Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 13 aug 2020, 10:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 14 jan 2020, 21:01 
Offline

Geregistreerd: 30 maart 2013, 23:29
Berichten: 608
Welkom hier; je ziet, de auto wordt al digitaal ontleed... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 15 jan 2020, 00:58 
Offline

Geregistreerd: 06 sep 2019, 21:48
Berichten: 38
:D :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 15 jan 2020, 19:13 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1316
Zeer mooi voertuig en ziet er goed uit. Zeker niet minder dan de Landrover, de Campagnola is gebouwd voor het leger en de Alpini etc... De 2.0 benzine zie je niet zo vaak, en is betrekkelijk zeldzaam. Hier is ook gekozen voor een simpele stoterstangen-variant, zoals deze ook voorkwam in de 242 Bus. Er zit een enorme radiator in, zo te zien, zou een radio-wagen kunnen zijn. Er mag wel iets koelvloeistof bij op zo te zien op de laatste foto. Leuke wagen !!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 15 jan 2020, 21:03 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1316
AHA, problemen met de blokken ? Afijn, tis niet zo moeilijk. In principe is de 124 stoterstangenmotor gewoon de basis geweest van alles. Het gietwerk van de motoren zijn anders, want de ruimte voor de stoterstangen is in de Twincam anders ingevuld. Vermoedelijk een ietwat grotere koelkanalen. De 124 motoren kwamen in :
1197cc OHV 73 X 71,5mm Boring X Slag Fiat 124 60PK
1438cc OHV 80 X 71,5mm Fiat 124 Special 70-75PK of Seat Sport 127-1430 77PK Maar ook A111 & Primula S Coupe bv
1438cc DOHC 80 X 71,5mm
1608cc DOHC 80 X 80,0mm
Deze laatste motor zat onder andere in de 125, 125S en de 124 Sportcoupe/Spider 100-110 PK sterk. Met de vierkante 80 X 80 was het 124 Blok aan zijn einde, en wilde men verder, dan was er iets groters nodig. Een nieuw ietwat langer blok. Niet alleen voor de 131, maar eerst voor de vervanger van de 125, de 132. Deze kreeg de eerste nieuwe DOHC's, die ondermeer waren uitgelegd voor de grotere krukas met een slag van 90mm.

Maar de 132 kreeg eerst de nieuwe 1600 en de 1800, evenals de Coupe 3 & Spider
132A..000 1592cc 80x 79,2 98pk in de 132 Special, 108pk in de Coupe 3 en Spider (124) 132AC.000
132A1.000 1756cc 84 X 79,2 105pk " " . 118Pk in de Coupe 3 & Spider 132AC1.000
Er was nog een hel bijzondere 1756cc, die van de 124 Spider Abarth, de 132AC 4000 met 128pk
Vergeleken met de 124 motoren, waren alle 132 motoren uitgerust met veel tammere nokkenassen, minder overlap en korter open in totaal.

De nieuwe serie Twin Cams is ontworpen voor de 132, en de 1995cc verscheen volgens Phil Ward's Boek Fiat & Lancia Twin-Cams in 1972, de 132 C2.000, 84 X 90mm. In principe was de nieuwe motor dus een 132-Gietstuk. Ik schat dat buiten op al deze nieuwe langere motoren, ( Herkenbaar aan de lagerkap bij de oliepomp door zijn verschillende lagerkapbouten ) de Code Fiat 132 verwijst naar de oorsprong.
Weliswaar had de 131 deze motor ook, en boven het oliefilter is de 131 gerelateerde motortype-code met de 131 beginnende typecode te vinden, maar dit zijn gewoon 132-blokken. Voor de OHV-motoren van de nieuwe serie kan ik dat niet zeggen, aangezien de 131 gewoon met de OHV-motor van de grotere afemting kwam... Zelfde lagerkap overigens. Voor de 242-Bus en dus de Campagnola waren er vanaf begin OHV-benzine motoren van 1995cc... En aangezien Campagnola in zijn papieren de 132 AZ-code heeft, ( AZ is bus gerelateerd, soort van geknepen), kunnen we aannemen dat Fiat deze 90mm slagmotoren vanaf begin heeft geintroduceerd, samen met de DOHC-variant. Ik heb een 131 AZ gehad, om in de Seat Sport te hangen, volgens mij was dat ook een 2e serie blok, maar wel 1438 en geen 1592. Balansassen kreeg de DOHC van Lampredi pas in 1995, voor Lancia. En bovendien wisselden tegen die tijd, de inlaat en uitlaatzijde van positie, namelijk precies anders om.... Bron. o.a Fiat & Lancia Twincams, Phil Ward & Guy Croft, diverse folders en Fiat syllabussen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 23:57 
Offline

Geregistreerd: 06 sep 2019, 21:48
Berichten: 38
Kijk,dat is pas een reactie waar je wat aan hebt.Nooit gedacht dat de dieselversie populairder was.Het leger had neem ik aan benzineversie,bij Landrovers was dat in het algemeen zo behalve bij het Deense en Nederlandse leger


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 00:07 
Offline

Geregistreerd: 06 sep 2019, 21:48
Berichten: 38
Wat die koelvloeistof betreft die heb ik ververst na het vernieuwen vn het thermostaathuis.Twee maanden lopen zoeken op internet in binnen en buitenland maar hetzelfde model nog niet tegengekomen.heb toen maar een huis dat past op oa 132 besteld en gemonteerd,een aansluiting wijkt iets af maakt een flauwere hoek tov horizontaal maar past met weinig moeite ook.die grote radiateur viel mij ook al op.en de geweldige bereikbaarheid vn al die buitenliggende mechaniek onder de motorkap,wel een stuk gemakkelijker sleutelen dan ik bij Landrover gewend was.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 14:23 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1316
De 124 & 132-serie motoren in OHV als DOHC versie, ja zelfs SOHC-versies, zijn er in een ongekend scala gebouwd. Net als de 128/Ritmo serie, boden deze blokken een veelvoud aan mixjes met krukassen, zuigers en drijfstangen aan. Motoren waren er dus in 1200, 1300, 1400, 1600 ( < &> ) 1800, 2000. De 132 DOHC stond als Peetvader voor de kleine 1.7 Diesel en de 1.9 of 2ltr Diesel hoe je wil. Ook als Turbo Diesel. Er is een foto van een drijfstang uit een DOHC, bewerkt door de tuner Guy Croft, waarbij de drijfstang eruit ziet als een wokkel. Je denkt dat het een grap is, maar ZOOO taai en goed waren deze motoren, voordat de lagers 30% smaller werden voor de kat-versies... Moesten eerder op temperatuur komen en werden ontdaan van hun reserve, ( Lees duurzaamheid....)

Hier zie je zijn gigantische carriere, https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine en bedenk dat de motoren die in de 037 Lancia Rally wereldchampion werden gebruikt, ook derivaten waren van dat 132-gietstuk, met lader en turbo, 16 kleppen etc...., jazelfs een wanzinnig complexe cilinderkop hadden, met inlaten bovenop de kop.... Het blok dat de Kappa en de 1.6,1.8 en 2.0 Fiat en Alfa versies aandreef, in 5 en 4 cilinders, kon slechts in Diesel overtuigen. In Benzine genoot het een twijfelachtige roep van een kapotloper…. Uitgeslagen big-ends, en alle gevolgen van dien... TROEP!!! Ik denk CadCam-design, anders dan van een ervaren constructeur die er enige reserve in bouwde... Vandaar dat er dan ook geen grootvolume-FCA-motoren meer zijn, boven de 1.4 16V... De V6 & V8 zijn van Maserati, of was het Ferrari... Heb de Maserati V6 lijn afgelopen jaar gezien bij de Ferrari-fabriek, maar zijn deze motoren gebruiksvriendelijk in het onderhoud ???

Summum van de DOHC was de Triflux, de 600PK 1.8 uit de ECV Lancia, die echter met de complete Groep B in de ban ging....
Afbeelding
Afbeelding
Er zijn nog andere fraaie ontwerpen/versies van de Lampredi-DOHC, maar dit is toch wel het summum.

Campagnola, je hebt gelijk, deze motor werd vrij gering qua aantal gebouwd, tenslotte wie reed er geen diesel met een dergelijk utiliteitsvoertuig ? De 2.0 OHV heeft denk in de 242 Bus ook weinig aftrek gevonden, wie wil er een benzine in een land met bergen en dure peut ?? Denk en zoek in familie verbanden qua motoren, en kijk dan eens bij de 124 Special of de 131 OHV ( 1300 & 1600 ) die moeten veel delen gelijk hebben ? Kijk en vergelijk, en er is niets wat koper niet kan oplossen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 15:13 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1316
Jan Hoogendoorn schreef:
Campagnola schreef:
Deze Campo heeft een2.0 benzineblok en dat is hetzelfde blok als de 2ltr uitvoering van 132/Argenta alleen heeft het tammere Campagnolablok een onderliggende nokkenas.


Nou ben ik geen techneut, maar die snap ik even niet.

Hoe kan het blok hetzelfde zijn als er bij de ene variant géén nokkenas in zit en bij de andere wél?


Hier heeft Jan Hoogendoorn wel een punt !!! De OHV, moet een smaller blok hebben of is anders geboord. Op de plek waar bij de OHV de nokkenas draait, zit bij de Twin Cam de aandrijfas van de benzinepomp en ontsteking. Bij de OHV, zitten deze aandrijvingen ook, maar dan gezamenlijk met de nokken... Daarna zou het blok iets anders moeten worden, zowel van opzij als van boven gezien... Effe zoek dan maar !!!

De OHV van boven gezien...
Afbeelding
van de zijkant....
Afbeelding

De DOHC van boven gezien.
Afbeelding
De zijkant...
Afbeelding
En de foto van de verschillende lagerkapbouten…
Afbeelding

De verschillen tussen de OHV en de DOHC zijn nu erg goed te zien. Het zijn dus 2 verschillende gietstukken. Echter beide kunnen zonder twijfel de kleine als de grote krukassen hebben. Een goede aanwijzing om blokken te vergelijken is de carterpakking. Is carterpakking voor beide motoren gelijk, dan zijn ze zwaar familie van elkaar.

Noot: De OHV is een 124-blok. Het carter van de 124, gaat niet passen op een 132-serie...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 17 jan 2020, 19:02 
Offline

Geregistreerd: 06 sep 2019, 21:48
Berichten: 38
Dit is heel leerzaam,bedankt schmutzfink.Heb ik nog een vraag aan je als ik zo brutaal mag zijn over de distributie.volgens de Manuale Officina uit 1981 die ik gedownload heb is er sprake vn een distributie ketting,maar in de gebruikershandleiding uso e manutenzione uit 1978 nheeft men het over een chingia dente wat volgens mij getande riem betekent.bij het zoeken op motoronderdelen kom je dus wel riemen tegen op verschillende sites maar geen kettingen.dacht ook een verwijzing naar een artkel in Engelstalig magazine gezien te hebben over een change vn riem naar ketting door Fiat in 1979.Misschien dat jij met je motorenkennis hier licht in de duisternis kan brengen.Het betreffende artikel heb ik nog niet kunnen vinden.Wat het versmallen vn die drijfstangen betreft,dit is weer een mooi voorbeeld hoe betrouwbaarheid op geofferd voor emissie-eisen,ook bij Landrover zag je bij bepaalde exportversies dat het toch al niet zo grote vermogen vn 4 en 6 cilinders nog een keer geknepen werdt door ECR en luchtpomp voor injectie in uitlaat .


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nuova Campagnola
BerichtGeplaatst: 18 jan 2020, 10:48 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1316
Goede vraag Campagnola !!! Als bezitter van een Seat Sport 1430 heb ik al gezweet, lang geleden, toen ik een nokkenas nodig had. De nokkenas van de 1198cc 124 was overal te koop, maar deze had dus kettingdistributie. Mijn 1438cc, zelfde motor, alleen grotere boring, hadden de Spanjolen op snaar omgebouwd, net als de Fiat 131 OHV ( 1300 & 1600). Helaas is het 131 OHV-blok, dus de nieuwe serie, en kon ik daar de nokkenas niet van nemen, die is te lang...
Een utiliteitsvoertuig als een Campagnola-jeep, moet betrouwbaar zijn en niet uitvallen. Dus doe maar een ketting ! Denk even aan de Lada's, die Russische 124's, die hebben weliswaar een SOHC-motor, maar let wel, met een duplex ketting. Is gewoon veel sterker en bijna onfeilbaar, je kan het gewoon vergeten voor 2-3 ton ???
Een Campagnola is in Italie, natuurlijk bij hulpdiensten als Brandweer, of Alpini-troepen, en het leger, ook in de bergen en ruig terrein onderweg. Dan wil je geen gezeik, dat je riem het begeeft, als je eens bruusk de koppeling laat knallen of slippen.
Afbeelding
Afijn, dit plaatje is nog niet echt goed, maar je ziet achter de krukaspoelie een zwart gespoten deksel.... Hoort normaal zilverkleurig te zijn, als er sprake is van een ketting, en is dus van aluminium. Daarachter zit de ketting die eeuwen meegaan, want ook duplex, geen moderne fietsketting dus....Dit is geen bagger-motorenbouw, het huidige spul wel...
Afbeelding
Heeft de motor een getande riem, dan zit deze achter een kunststofkap, die meestal kanariegeel is van kleur. Vele onschuldige ( of onnozele ) 238-Bus kopers, informeren zich erg slecht, en zijn helemaal happy met hun leuke Fiat-Camper, niet wetende dat deze ook onderhoud nodig hebben, en duiken dan hier op met berichten in de trend van " Help mijn 238-bus start nog wel, maar loopt niet meer. Ik viel ineens stil ". Na lang vragen, was een vraag de juiste, heb je de getande riem gecontroleerd of vervangen ? Dan wordt het erg stil.... Als lammeren naar slachtbank, maar wel een avontuur gehad, en de auto zzzijn ze dan al weer zat.

Dus Campagnola, heb je het aluminium deksel, zit het wel snor, de andere versie moet je om de 60000km vervangen of 6jaar, is het volgens mij... Bij de SS 1430 heb ik de 60000 aangehouden, maar was de termijn inmiddels 13 jaar geworden. Ik heb hem toch vervangen uit voorzorg. Het getande riempje is vrij kort en heeft weinig te lijden, geen spanrol… Kan je nagaan hoelang ie er op zat , als ie knapt....VW Passat is er nu 1000 overheen en loopt nu 7 jaar...Moet nodig... maar de kop moet eraf.. Liever alles in een keer.

PS Of ik een specialist ben op deze motoren, laat ik achterwege, zijn echt wel betere, ik heb alleen toen veel getobt zonder internet met de SS 1430, en zijn kapotte motor, en later naar Nieuw Zeelands voorbeeld een Lada Niva omgebouwd naar Fiat 2ltr Twin Cam... Veel gespit, vergeleken, gesloopt en onderzocht... En ik doe veel aan kijk en vergelijk, en dan is Wikipedia & google erg handig....Heb jeiets ontdekt schrijf nummers ed op, of de website...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling