Bij een 33 zeg ik altijd dat de voorpijpen rechtstreeks op de uitlaatpoorten geknoopt zijn bij zo'n boxertje. :mrgreen:

Weet jij eigenlijk wat er destijds in vredesnaam met dat Alfaforum gebeurt is?


Laatst bijgewerkt door Giovanni -24V op 14 feb 2018, 09:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 02:07 
Offline

Geregistreerd: 11 okt 2017, 00:01
Berichten: 118
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dieper ben ik nog niet geweest, maar best kans dat je op die laatste foto tegen zo'n zelfde plat stukje kijkt wat met enige fantasie voor inlaatspruitstuk kan doorgaan.
Daar zitten de aansluitingen voor de 8mm interne carterafzuiging leidingkies. Wat.een.gepiel. zaten natuurlijk allemaal los wegens vergaan...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 09:31 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2017, 20:38
Berichten: 717
Woonplaats: Ridderkerk
En dieper ben ik nog niet geweest, maar best kans dat je op die laatste foto tegen zo'n zelfde plat stukje kijkt wat met enige fantasie voor inlaatspruitstuk kan doorgaan.
Daar zitten de aansluitingen voor de 8mm interne carterafzuiging leidingkies. Wat.een.gepiel. zaten natuurlijk allemaal los wegens vergaan...[/quote]

Die stukjes zijn dus inderdaad de inlaatspruitstukjes, al ben ik het met je eens dat je dat nauwelijks zo kan noemen. Als je iets hogere kunt vinden (+/- 10cm) die aan de carburateur kant iets breder zijn dan de carb opening waarop ze aansluiten en aan de onderkant precies aansluiten op het blok ga je daar vrolijk van worden. Ze gaan dan iets minder stotteren en lopen wat fijner.

_________________
http://www.seoenzo.nl
http://www.ks-engineering.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 14:10 
Online

Geregistreerd: 05 sep 2015, 20:19
Berichten: 1313
Vrees dat de motorkap dan niet meer dicht kan :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 15:10 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2017, 20:38
Berichten: 717
Woonplaats: Ridderkerk
Daar hebben ze een zaag voor :mrgreen: maar zonder dollen. Volgens mij red je dat nog niet, alleen moet je hooguit de versteviging op die plekken onder de motorkap uit halen.

_________________
http://www.seoenzo.nl
http://www.ks-engineering.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 18:11 
Offline

Geregistreerd: 11 okt 2017, 00:01
Berichten: 118
"Voorpijpen rechtstreeks op de uitlaatpoorten geknoopt"
Ik heb inderdaad een voorpijp besteld. Dat zou een heeeeeel stuk spraakverwarring kunnen verklaren!

Tja, het Alfaforum had tekort inkomsten om nieuwe pakketten te kopen met updates, is op de een of andere manier op de google blacklist gekomen als zijnde phishing site. De beheerder scheen met zijn gezondheid te kampen, dat sneeuwbalde maar door en toen ging het op zwart..

Helaas :(

En @ Kevski.

Hoezo zou die met een wat breder of hoger 'inlaatspruitstukje' wat beter moeten gaan lopen? Eht gewoon uit interesse hoor.

Het zou ook best wel eens vervelend kunnen worden met de ruimte, die dubbele Dello's zijn al net ff hoger dan de Webers die ze vervangen.
Heb al eens lekkage gehad aan een nieuwe brandstofleiding, of dat nou gekomen is door te krap monteren of omdat ie langs die verstevigingsbalk heeft lopen schuren van de motorkap durf ik niet te zeggen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 18:23 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2017, 20:38
Berichten: 717
Woonplaats: Ridderkerk
Dojrn schreef:
Tja, het Alfaforum had tekort inkomsten om nieuwe pakketten te kopen met updates, is op de een of andere manier op de google blacklist gekomen als zijnde phishing site. De beheerder scheen met zijn gezondheid te kampen, dat sneeuwbalde maar door en toen ging het op zwart..

Helaas :(

En @ Kevski.

Hoezo zou die met een wat breder of hoger 'inlaatspruitstukje' wat beter moeten gaan lopen? Eht gewoon uit interesse hoor.

Het zou ook best wel eens vervelend kunnen worden met de ruimte, die dubbele Dello's zijn al net ff hoger dan de Webers die ze vervangen.
Heb al eens lekkage gehad aan een nieuwe brandstofleiding, of dat nou gekomen is door te krap monteren of omdat ie langs die verstevigingsbalk heeft lopen schuren van de motorkap durf ik niet te zeggen.


