Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 12 dec 2017, 14:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 727 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 00:37 

Zondagavond was de gastank leeg. Vanaf dat moment heeft vrouwlief op benzine gereden. Vanavond reed ik ermee weg en schrok ervan hoe venijnig het ding aan het gas hing! Identiek aan de Ypsilon Elefantino Rosso! 5 km verder gooide ik de gastank vol en binnen een halve km was het raak. Zo dood als een pier weer. Suf rijgedrag dus.

Helaas ben ik op dit moment niet in de gelegenheid om eea te gaan checken, er moet teveel werk in te korte tijd af. 12 dec vertrekken we weer even naar Spanje, dus ergens na de Kerst mag het Puntootje pas een keer een dagje naar binnen :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 00:51 

Nee sorry, kom er niet uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 17:28 

Vandaag eindelijk eens de tijd (en moed :oops: ) verzameld om delen van de ontsteking te vervangen.
Het ge-tjugge bij stationair is eruit, dat is alvast goed nieuws. Nou vielen me wel de volgende dingen op:

Afbeelding
De nieuwe rotor lijkt een fors kleinere connector te hebben. Verlaat dit nu ook het ontstekingstijdstip? Die moet ik sowieso nog eens gaan nalopen met de flitslamp, maar ben nu het daglicht al een beetje verloren.

Ook gek, de bougies richting de bumper zagen er beiden fonkelnieuw uit, die tegen het schutbord (zeg maar) hadden allebei last van roestvorming (bougies nog niet gewisseld, die bewaar ik voor een andere keer. Wilde eerst zeker weten dat ik de electra niet had verknoeid.)
Afbeelding

Waar duidt dit op?

Daarnaast heb ik volgens mij niet veel uitlaatpakking meer over, een andere verklaring heb ik zo gauw even niet voor de herrie uit het vooronder. Maakte het luisteren naar de motor wel wat eenvoudiger, kreeg het idee dat die onder belasting wat 'te hoog?' klonk. Mogelijk pingelen?
Was van plan na de bougiewissel de meters en flitslamp aan te sluiten om stationair, parallel en synchroon weer opnieuw te doen, of is het verstandiger eerst die uitlaatpakkingen te laten checken(preventief/ correctief wisselen) en me dan pas weer met het brandstofdeel te bemoeien?

p.s. Uitlaat wordt wegbrengen, zou het prima zelf kunnen mits juiste gereedschap, geduld, finesse en werkplek aanwezig waren. Ontbreekt echter bijna allemaal :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 17:44 

Wat misschien ook van invloed is geweest, de 'achterste' bougies hebben beiden de volle laag gekregen van de eerste brandstoflekkage. Die kokers hebben vol gestaan met benzine.

P.s.
Voor de zekerheid keukenhandschoenen gehaald, maar eerste rondje voelen na nieuwe kabels en verdelerkap erop zetten kon zonder rotklappen te krijgen. Zonder kriebels zelfs :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 20:03 

Dojrn schreef:
Vandaag eindelijk eens de tijd (en moed :oops: ) verzameld om delen van de ontsteking te vervangen.
Het ge-tjugge bij stationair is eruit, dat is alvast goed nieuws. Nou vielen me wel de volgende dingen op:

Afbeelding
De nieuwe rotor lijkt een fors kleinere connector te hebben. Verlaat dit nu ook het ontstekingstijdstip? Die moet ik sowieso nog eens gaan nalopen met de flitslamp, maar ben nu het daglicht al een beetje verloren.

Ook gek, de bougies richting de bumper zagen er beiden fonkelnieuw uit, die tegen het schutbord (zeg maar) hadden allebei last van roestvorming (bougies nog niet gewisseld, die bewaar ik voor een andere keer. Wilde eerst zeker weten dat ik de electra niet had verknoeid.)
Afbeelding

Waar duidt dit op?

Daarnaast heb ik volgens mij niet veel uitlaatpakking meer over, een andere verklaring heb ik zo gauw even niet voor de herrie uit het vooronder. Maakte het luisteren naar de motor wel wat eenvoudiger, kreeg het idee dat die onder belasting wat 'te hoog?' klonk. Mogelijk pingelen?
Was van plan na de bougiewissel de meters en flitslamp aan te sluiten om stationair, parallel en synchroon weer opnieuw te doen, of is het verstandiger eerst die uitlaatpakkingen te laten checken(preventief/ correctief wisselen) en me dan pas weer met het brandstofdeel te bemoeien?

p.s. Uitlaat wordt wegbrengen, zou het prima zelf kunnen mits juiste gereedschap, geduld, finesse en werkplek aanwezig waren. Ontbreekt echter bijna allemaal :roll:

Tegen het schutbord roest op de bougies? Thats weird? Ik ken de auto in kwestie niet zo grondig, maar dat duid op een afwateringsprobleempje bij de rand van de motorkap/raam? Even vervangen in ieder geval. EDIT: Nee, helemaal niet raar. Benzine wil dat zeker doen!

Rotor kan geen kwaad. Zo lang hij goed contact maakt is het goed. Het ontstekingstijdstip komt overigens door de magneet/lichtsensor eronder, wat jij vervangen hebt geen de stroom alleen door aan de juiste bougie.

Ennuh: Makkelijk trucje om te kijken of je uitlaat lekt: Fles zeepsop (dreft of iets dergelijks). Dan neem je een lege fles glassex of iets van een plantenspuit. Zeep erin, spuiten op de plek waar de pakking zit. Zie je bellen blazen als je hem start heb je je lek gevonden. Met een steeksleuteltje kan je die gewoon vervangen, dat weet je wel he? Als je die niet hebt (gok zo uit mijn hoofd nr 13? ) dan moet je je wel enigszins zorgen maken....

Ennuh, zonder rubber handschoenen maakt het wel spannender he, dat weet je? :twisted: Ik houd het niet eens meer bij hoe vaak ik dat al gehad heb. Altijd met auto's van anderen, behalve 1 keer: Begon mijn vrouw de auto te starten terwijl ik met de verdeler bezig was. Niet grappig....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 dec 2017, 07:57 

Dank, dank. Ja schutbord.. Heeft er 2 links en 2 recht. eentje voor en achter etc. Maar ja. Voor of achter voor de kijker of de bestuurder, nou enzovoorts.
Die sleutel 13 die heb ik gerust wel, kruipolie ook. Zie het alleen al helemaal gebeuren dat ik die moer in 2en draai en geen reserve heb of het hele draadeinde afbreek en dan uit ellende half onder die auto met een accutol probeer voor te boren voor de linkse tap.
Die dan waarschijnlijk sneuvelt.. Zoals er nog altijd een stukje linkse tap deel uitmaakt van een van mijn vacuümmanometer aansluitingen.

Bouten en moeren van de uitlaat hangen al een kwart eeuw in de ellende, onder de auto. Hand op de uitlaat geeft gesis, maar nergens witte rook. Wat me doet vermoeden dat het lek in het hete deel zit. Een verder gebrek aan strepen en druipers op het eerste stuk van de uitlaat (en dat het er best nog wel gezond uitziet voor mogelijk antiek grijs ijzer) en de enorme hittestraling rondom de uitlaatpakkingen.. gok ik daar toch op.

En ja.. Vrouwen :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 dec 2017, 13:28 

Dojrn schreef:
Dank, dank. Ja schutbord.. Heeft er 2 links en 2 recht. eentje voor en achter etc. Maar ja. Voor of achter voor de kijker of de bestuurder, nou enzovoorts.
Die sleutel 13 die heb ik gerust wel, kruipolie ook. Zie het alleen al helemaal gebeuren dat ik die moer in 2en draai en geen reserve heb of het hele draadeinde afbreek en dan uit ellende half onder die auto met een accutol probeer voor te boren voor de linkse tap.
Die dan waarschijnlijk sneuvelt.. Zoals er nog altijd een stukje linkse tap deel uitmaakt van een van mijn vacuümmanometer aansluitingen.

Bouten en moeren van de uitlaat hangen al een kwart eeuw in de ellende, onder de auto. Hand op de uitlaat geeft gesis, maar nergens witte rook. Wat me doet vermoeden dat het lek in het hete deel zit. Een verder gebrek aan strepen en druipers op het eerste stuk van de uitlaat (en dat het er best nog wel gezond uitziet voor mogelijk antiek grijs ijzer) en de enorme hittestraling rondom de uitlaatpakkingen.. gok ik daar toch op.

En ja.. Vrouwen :lol:

25 jaar is voor mij helemaal niets bijzonders. Maar in de regel zijn het de enige moeren op een auto die vanwege de hitte niet echt vast roesten. Breken is echter een ander verhaal vanwege de best cycles. Wat ik doe werkt wel maar er zit een maar aan:

Ik laat de auto altijd even draaien voordat ik hem eraf haal. Dan is echter de boel wel warm. Ik heb vuurvaste handen en dode zenuwen in mijn handen. Dus geen last van. Maar kan me voorstellen dat mensen die nog gevoel hebben hem iets verder af laten koelen. Ze kunnen bij lang volgas roodheet worden, al zal dat bij gietijzeren spruitstukken niet het geval zijn. Ander handig trucje is een stukje beheersing: Niet ineens lomp veel kracht zetten op de sleutel, maar de kracht langzaam opbouwen. Lukt dat niet dan heb je niet genoeg kracht om het goed te doseren: Oplossing is een buisje die over de sleutel past zodat het lichter wordt. En je elle bogen ondersteunen helpt enorm met doseren. Je gebruikt dan alleen je onderarm in plaats van heel je lichaam.

Mocht je bovenstaande niet gaan doen. Doe dan wel het zeepsop trucje. Dan weet je niet alleen was het zit, maar kan je ook het werkt van anderen controleren. Je weet namelijk niet waar het lek zit. Dikke kans dat het bovenop een demper zit die je niet van onder ziet. Zeepsop zie je vliegen als iemand anders gas geeft voor jou (gashendel onder de motorkap even bewegen).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 727 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]