Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 12 dec 2017, 14:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fiat 127
BerichtGeplaatst: 07 dec 2017, 17:35 

Zo update:

Voorwielen zitten eronder, maar niet zonder slag of stoot:

het zijn velgen van de AlfaSud Tii (13"). Perfect uitgelijnd met de voorspatborden en inmiddels mat zwart. Wat paste er allemaal niet:

- De borgboutjes onder de wielen: Die heb ik moeten verzinken en hebben nu een inbusbout. Hadden ze eigenlijk al standaard af fabriek al moeten doen, maar het is nu opgelost.
- De remklauwen: Tja, kom je erachter dat na het monteren de remklauwen aanlopen. Lang verhaal kort: Die moesten iets verder afgeschaafd worden. Gelukkig blijkt de Fiat alu klauwtjes te hebben. Ging serieus sneller dan ik dacht, want had gietijzer verwacht. Maar al met al geen ding die je zomaar even moet doen zonder de nodige ervaring. Ik heb het geintje wel vaker gedaan gelukkig, maar als je niet weet wat je doet heb je al vrij snel geen goed werkende remmen of uberhaubt geen remmen meer.

Nog te doen:

De achterwielen. De reden is heel simpel: Bandjes en met name de ventielen die er nog op zitten zijn te slecht. Dus ik rijdt het setje nu eerst op op de voorwielen en het oude setje die nog op de achterwielen zat rijdt ik ook even op. Dan gaan er verschillende banden onder in verschillende maten.

Nu rijdt ik voor met 165/70/R13
Nu rijdt ik achter met 145/80R/R13

Straks als alle banden vernieuwd worden is dat:
Voor 165/80/R13
Achter 145/80/R13

Achter heeft totaal geen gewicht, dus ook geen brede banden nodig. Ze leg je samen met de afstelling straks meer grip naar de voorwielen met gelijkblijvende grip op de achterwielen, om de auto naar licht overstuurd/neutraal te krijgen.

Waar ik nu nog over na zit te denken is de fiat wieldoppen op de steelies monteren. Maar daar ben ik nog niet over uit.

Waarom geen foto's: 2 redenen:
- Camera op de telefoon heeft diepe krassen, dus ik zie alleen wazig.
- Te veel regen om nog zin te hebben de speigelreflex even erbij te pakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 dec 2017, 22:15 

Lekker bezig zo !!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 dec 2017, 16:55 

Die bandenkeuze is mij toch wel wazig hoor.... 165 kan ie rondom best hebben... had ze op de 4,5J 128-3p klaverblaadjes... rijdt zalig,,, En niks te vijlen.. Past... Maar die velgen heeft denk ie alleen Harry nog en-masse.... 145 ziet er echt niet uit op zijn kont...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 dec 2017, 22:13 

Fiat Schmutzfink schreef:
Die bandenkeuze is mij toch wel wazig hoor.... 165 kan ie rondom best hebben... had ze op de 4,5J 128-3p klaverblaadjes... rijdt zalig,,, En niks te vijlen.. Past... Maar die velgen heeft denk ie alleen Harry nog en-masse.... 145 ziet er echt niet uit op zijn kont...

Oh, kunnen is het probleem ook niet: het gaat om nodig hebben. Ga het proberen in te leggen:
Stel je hebt op alle hoeken 165 breed. Dan heb overal genoeg grip. Maar aangezien we het niet hebben over een auto met middenmotor, maar met de motor voorin en met aandrijving op de voorwielen, met alles behalve een neutrale wegligging, heb je 165 achter helemaal niet nodig.

de gewichtverdeling zit bij mij nu op 57/43. En dat is met de gastank erin. Ik gok dat de normale gewichtsverdeling meer richting de 60/40 ligt? Je kunt dus stellen dat de druk op de voorwielen 1,5 keer zo groot zijn als op de achterwielen. Om dit neutraal te krijgen (50/50) grip zonder verplaatsing van gewicht, kun je dus ook stellen dat het rubber anderhalf keer zo breed moet zijn om de voorwielen ten opzichte van de achterwielen. Dat betekent echter met stock achterwielen van 145 breed, dat er voor 215 onder moet. Gaat hem niet helemaal worden :roll:

Stel je zou 165 voor en achter monteren, dan gaat de balans van de auto alleen maar verder naar grip op de achterwielen, waar ik het juist niet wil hebben. Met een 850 of een 600 is dat natuurlijk een heel ander verhaal, maar niet met de 127. Verder nadeel dat je hebt met bredere banden is natuurlijk nog de rolweerstand die toeneemt, waarmee zaken als acceleratie juist weer afneemt.

