Forum Fiatclub.nl
http://www.fiatclub.nl/forum/

1300 cc motor
http://www.fiatclub.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=3977
Pagina 2 van 2

Auteur:  Fiat Schmutzfink [ 15 jun 2019, 11:58 ]
Berichttitel:  Re: 1300 cc motor

Oh Rita, de Lancia Delta had inderdaad een andere modelcode, en kreeg helaas ook een andere bak, met bovenschakeling. Dus je hebt echt geluk gehad, ze hebben gewoon de voorraad opgemaakt volgens mij. De M 202 code geeft aan dat je dus zelfs een 3e generatie blok van de 128-serie te pakken hebt. Deze code staat ook op de 1.6 motoren van de Tipo en latere. Volgens mij heeft men bij dit blok de krukaslagers verzwaard, en het onderblok lichter gemaakt. Tevens zullen er een heel scala aan extra gaten voor adapters en motorsteunen in getapt of vlees ervoor gereserveerd.
Hier is een lijst waarmee je de motoren kan identificeren https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_128_SOHC_engine
Groetjes Joop

Auteur:  Rita [ 15 jun 2019, 17:46 ]
Berichttitel:  Re: 1300 cc motor

Hallo Joop
Dank voor je info , ik wist het niet van deze code dat het blok beter zou zijn , wel dat Lancia er meer vermogen uit wist te halen de de Tipo
ik moet nu alleen de nokkenashuis over zetten en ik kijk nog naar de nokkenas zelf .
en het andere carter met oliepomp er op .

groet Rita
[url]Afbeelding[/url]
[Afbeelding][/url]

Auteur:  Fiat Schmutzfink [ 17 jun 2019, 11:35 ]
Berichttitel:  Re: 1300 cc motor

Rita, zie dat de ontsteking op de conventionele plek zit, en niet boven achter de nokkenas, zoals bij de X1/9 het eerst werd gebruikt. Kan de nokkenastijden wel even opzoeken, maar die zijn van de allereerste Delta's en waarschijnlijk ietsje wilder. Vanavond eens even kijken. Vraag is natuurlijk, hoe kreeg de Delta zijn additionele 3pk-tjes ?

Auteur:  Rita [ 18 jun 2019, 11:00 ]
Berichttitel:  Re: 1300 cc motor

Hallo Joop , mijn ontsteking zat vroeger op de nokkenas , maar deze was erg versleten en niet meer leverbaar (geen gaatje met de mogelijkheid om het kleine asje
in te stoppen die de ontsteking verbindt ) maar dat is bij de x1/9 van mij geen probleem er was ruimte zat alleen zit er geen onderhouds luikje
de nokkenas zou ik wel willen weten wat het verschil is
Wiki zegt: 24/68-68/24 272 duration 48 overlap 9.85 lift
maar vamn de Lancia wordt weinig gezegd

Auteur:  Fiat Schmutzfink [ 18 jun 2019, 18:34 ]
Berichttitel:  Re: 1300 cc motor

In mijn oude Bucheli is de motorcode 831.A.000 voor de 1300, de 1500 is de A.1000, en zij hebben beide de nokkenastijden 12/52-52/12. Dat is wilder als hedentendage, maar ik vermoed dat deze M202 een nog tammere heeft. Ik zal even het boek van de Ritmo Mk2 erbij pakken en daarin zien we de volgenden data:
1300 138B.2000 8,8 lift 7/35-37/7
1300 ES-type 149A.3000 8,0 lift 9/31-39/1
De Ritmo 85S heeft 6/46-47/7 en 8,8 lift... De Regata 1500 heeft zelfs 9,2 lift.... Ga dus gerust voor die mooie X1/9 nokkenas die dezeldfde tijden als de 128 Rally en Coupe hebben.. Dan zit je goed.

Auteur:  Rita [ 19 jun 2019, 10:16 ]
Berichttitel:  Re: 1300 cc motor

Daar heb ik wat aan. dank Joop
dan wordt het de x1/9 nokkenas

alleen moeilijk om te kijken welke sneller is de zastava lijkt even snel als andere nokkenassen die ik heb
leuk om uit te zoeken

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/