Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 24 okt 2017, 00:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 642 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 65  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Punto 176 1.2 16V G3
BerichtGeplaatst: 18 jun 2017, 12:00 

ER MOET DUS BETER WORDEN GELEZEN ! Niet ik moet moderne tijden betreden, ik bedoelde dit spottend...Misschien moet je iets uit het verleden integreren in de Modern Times, omdat het toen al beter was, dan alles nu...
Ik lees, je schermt met een lange slag Fire-blok van 1.4ltr en 16V met turbo's in een 595 Abarth... met 200pk +. Dat is natuurlijk erg mooi en indrukwekkend, maar...... Stellen wij ons de volgende vraag ? Kan de geschiedenis ons iets leren ? Je zult zeggen, geschiedenis, zucht.... Het is het vak dat de kinderen op school niet meer krijgen, tis stampwerk dus valt af, net als een taal spreken en lezen. "Ze hoeven het niet te weten, als ze het maar kunnen opzoeken " :lol: :lol: :lol: :lol: En zo krijg je een moderne generatie die een makkelijke prooi is, dom en onnozel, en nooit denkende " klinkt het te mooi om waar te zijn ". En ze gaan er aan, aan telefoonschulden, sexting, foute dates met dodelijk einde en ga zo maar door.... Hoe anders in mijn tijd. Er waren boeken, en ik heb veel geld uitgegeven aan boeken, prima naslagwerken en niet alleen om auto's te repareren, maar ook om een hobby te voeden, interesse, passie's... Nu wurgen ze zich vrijwillig, toen ontwikkelde je een hobby/interesse, en ik heb er nog gein aan...dat is met wurgen toch anders... Maar misschien is het een natuurlijke selectie, als je zo dom bent...is bij de koolmezen net zo...

Afijn, we gaan terug naar de glorietijd van de Italiaanse auto-industrie. Mensen bouwden de meest sexy auto's ooit gebouwd, en nog sexyer motoren. En ene Aurelio Lampredi ontwikkelde de 2 beste motoren die FIAT ooit bouwde, te weten de 128-SOHC, en de 124/132 DOHC motoren. Beide met 5 maal gelagerde krukas en duidelijk korte slag motoren, met bovenliggende nokkenassen en getande riem aandrijving van de distributie. Abarth heeft zich met deze motoren niet kunnen bezighouden, zijn bedrijf ging slecht en hij moest verkopen aan FIAT. Want wat zou hij gedaan hebben.... Anderen deden zich wel te goed aan de fraaie SOHC, zoals Reppekus, Romeo Ferraris, maar ook een Dallara. Net als Abarth, zag Dallara de potentie van de kleine X1/9 als race/rally auto... Abarth greep naar de 1840cc 124-motor en plantte deze in de X1/9, en creëerde een concurrent voor de Stratos...de rest is bekend... Het was Toyota die 20 jaar later de X1/9 kopieerde en uitbracht met.... een 1600 DOHC.....Dag X1/9...
Maar zo was er ook nog de Dallara X1/9 Silhouette, die er in 2 versies was...Uitgerust met een 16-kleps kop en mechanische injectie haalde de 1300 192pk bij 9700rpm en de 1600 zelfs 210pk/8300rpm..... En deze vermogens haalde Lampredi's onderblok in 1975....Zonder turbo, let wel... Bekijk de data en zie dat de cilinderinhoud van de 1600, 1580cc zijn... 86x68mm...
http://www.icsunonove.it/dallara/index.php & https://hitthewave.wordpress.com/tag/fi ... uette-gr5/
Ergosum, ik ben niet onder de indruk van de 200pk van de 595Abarth uit de 1.4 16V... Hij bereikt ze met de turbo, en de blokmaten van deze 1.4 16V bekijkende, is deze motor met zijn cilinderinhoud aan het einde van de ontwikkeling van de Fire-reeks. Het ding kan alleen maar ploffen, naar mijn mening.. Zouden we turbo's op een 16V lampredi zetten, dan is 200pk zonder enige twijfel geen probleem... En een Lampredi-onderblok is beter doordacht dan een FIRE... Deze motor leverde al 200pk in 1975... Ehhh, dat is 42jaar geleden Jan... 595 Abarth, leuk maar niet echt een vooruitgang dus... De feiten bewijzen het...uit het verleden, jawel. Alles Schnee von gestern...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2017, 09:57 