Stel jezelf het volgende voor. Vanaf de gasklep naar beneden toe is heel kort rechtdoor, dan een bocht en de klep. Wanneer je dat stukje iets langer maakt heb je een betere vermenging en iets meer druk en versnelling van het mengsel. Ideaal gezien wil je een van boven aangezogen filter hebben zoals een deksel https://www.knfilters.com/images/l/66-1601.jpg gevolgd door een kelk waar het filter in past. Lucht gaat dan in de regel loodrecht naar beneden en het mengsel ook. Dat scheelt je over de hele linie een pk of 5 in geval van een 33, en meer als je andere aanpassingen doet. Is een designstudie geweest waar ik mee bezig ben geweest. De vraag was of daar vermogenswinst te halen was. En dat is een ja, mits de lucht 1 rechte lijn kan volgen. Bochten kunnen een bottlenek zijn tenzij goed ontworpen en met name de stromingsrichting door een filter is een bottleneck, tenzij je een filter binnenin de behuizing aan kunt passen.

Die platte inlegfilters zijn in de regel dan ook nog steeds beter dan die ronde filters die zich als "sportluchtfilter" kenmerken. Met name kegels. Pannekoeken doen het in de regel nog wel prima, maar hebben baat bij interne aanpassingen. Want de lucht moet daar alsnog een hoek van 90 graden maken.

In de regel alleen wel lastig, want ja, je zit met een inbouwhoogte onder de motorkap. Ruimte is dan ook het grootste probleem bij hedendaagse auto's.

_________________
http://www.seoenzo.nl
http://www.ks-engineering.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 19:31 
Offline

Geregistreerd: 11 okt 2017, 00:01
Berichten: 118
Dan ga je naar zo'n opstelling toe: https://www.youtube.com/watch?v=gREdhADdL3o
Vind het wel een indrukwekkend filmpje, niet zozeer vanwege het geluid want opgenomen met een telefoon. Maar je ziet hem gewoon vacuüm zuigen boven de kelkjes.

Dan ga je naar dit soort dingen kijken: http://www.carburateurwinkel.nl/content ... teurs.html
Erg leuk, heb er ook wel eens over zitten fantaseren. Maar erg onpraktisch op het moment.
Ten eerste nog eens een koude luchtaanvoer erbij knutselen, en momenteel is het nog een woon-werk auto die bij de baas geparkeerd staat omsingeld door een kolenopslag, heidegrond met opwaaiend zand en een ertsmengveld verderop. Filtering moet dus in orde zijn.
Die zwarte doos op de foto's waar die knietjes op aansluiten bevat een rechthoekig inlegfilter. Die trouwens een b*tch is om goed om op zijn plek te krijgen.
Verkeerd om, dus met de filterzakken kant van het filter (de puntige kant) tegen de luchtstroom in kijkend past direct en als gegoten..

Maar dat is, helemaal voor dat lieve kleine motortje, best een flinke hufter van een filter. Heeft ongeveer het oppervlak van 2/3e van die hele zwarte filterdoos tussen de knietjes.

Over die hogere voetjes, je opmerking dat het mengsel meer afstand en dus meer tijd heeft om te mengen gaat helemaal op.
Maar vertraag je daarmee niet ook de reactietijd van de motor, omdat het extra stukje ruimte tussen vlinderkleppen en inlaatkleppen meer kans heeft om te gaan 'bufferen'?
Nou zal dat buffereffect vast miniem zijn.. zoveel extra ruimte geef je het nou ook weer niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 21:54 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2017, 20:38
Berichten: 717
Woonplaats: Ridderkerk
Dojrn schreef:
Dan ga je naar zo'n opstelling toe: https://www.youtube.com/watch?v=gREdhADdL3o
Vind het wel een indrukwekkend filmpje, niet zozeer vanwege het geluid want opgenomen met een telefoon. Maar je ziet hem gewoon vacuüm zuigen boven de kelkjes.