Nu is in het hele verhaal de boel nog steeds onderstuurd, al is het al een stuk minder. Dat los ik straks op door met de nodige rake te gaan rijden (voorkant lager dan de achterkant). Zo verhoog ik de druk per vierkante cm bandoppervlak aan de voorkant (door de gewichtsbalans meer naar voren te zetten richting 70/30) . Gevolg is een neutrale auto die als je echt gaat pushen licht gaat oversturen (roteren) om zo een maximale bochtensnelheid te kunnen garanderen. Tenminste, als ik geschikte achterdempers kan vinden en een 2de setje bladveren om zo 1 hele sterke set achterveren te kunnen maken. De voorveren met dempers zijn qua prijs erg goed te doen in ieder geval. en dan zijn ze nog verstelbaar ook. En het laatste restje is bandenspanning natuurlijk.

En wat betreft die velgen: Ach, ik ben het gewend: Met de mini heb je met 10" velgen rijden niet veel keuze in remmen: trommels voor of hele kleine enkele schijfjes en enkelpots remklauwen. Daar nam ik toen ook geen genoegen mee en ben voor geventileerde/geperforeerde/gegroefde schijven gegaan, met een 4 pots remklauwen van een formuleauto. Past natuurlijk van zijn levensdagen niet, maar met dat boetseren is het wel pas te krijgen. Schijven waren zelfs simpel, maar die klauwen deden wel zeer. Bij elk stukje was het: Dat was €50,--. En weer €50,-- . Klauwen van een formuleauto zijn namelijk niet echt goedkoop. Maar ach, het hoort erbij. Overigens bleken geventileerde schijven totaal niet nodig te zijn en ging het prima met enkele schijven van 7,5 inch, maar dat ter zijde.

Lang verhaal kort: 165 voor en 165 achter is een lagere bochtensnelheid ten opzichte van 165 voor en 145 achter. En daar gaat het mij om.

De bredere remtrommels achter die ik nog zoek zouden alleen maar zijn om de spoorbreedte achter aan te passen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2017, 00:31 

ik ben voor een hoge uitdebochtsnelheid , brede bandjes !
165.55 13 op 6j ats.
rijdt als een skelter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2017, 17:04 

Okay, ik snapt het punt wel, maar ik heb toch andere ervaringen. Mijn 127 Sport 1430 heeft de bekende CD 30 met daarop gewoon de smalle 165/70 SR 13... En ik geef toe dat de voorste schokbrekers en veren ( origineel ) knuppelhard zijn, en ja nog nooit verlaagd of verzaagd.. Nu waren er een paar zalige bochten in ons autobaannetwerk die ik op reis naar diverse treffens altijd zalig vond om aan te snijden...
A) Klaverblad Apeldoorn, komende vanaf Deventer... 1 keer op oude banden eraf gevlogen met de Passat, normaal nooit een probleem, en als je de vluchtstrook en de baan beide gebruikt kan je er zalig rap doorheen, om daarna weer als een speer te accelereren naar mijn normale reistempo...
B) De oprit A50 Arnhem richtting Utrecht A12, komende vanaf Woeste Hoeve, 2 banen met vluchtstrook volledig tot je beschikking en toch wel vaak met 100-120 te doen, mits je ruimte hebt en een fijne sloep...
C) De Afrit A12 naar A50 Den Bosch ietsje verderop bij Arnhem, opnieuw 2 stroken met een vluchtstrook. Haal de kneuzen even in, ga naar de rechterbaan, snij de vluchtstrook kort aan en gooi hem dan naar links, laat je linkerspiegel naar de vangrail lopen en maak een superstrakke linkerbocht en wees niet bang, beide handen aan het stuur en schakel op als je het rechte eind voor je hebt... Geheid dat nagenoeg 90 % je niet kan volgen, ookal heb je een aktief ondergemotoriseerd tufje...