Heerlijk! Nu nog eens naar de technische gegevens van die Volvo V60 kijken! Zo benieuwd wat jou opvalt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2017, 13:10 

Zo, koppie net ff weggebracht naar de revisiedokter. Zijn commentaar: bij de Firemotor van Fiat rotten de koppakkingen eruit door hun leeftijd........... Weer een andere invalshoek. Enfin, koppie wordt fris gemaakt en gaat er in de loop van de week weer op. Dan is het weer lekker goedkoop en comfortabel toeren met het ding. :roll:

En ja, dan gaan we jou in de gelegenheid stellen om ff lekker te proeven aan dit heerlijke Firetorretje met 6 bak Joop! :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 23:31 

Hmmm... over wat voor leeftijd praten we hier dan, enig idee? Ik ken het verhaal niet maar dat zegt niks.
Mijn kop is ook op leeftijd maar rot gelukkig nog niet! :mrgreen: Wordt wél wat vergeetachtig trouwens... :D
Wat ik wel kan zeggen is dat de 169 1.2 Fire van mijn oudste dochter van 2006 is maar heeft nog gewoon zijn originele koppakking en er zijn ook geen tekenen die wijzen op een spoedig verscheiden ervan. Heb toch zeker 6 Fireblokkies in 6 verschillende Fiats gehad maar nog nooit een koppakking eruit geblazen. En nou val ik in herhaling merk ik, sorry. :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 01:04 

Deze pakking heeft het 17 jaar en 104.000km uitgehouden. Het is ook voor het eerst dat ik het hoorde...... :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 18:08 

SSSSSSPPPPPEEEEEESSSSSSSSSSSOOOOOOO.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 18:59 

en de correcte koelvloeistof gebruiken ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 20:47 

Ik weet het verschil tussen blauw en roze Hans. Welke moet er in? Actionaanbiedingen loop ik altijd met een grote boog omheen! Maar de blauwe liet in het verleden elk jaar de radiateur van mijn Alfa 156 V6 ploffen, volgens zeggen door thermische spanning..... Na 5 radiateuren ben ik overgegaan op de roze variant.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 21:02 

ik heb nu de 4de fire motor ,ja inderdaad de rest rot weg de motor niet maar een koppakking heb ik nog niet (afkloppen) gehad
ik heb ook nog een Uno uit 1984 gehad met een 1100 Lampredi er in het verschil met mijn 1100 Fire in de Lancia is toch wel dat de Uno veel meer sportieve
auto was de toeren lagen veel hoger terwijl het verbruik redelijk was de Fire doet na 5000 toeren eigenlijk niks meer je hoor dat de kleppen beginnen te zweven
en het wordt tijd te schakelen de Lampredi was zoals Anne zei ..die blijft maar door gaan en vragen om meer
dit was de leukste Uno ..jammer dat hij zo weg rotten. o ja ik heb ook nog een sx 1500 gehad heerlijke auto super snel ,maar helaas ook te rot
de x1/9 is ook heel leuk zeer levendig maar door de korte overbrenging zoop de maximale toeren, wel in zijn 4 een overdrive wil hij lang door gaan
alleen wordt je dan wel een beetje slechthorend

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 21:57 

Giovanni -24V schreef:
Ik weet het verschil tussen blauw en roze Hans. Welke moet er in? Actionaanbiedingen loop ik altijd met een grote boog omheen! Maar de blauwe liet in het verleden elk jaar de radiateur van mijn Alfa 156 V6 ploffen, volgens zeggen door thermische spanning..... Na 5 radiateuren ben ik overgegaan op de roze variant.

ik ben de overzicht een beetje kwijt , voor de meeste gebruiken wij een universele transparante koelvloeistof van eurol , tenzij er specifiek sp11 sp12 sp14 of sp15 voorgeschreven wordt
een beetje paraflu heb ik ook nog achter de hand...
dan was dat vroeger toch anders ,bij de peugeot 403 van buurman peter zit er een beugel naast de motor die een soort van vriesstop op zijn plek houdt , in tijden met lage temperaturen verschuif je beugel een weinig zodat de "vriesstop" uit het blok komt en het koelwater afloopt .
in de ochtend voor de eerste rit plaats je de beugel terug en kiept er water in.
is nu toch gemakkelijker...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 642 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 65  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]