Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 25 nov 2017, 13:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 10:38 

Ok, komt een hele rare:

Ik ben op zoek naar heupgordels, maar dan niet het standaard model, maar de 3" brede waarmee vroeger geraced werd. En ja, ik ben waarschijnlijk de enige 127 die heupgordels heeft, want ik mis een derde punt. Racegordels mogen ook, maar dan met dien verstande dat het een klip moet hebben waar alle gordels inhaken. Op die manier kan ik de schouderbanden niet gebruiken. Zitten ze aan de onderste vast, dan heeft het dus geen zin. Ik ga er niet van uit dat iemand ze heeft rondslingeren, maar mocht het zo zijn dan hoor ik graag? Of een adres weten waar je de brede heupgordels gordels nog kan vinden dan is het ook goed!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017, 18:33 

Hele rare vraag, maar ik ga hem toch voor de zekerheid stellen: Mag je een gordel aanpassen? Omdat ik maar 2 punten heb in de 127, wordt het monteren van fatsoenlijke gordels enigszins bemoeilijkt. Maar nu kan ik makkelijk aan 4-punts racegordels komen waarbij de bovenste riemen aan de heupgordels vast zitten. Stel ik knip deze af? Mag dat of zit je dan met een probleem met de typegoedkeuring van de gordels? Ik vermoedt optie 2, maar zeker weten doe ik dit niet? Wie of wie weet hier meer over?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 00:36 

Ben bang dat men zich pas gaat verdiepen in die materie als er een ongeval met letsel heeft plaatsgevonden...............

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 00:52 

Giovanni -24V schreef:
Ben bang dat men zich pas gaat verdiepen in die materie als er een ongeval met letsel heeft plaatsgevonden...............

Eens, echter is er aan het hebben van een heupgordel voorin niets verkeerds in mijn geval. Ik mis simpelweg de gaten. En 3 puntsgordels zijn alleen verplicht als je de gaten ervoor hebt. Rare is dat ik wel af fabriek achtergordels heb (heup). Raar gevalletje.

Vandaar dat ik ook de 3 inch varianten wil hebben (SFI schrijft ze voor voor racen in America). Dat zijn gordels die zijn goedgekeurd voor europesche type goedkeuring en boven de FIA eisen liggen. Ik heb ze in de hotrod als 6punts (zit een geïntegreerde rolkooi in). Maar je kan daar ook alleen een heupgordel van maken, of een 4 punts. Dat komt door de aparte haaksluiting, waarbij je gordels weg kunt laten.

Daarvan weet ik dus dat het mag, omdat elke gordel een aparte sluiting heeft. Maar de simpelere racegordels gebruiken een normale sluiting waarbij de linker heup en schoudergordel en de rechter heup en schoudergordel aan elkaar vast zitten. En komt bij mij de vraag omhoog of deze losgetornd mogen worden, zodat je een veiligere heupgordel kan creëren? Dit omdat hij dan meer draagvlak heeft op je lichaam met minder kracht rond je heupen tot gevolg?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 12:56 

Als ik kort door de bocht denk: geen enkel probleem! Jouw auto hoeft geen gordels te hebben, djs alles wat je erin zet is veiligheidsverhogend. Ik vraag me af of er überhaupt regels zijn voor spullen die je er zelf in zet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 15:20 

Giovanni -24V schreef:
Als ik kort door de bocht denk: geen enkel probleem! Jouw auto hoeft geen gordels te hebben, djs alles wat je erin zet is veiligheidsverhogend. Ik vraag me af of er überhaupt regels zijn voor spullen die je er zelf in zet?

Jazeker dat die er zijn:
- Geen beschadiging aan de gordels. Anders is het afkeur.
- Als er gordel-ogen in de auto zitten moeten er gordels in
- Het mogen alleen goedgekeurde gordels zijn met E keurmerk
- Gordels moeten deugdelijk bevestigd zitten

Allemaal APK handboek.

Kort door de bocht kan een veel veiligere gordel een APK afkeur punt zijn als het geen E keurmerk heeft, maar bijvoorbeeld wel een FIA of SFI keurmerk. I shit you not. In theorie zou je er een vliegtuigharnas in kunnen gebruiken die vervolgens keihard afgekeurd wordt. Maar een nagemaakt label erop en ze zijn goed.

Eigenlijk moet je mijn vraag dan ook anders zien: Rust er nog steeds typegoedkeuring op als je een gordel aanpast. Ik vermoed dat dat antwoord nee is????