De meeste automobilisten kunnen erg hard op het rechte stuk, maar dat heeft geen sjeu.. sturen leer je in bochten. Ken je je auto al decennia en je kent haar onderhoud weet je tot hoever je kan gaan. Al deze fratsen uitgehaald en nog steeds praktiserende met de SS 1430, de VW Passat 32B Variant en de wijlen 128-3p 1500 op CD 30 met 185/60 SR 13.... De laatste was een geweldenaar, menig grote BMW drukte haar wel eens aan, maar tot 140 had een 6-pitter er een harde dobber aan, zelfs op gas.. Leukste was een geval kort voor de afrit van de A15, waarbij je dan middels een klaverbaldbocht de A 50 opdraaide... De Bimmer knalde bijna in mijn kont, en ik dacht "Yes " . Ik gooide de 13/53 5-bak terug in 3 en liet de toerenteller de vrije loop en liet de banden gretig graaien aan het asfalt van de vluchtstrook... De motor joelde het uit, en ze acceleerde als een speer weg, en de Bimmer was spoedig een stipje in rechterhoek van de binnenspeigel... De bocht verder rondend, gooide ik de 4 erin en trapte het gas gewoon weer weg... De kont bleef even als de neus op zijn plek, en de Bimmer was ....foetsie... toen flat-out en snel wegrijden op het rechte stuk gewoon door naar de 140 of 150... Ik was al flink op weg, toen de Bimmer op de straight kwam.. De dubbele koplampen van 5-serie kwamen rap dichterbij toen de 6-pitter weer mocht stampen... Kort later haalde hij mij woest brullend in, op weg naar de 170. Ik keek opzij, zag de licht geirriteerde Bimmer-kneus mij aankijken, en ik dacht " Je kan er niet mee rijden ".....

Noot de 128-3p had niet alleen gelijk schoeisel rondom, maar ook een 55ltr gastank achterin liggen, geholpen door een dikke stationwagon-bladveer( gestrekt ).... Ik verkies toch zeker breed ook achter, die 145 had dat niet getrokken... Maar inderdaad, de 185/60-13 ging 8000km mee op de vooras.....

De SS 1430 heeft achter gewoon dezelfde maat en rijdt ook als een skelter..glijdt achter ook niet weg.... Ze staan dan ook perfect op de hoeken...
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 dec 2017, 20:48 

Fiat Schmutzfink schreef:
Okay, ik snapt het punt wel, maar ik heb toch andere ervaringen. Mijn 127 Sport 1430 heeft de bekende CD 30 met daarop gewoon de smalle 165/70 SR 13... En ik geef toe dat de voorste schokbrekers en veren ( origineel ) knuppelhard zijn, en ja nog nooit verlaagd of verzaagd.. Nu waren er een paar zalige bochten in ons autobaannetwerk die ik op reis naar diverse treffens altijd zalig vond om aan te snijden...
A) Klaverblad Apeldoorn, komende vanaf Deventer... 1 keer op oude banden eraf gevlogen met de Passat, normaal nooit een probleem, en als je de vluchtstrook en de baan beide gebruikt kan je er zalig rap doorheen, om daarna weer als een speer te accelereren naar mijn normale reistempo...
B) De oprit A50 Arnhem richtting Utrecht A12, komende vanaf Woeste Hoeve, 2 banen met vluchtstrook volledig tot je beschikking en toch wel vaak met 100-120 te doen, mits je ruimte hebt en een fijne sloep...
C) De Afrit A12 naar A50 Den Bosch ietsje verderop bij Arnhem, opnieuw 2 stroken met een vluchtstrook. Haal de kneuzen even in, ga naar de rechterbaan, snij de vluchtstrook kort aan en gooi hem dan naar links, laat je linkerspiegel naar de vangrail lopen en maak een superstrakke linkerbocht en wees niet bang, beide handen aan het stuur en schakel op als je het rechte eind voor je hebt... Geheid dat nagenoeg 90 % je niet kan volgen, ookal heb je een aktief ondergemotoriseerd tufje...