Dan ga je naar dit soort dingen kijken:

Afbeelding

Erg leuk, heb er ook wel eens over zitten fantaseren. Maar erg onpraktisch op het moment.
Ten eerste nog eens een koude luchtaanvoer erbij knutselen, en momenteel is het nog een woon-werk auto die bij de baas geparkeerd staat omsingeld door een kolenopslag, heidegrond met opwaaiend zand en een ertsmengveld verderop. Filtering moet dus in orde zijn.
Die zwarte doos op de foto's waar die knietjes op aansluiten bevat een rechthoekig inlegfilter. Die trouwens een b*tch is om goed om op zijn plek te krijgen.
Verkeerd om, dus met de filterzakken kant van het filter (de puntige kant) tegen de luchtstroom in kijkend past direct en als gegoten..

Maar dat is, helemaal voor dat lieve kleine motortje, best een flinke hufter van een filter. Heeft ongeveer het oppervlak van 2/3e van die hele zwarte filterdoos tussen de knietjes.

Over die hogere voetjes, je opmerking dat het mengsel meer afstand en dus meer tijd heeft om te mengen gaat helemaal op.
Maar vertraag je daarmee niet ook de reactietijd van de motor, omdat het extra stukje ruimte tussen vlinderkleppen en inlaatkleppen meer kans heeft om te gaan 'bufferen'?
Nou zal dat buffereffect vast miniem zijn.. zoveel extra ruimte geef je het nou ook weer niet.


Dat vacuum zuigen hoor je normaal gesproken niet te zien, tenzij er hele vochtige lucht in het spel is. Jouw auto heeft het namelijk ook, net als elke andere auto. Zo indrukwekkend is dat in principe niet, want het is de normaalste zaak van de wereld eigenlijk.

Op zich niet alleen dat soort kelken, want je wil je de boel wel gefilterd hebben. Of je wil gaan reviseren na een week rijden?

Een beter filmpje die een test laat zien met V8 motoren die het fenomeen laten zien vind je hier. Kan je geen Engels, dan wordt het alleen wel lastig. Maar ik ga er eigenlijk wel een beetje vanuit dat dit niet onmogelijk te begrijpen is:

https://www.youtube.com/watch?v=EkpsydS8JXI&list=PLGvTvFzdMg_O2T3UdUEt5dIHutSOu7srE&t=54s&index=4

Het pad van lucht welke het aflegd is dan ook heel belangrijk. Dat is eigenlijk alles dat ik optimaliseer als ik racemotoren bouw.

Wat betreft die reactietijd: Je praat dan feitelijk of 1 a 2 miliseconden. Maar ja, je vertraagd de boel. Wat je eigenlijk doet is de boel stabiliseren. Die boxers zijn in de regel best nukkig stationair. zeker als je naar het mengsel gaat kijken. Dat haal je weg, samen met een betere vermenging van de brandstof.

Laat ik het anders zeggen: Dat luchtfilter wat jij nu gebruikt is drama: Lucht komt er via de zijkant op, moet dan 90 graden naar beneden door het filter, dan 90 graden naar links of rechts, dan met een redelijke bocht naar de carbingang. Daar kom je een klep tegen en alles wat nog meer in de luchtstroom hangt. vervolgens klein stukje verder naar onder. Hele krappe bocht en vervolgens een klep die een groot gedeelte van de tijd dicht staat.

je snapt dan dat het eigenlijk een opeenstapeling van problemen is. Voor jouw beeld een F1 motor:
Lucht gaat in de airbox (die ook nog eens op snelheid overdruk creeert (soort turbo idee)
Lucht buigt geleidelijk door de vorm van de airbox.
Lucht gaat recht naar beneden, komt daar een klep tegen nauwelijks onder een hoek staat ten opzichte van het kanaal en thats it.

Dan snap je heel kort door de bocht het verschil in efficiëntie en wat je laat liggen. Kan ook niet anders, want die F1 auto is gebouwd voor 1 ding: racen. De personenauto is gebouwd om van alles en nog wat mee te doen en heeft meer eisen waar het aan moet voldoen om op straat te mogen rijden.

Wat ik doe is een straatauto meer richting raceauto duwen, en maak daarvoor compromissen om een sneller rijdende auto te krijgen. Daarvoor moet je dus ook heel veel verplaatsen. Onder de motorkap is het bij mij altijd net een stoelendans. Wat past waar en wat kan verplaatst worden.

_________________
http://www.seoenzo.nl
http://www.ks-engineering.nl


Laatst bijgewerkt door Kevski-Style op 15 feb 2018, 09:34, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1013 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 ... 102  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling