Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 12 dec 2017, 06:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 sep 2017, 09:57 

Bedankt!
ik ga er even mee aan de slag :geek:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 sep 2017, 13:13 

Moet binnenkort ook de klepgeleiderrubbers doen, en helaas, naar mijn oordeel gaat de tuimelaartrein er niet af zonder 4 kopbouten te lossen... Dus dan maar alles nieuw ! Nu heb ik nog voorraad, maar zal eens kijken hoe dat zit met verkrijgbaarheid hier bij Boensma... een zeer goede deskundige automaterialenzaak, die kunnen zoeken en meedenken...
Groetjes Joop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 okt 2017, 22:20 

De tuimelaarrail gaat er wel af zonder de kopbouten los te schroeven.
Er staan 4 bouten uit de kop omhoog en daarop zit de tuimelaarrail met moeren op vast.

Ik heb de mijne nu uit elkaar liggen. De schade viel op zich mee maar 25 jaar stil staan is niet goed voor een motor.
De zuigers zaten zo vast dat die er met gepast geweld zijn uitgekomen.
Cilinders heel iets aangetast, moet misschien even gehoond worden. Dit hangt even af of ik zuigers kan vinden met een overmaat.
Ik zal even wat foto's toevoegen. ik heb de kop al weer operationeel! (met klephoedjes van een porsche, dat paste ook)
[Ik kan maar 3 fototjes toevoegen]

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Kop met sodablasten schoon gemaakt en daarna natuurlijk goed uitgespoeld
IMG_5905.JPG
IMG_5905.JPG [ 36.54 KiB | 299 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Na het inslijpen van de kleppen en het plaatsen van de klephoedjes zit de eerste klep er weer in!
IMG_5915.JPG
IMG_5915.JPG [ 30.11 KiB | 299 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: En nu weer helemaal compleet. Lekker in de olie....
IMG_5916.JPG
IMG_5916.JPG [ 37.14 KiB | 299 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2017, 21:55 

Donders, :shock: ik vergeet voor het gemak even dat de zijsteunen van de tuimelaaras wel met de kopbouten vast zitten.
De kop moet dus wel los!
Groot voordeel hiervan is dat je meteen alles even kan opknappen en inspecteren. :idea:
Ik ben nog niet verder gekomen, ook ik moet af en toe werken. :(

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Na het slijpen
IMG_5912.JPG
IMG_5912.JPG [ 32.18 KiB | 283 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Voor het slijpen
IMG_5911.JPG
IMG_5911.JPG [ 35.08 KiB | 283 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Mijn nokkenas is naar z'n grootje!
IMG_5899.JPG
IMG_5899.JPG [ 24.49 KiB | 283 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2017, 17:09 

Nou, dat hebben al deze nokkenassen om eerlijk te zijn.... pitting....spontaan stukjes verliezen... Is het alleen dat of heeft ie op de top van de nok ook gevreten ???
De SS 1430 heeft een erg matig voorraadje olie, in zijn carter, maar 3,5ltr.... Vergelijk met de 128 en snap hoe zwaar deze best opgefokte 124-tuf het kan hebben...
Je kan deze motor ongelofelijk trappen, al is bij 5600 rpm de fut er wel uit....
Deze nokkenassen zijn slecht te vinden, destijds kocht ik ze bij Can Briuxa in Spanje, ik heb nog wel nummers... Daarbij zijn deze assen voor de Seat Ronda 1200/1430 en zullen dus ook in de Fura Chrono voorkomen... Heb vandaag geen tijd om te zoekn, moet een Tipo 1600 motor opbouwen voor een 128 Coupe... Binnenkort wel even tijd...

Nu is er een kennis van mij, die bij een bedrijf werkt, waar men een verdomd apart goedje op loopvlakken kan brengen en dat is dan zeer slijtvast... Hij heeft zijn Triumph Stag er mee verwend, dus eventueel is deze optie er ook nog....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2017, 19:42 

Die nokkenassen zijn nog wel te redden hoor, en als je het echt wilt ook aan te passen. Maar wil je dat goed dan is het heel veel rekenen. Vervangen is in het algemeen goedkoper.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]