De meeste automobilisten kunnen erg hard op het rechte stuk, maar dat heeft geen sjeu.. sturen leer je in bochten. Ken je je auto al decennia en je kent haar onderhoud weet je tot hoever je kan gaan. Al deze fratsen uitgehaald en nog steeds praktiserende met de SS 1430, de VW Passat 32B Variant en de wijlen 128-3p 1500 op CD 30 met 185/60 SR 13.... De laatste was een geweldenaar, menig grote BMW drukte haar wel eens aan, maar tot 140 had een 6-pitter er een harde dobber aan, zelfs op gas.. Leukste was een geval kort voor de afrit van de A15, waarbij je dan middels een klaverbaldbocht de A 50 opdraaide... De Bimmer knalde bijna in mijn kont, en ik dacht "Yes " . Ik gooide de 13/53 5-bak terug in 3 en liet de toerenteller de vrije loop en liet de banden gretig graaien aan het asfalt van de vluchtstrook... De motor joelde het uit, en ze acceleerde als een speer weg, en de Bimmer was spoedig een stipje in rechterhoek van de binnenspeigel... De bocht verder rondend, gooide ik de 4 erin en trapte het gas gewoon weer weg... De kont bleef even als de neus op zijn plek, en de Bimmer was ....foetsie... toen flat-out en snel wegrijden op het rechte stuk gewoon door naar de 140 of 150... Ik was al flink op weg, toen de Bimmer op de straight kwam.. De dubbele koplampen van 5-serie kwamen rap dichterbij toen de 6-pitter weer mocht stampen... Kort later haalde hij mij woest brullend in, op weg naar de 170. Ik keek opzij, zag de licht geirriteerde Bimmer-kneus mij aankijken, en ik dacht " Je kan er niet mee rijden ".....

Noot de 128-3p had niet alleen gelijk schoeisel rondom, maar ook een 55ltr gastank achterin liggen, geholpen door een dikke stationwagon-bladveer( gestrekt ).... Ik verkies toch zeker breed ook achter, die 145 had dat niet getrokken... Maar inderdaad, de 185/60-13 ging 8000km mee op de vooras.....

De SS 1430 heeft achter gewoon dezelfde maat en rijdt ook als een skelter..glijdt achter ook niet weg.... Ze staan dan ook perfect op de hoeken...
Afbeelding

Hard zeg je? Hmmm, ik vind het allemaal tamelijk zacht. Maar ik denk ook dat daar het probleem in zit: Ik heb zowel beroepsmatig als hobbymatig auto's voor op het circuit ontwikkeld. En denk ook dat de definities van wat hard door een bocht heen is anders zijn voor ons? Meten is daarbij gewoon het handigste op een circuit. Van deze auto heb ik daar echter nog geen benchmark voor. Met de mini met toen nog maar 125 pk was het 2:03 voor een rondje op straatbanden. Ter vergelijk: De swift cup op slicks doet er net geen 2:07 over. De Clio cup met slicks doet het op zijn snelst in 1:57. De laatste setup heb ik nooit kunnen testen, maar met ongeveer 180pk en een aangepast sperdifferentieel kan j er gerust van uit gaan dat hij onder de tijd van de Clio uit zou komen. helaas werd de auto alleen gejat.

Makkelijkste manier om het te testen zonder circuit is overigens heel simpel. Grote parkeerplaats met asfalt en bij voorkeur vlak. Stuur maximaal naar 1 kant. Gas erop totdat hij voor en/of achter uit gaat breken. En die snelheid noteren. Dan heb je een benchmark. Als je dan aanpassingen doet dan heb je ook iets meetbaars. Want de verhalen van 10 pk door een paar stickers kennen we allemaal.

Voor mij is er alleen niets zo irritant als onderstuur. Bijna onontkoombaar met een voorwielaandrijver, maar je kunt het er wel uit krijgen. Kwestie van goed naar de geometrie kijken. En omdat het geen balls to the wall raceauto met kenteken mag worden van mijn vrouw, komen er relatief normale banden onder (simpele 165/80/R13 voor ivm de tellerafwijking en 145/80/R13 achter). Maar ik wil het wel als leuk speeltje houden waar ik toevallig ook de boodschappen me haal (of zoals vandaag door de sneeuwstorm sjees). Dus onderstuur is niet welkom. Neutraal wel, en licht overstuur ook als je echt te ver gaat. Dat zal je op een straatauto niet zien, omdat mensen dat lastig kunnen corrigeren.

En wat voor mij ook irritant is, is dat ik er veel kilometers mee maak. Dus ik kan achter wel 165 gebruiken, maar het brengt me geen extra grip (druk per vierkante cm wordt lager met een gelijkblijvende hardheid van het rubber van de banden), maar wel extra weerstand (en daarmee brandstofverbruik). En die 2cm interesseerd me dan weer echt geen bal voor het oog.

Maar waar ik het meest benieuwd naar ben voor iedereen: Je hebt getest dat je met 165 goed rijdt. Maar heb je hetzelfde ook getest met 165 voor en 145 achter? Zo nee, hoe kan iemand dan roepen dat 165 rondom beter is? Ik baseer me namelijk gewoon op natuurkunde. Die regels kunnen we hier op aarde niet buigen in ieder geval. En daarbij blijft het aloude adagio: Meten is weten....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2017, 10:46 

Naar aanleiding van al je uitleg, motivatie en een tikje eigenzinnigheid ;) begin ik zo langzamerhand wel erg nieuwsgierig te worden naar wat je aan het "brouwen" bent, no offence! Dit moet wel een bijzondere 127 gaan worden. Ik zou het erg leuk vinden als je, wanneer het project klaar is, een paar fotootjes post en het lijstje van aanpassingen; verbeteringen enzovoort. Lijkt me leuk om te zien en te lezen. Niet dat dit topic nu saai is te noemen overigens... :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2017, 12:00 

Afijn, dan is het niet hard, wat jij wilt Kevin.... ik rij niet op een circuit, ik moet kijken wat ik überhaupt kan doen met de andere weggebruikers om mij heen, er moet ruimte zijn....
Want:
A) Ik wil mijn SS 1430 beslist niet in elkaar jakkeren, ik heb hem al 30 jaar. Dus ik ken haar toch wel aardig.
B) Soms vergt het sturen zoveel aandacht dat je niet op de teller kan kijken...
C) Ik heb nog niemand op de openbare weg ontmoet die deze bochten, zeg, met 150-160 kan pakken.... Maar goed, wie weet...

Je zou Jan Gorte kunnen vragen, hoe een 127 SS !430 deze bochten neemt, hij reed meestal achter mij als we terug kwamen van een treffen... CD 30 met 165/70 rijdt op een 127 beslist zalig. Meer heeft volgens mij geen zin, aqua-planing vind ik niet fijn... 205 of dergelijke heeft op dit autootje geen zin... 185 is ook NIET FIJN... Jan Gorte heeft circuitervaring, en op slicks, ik niet... ik navigeer liever. Heb vroeger 80000 en meer per jaar gereden, met busjes en bestel dat wel, maar ook die kende ik ook qua weggedrag, je moet er mee spelen om te weten wat je er mee kan.... Daarom liet Jan mij meestal voorop rijden, ik wist de weg, Bovendien heb ik een fotografisch geheugen, en wist ook hoeveel uitvoegstroken er weg liepen en hoe lang.... Autorijden is in dit land geen zak meer aan, en ik leef alleen nog maar, evenals mijn auto's omdat in die 4 jaar jakkeren op de weg, weet waarop ik moet letten... vrachtauto's die naar links komen, verrassen mij nooit, je kan het ook zien/beredeneren..... Evenals de schoolmeester of twijfelaar die je een hartverzakking kan bezorgen... het is een ontwikkelde intuïtie, en zie je iets en je vermoedt dat het gebeurd, dan ben je gewaarschuwd en lacht als het dan toch gebeurd. Zie het als een voortdurende bevestiging van kennis...

