Haha, altijd geinig deze discussie... Ik geloof dat deze versie in Duitsland en de Schweiz als Abarth door het leven ging. En daar was men toch wel iets royaler met de standaard spec's. Inderdaad, de 128 Special had ongeveer gelijke striping als de laatste 128-3p 1300. Ook deze had "Sport "opf zijn flanken, maar hij had dan ook een 1300 met de DMTR registercarburateur en de het uitlaatspruitstuk met 2 poorten, die overgingen in een twinpijp, die onder de bodem over gingen in een enkele pijp... Nee, geen fraaie einddempers met twin-chromen pijpen, zoals bij de fraaie GLX die Duitsland en de Schweiz werd verkocht, maar gewoon het enkele piepke.... Waar de Duitsprekende klanten konden genieten van dik blauw velours op de zittingen, had men hier de hippieprint, met bruin, zwart en blauw... Flinterdun, en uitverkoop-slijtvast... ook in de X1/9 gebruikt. Ja, Duitsers willen geen troep, en ook wel mooie aluminium velgen, en niet dat vlot roestende staal...
Zo ging het ook de 128-Special... Helaas Harry, 60pk heeft de 1300, met zijn enkele carburateur en de enkel-poortige uitlaat... Okay, je had leuke Vitaloni's en een fraaie einddemper, en voor zover ik had oordelen, stalen velgen lijkend op die van 131 1600TC, helaas dus een schaap in wolfskleren. FIAT had inmiddels zijn sportieve roots al diep begraven, en produceerde middelmatige burger-tufjes in 1978-79. De 127 Sport, de A112 Abarth, en de 131 racing waren de laatste vlagdragers van dit roemruchte merk.. De 128 Special was eigenlijk zijn dressing niet waard, en het had zoveel meer kunnen zijn...
Ik kan wel een litanie houden over de ondergang van FIAT als sportief merk, maar dat heb ik jaren gelden al gedaan, doe ik niet weer... De 128-1100 had 55pk, en niet meer... de 128-3p-1100 had er 65... die liep zalig...
De mooiste 128 was de Rally, 67pk uit de 1300, daar waar de Coupe er 73 had... zat hem in het uitlaatspruitstuk... Er waren nog 2 fraaie varianten, te weten de 128 Rally Stradale van ene Mike Parkes, die bij Filipinetti dit fraaie kanon bouwde. 2x 36DCNF en 1300cc leverden 100pk... Genoeg voor een orgie van jankende zuigers.... een witte raaf. Maar nog leuker is wie weet wel de Giannini 128 Rally NP-S, met een 1600cc SOHC... Ook 2 DCNF-en en 99pk... Deze 128's hadden de stoer look's van de Rally... De Filipinetti stond op fraaie 5-spaaks 5,5J Cromodora's… Giannini was geloof iets minder breed geschoeid. Men verstond zijn vak om mooie auto's te bouwen.
Er was ook een 128-3p Abarth, eveneens met een 80pk 1300.... Spoilers voor en achter, halve bumpers etc... Hij is nooit gebouwd...Helaas

De dodenmars van de sportieve sedan/coupe was allang in gang bij FIAT... Abarth werd een merkje op paraplu's en tasjes, die FIAT aanbood... Met de oude meester had dat niets meer te maken en met zijn prachtmotoren nog minder.... De hond in de pot, arrogantie van een groot merk, voor een visionaire man uit een ander tijdperk, die mooie motorbouw wist te combineren met prachtig vormgegeven auto's... Pas ruim 25 jaar later werd men wakker, en trachtte de oude glans van de schorpioen weer te gebruiken om te scoren.... Wie echte Abarth heeft gezien en gehoord, trekt zijn neus op bij een term als "Abarth Tributo Maserati Ferrari Stradale " of zoiets... Daar zakt je broek vanaf... Je doet de kap los, en ziet een plastic kapje, en geen gepolijst aluminium van prachtige twin-cams, V-8-ten of een indrukwekkende TCR 1000... En je weet... tis voorbij ! Zoek een echte...
https://classicvirus.files.wordpress.co ... =600&h=883