Of het veiliger is staat niet ter discussie. Dat is het zeker wel, maar daar kan de RDW/APK weer niets mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 16:47 

Ik denk dat jij het antwoord zelf al weet? :mrgreen:

Maar ja, de Nederlandse apk............... Aftermarket Xenonrampenlampjes uit China die vreselijk verblinden dankzij een bult strooilicht waar je niet goed van wordt, rollen er zo doorheen! Een uitlaat zonder Ekeurmerk die een lawaai maakt waar je oren van gaan hangen, waarvoor oom agent meteen een bon uitscbrijft, komt gewoon door de apk wegens netjes gasdicht over de volle lengte :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 17:35 

Giovanni -24V schreef:
Ik denk dat jij het antwoord zelf al weet? :mrgreen:

Maar ja, de Nederlandse apk............... Aftermarket Xenonrampenlampjes uit China die vreselijk verblinden dankzij een bult strooilicht waar je niet goed van wordt, rollen er zo doorheen! Een uitlaat zonder Ekeurmerk die een lawaai maakt waar je oren van gaan hangen, waarvoor oom agent meteen een bon uitscbrijft, komt gewoon door de apk wegens netjes gasdicht over de volle lengte :mrgreen:

Ja dat is eigenlijk ook wel zo dat het antwoord wel weet :cry: Uitlaat zonder E-keurmerk? Kwikfit verkoopt niet eens uitlaten met E-keurmerk (geen grapje :roll: ).

Overigens: Uitlaten en geluid: Auto's van voor 1977 zijn niet verplicht aan de gestelde dB(A) eisen te voldoen die nieuwere auto's wel hebben :twisted: Enige bekeuring die je kan krijgen ervoor is als de buurt wakker van je ligt en gaat klagen. De wetgeving in NL klopt van geen kanten kort gezegd en niet alleen met auto's. Maar ik ben wel blij dat de APK plicht er voor de meeste mensen is, anders zou je echt drama krijgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 18:02 

Madeno leverde ooit einddempers voor de Alfa 156. Magistrale sound, als je het tussendempertje van de V6 wegliet, kreeg je met zo'n demper een sound die je direct aan de oude Ferrari Dino deed denken. Als je zo gek was om de Unicorse replica voorpijpen te monteren, een handige harry in Engeland produceerde die dingen, had je op beide geen Ekeurmerk, maar wel een Alfa die weergaloos mooi tekeer ging! In de auto viel het mee, maar buiten was het zo geweldig dat je voor je plezier met het achterraampje open met 200+ zo kort mogelijk langs de betonnen middenbermafscheiding reed!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 18:54 

Giovanni -24V schreef:
Madeno leverde ooit einddempers voor de Alfa 156. Magistrale sound, als je het tussendempertje van de V6 wegliet, kreeg je met zo'n demper een sound die je direct aan de oude Ferrari Dino deed denken. Als je zo gek was om de Unicorse replica voorpijpen te monteren, een handige harry in Engeland produceerde die dingen, had je op beide geen Ekeurmerk, maar wel een Alfa die weergaloos mooi tekeer ging! In de auto viel het mee, maar buiten was het zo geweldig dat je voor je plezier met het achterraampje open met 200+ zo kort mogelijk langs de betonnen middenbermafscheiding reed!

Onder het mom van ook niet grappig: Toen ik de uitlaat eronderuit had gereden van de Fiat 127 teruggereden met alleen het spruitstuk van de A112 Abarth nog als uitlaat. Verschrikkelijk mooi geluid, weergaloos hard en gemeen klinkend, maar autoalarmen gaan ervan af en je hebt na 2 minuten suizende oren. Dat was leuk voor heel even, maar niet voor de lange termijn. Lees, langer dan 5 minuten :evil: Nu is hij nog niet stil met een enkele middelgrote absorptiedemper, maar is het wel do-able op de snelweg, en relatief rustig onder 2000. Maar goed, ik kijk dan ook niet naar geluid, maar alleen of er extra vermogen mee uit te peuteren is. Daarentegen ben ik ook weer niet zo'n aso die zo nodig hoog in toeren door de stad moet rijden. Dat doe ik gewoon beschaafd. De buurt zal van mij geen last hebben.

Iets wat je van het winkelend publiek hier niet kan zeggen.... :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]