Ik vind in dit land een reistempo van 140-150km een fijn tempo... Verkeer vormt echter klonten, waarin meestal een aantal kneuzen bivakkeert...Vroeger, toen ik beroepsmatig onderweg was, schroomde ik niet alles te doen om deze bottlenecks te passeren zodat ik mijn reistempo in 5 kon handhaven... De vluchtstrook was daarbij ook ik optie, want op een gegeven moment wil ik er gewoon langs, BASTA... en dan kogelde je weg met 170 voor een kwartier, en de klont was weg.... Echter dit rijdt niet fijn, je moet veel te vaak remmen en gasgeven... Bij 140-150 is gas los laten, en weer in trappen genoeg... Uit financiële cq CBJ redenen, is mijn reistempo nu 135-145 op de teller, omdat de GPS correctie dan alles correct maakt..
Ik moet echter toegeven dat meestal na de brug van Deventer mijn oude beesten nog wel eens de volle laag geef, en dan gewoon de limiet weer aantik met die oude bejaarden... het is dan sávonds laat en meestal wordt ik dan nog wel ingehaald door andere Tukkers...

@ 145 Achterop proberen : Misschien is dat qua weerstand wel een goeie, maar het ziet er toch echt niet uit. Bovendien past 145 niet op een 5,5J CD 30, en op staal van 4,5j zonder de ET 7 achterop.....Nou nee, liever niet... Zoals reeds gezegd, ik ken deze combinatie al sinds 1988, dus ik ga alleen nog de rubber-bussen en de achterveer wat verversen. Want sind s de bulten-parade is het wel minder geworden... en hij moet nog 30 jaar mee tenslotte..

Ik weet hoe dol Giovanni ooit was, en zat nasst hem in die periode... Zo heb ik nooit gereden, ja soms, heel soms...Ik heb maar een keer iets heel geks gedaan, maar dat vertellen we maar liever niet, dat is al 25-30 jaar terug... notabene met een Diesel... als dat fout was gegaan, was het een waar filmscenario geweest... Ik ben nu eenmaal van de oude brug bij Zaltbommel, en niet bang voor smalle stroken en dubbele achterassen aan de rechterkant...en dat zijn er maar weinig....

Blijf erbij dat een 128-3p op CD 30's met 185/60 een prima klaverblaadjes-mobiel is... Geen onderstuur of overstuur, gewoon blijven hangen in de bocht en laat hem in zijn 3, die motor gaat tot 8000rpm of meer, dat maakt dat ding geen ruk uit... Mocht ie gaan driften, heb je genoeg ruimte ter linkerzijde en je hoeft het gas maar los te laten, en je hebt hem weer...

Noot : 145/80 is gelijk hoog aan 165/70 en dan 185/60, of ik heb het altijd fout gedaan... Kan een klein beetje verschil in zitten....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2017, 12:35 

Anne C. schreef:
Naar aanleiding van al je uitleg, motivatie en een tikje eigenzinnigheid ;) begin ik zo langzamerhand wel erg nieuwsgierig te worden naar wat je aan het "brouwen" bent, no offence! Dit moet wel een bijzondere 127 gaan worden. Ik zou het erg leuk vinden als je, wanneer het project klaar is, een paar fotootjes post en het lijstje van aanpassingen; verbeteringen enzovoort. Lijkt me leuk om te zien en te lezen. Niet dat dit topic nu saai is te noemen overigens... :D

Eigenzinnig? Ikke? Nee joh :roll: En ik geef er ook geen aanstoot aan hoor! ;)

Maar zonder gekheid: Ik doe het meer "omdat het kan" als wat anders. En ik ben gewoon open minded en meer van het "Form Follows Function". Ik denk ook dat hoe ziet het eruit het concept is wat er daadwerkelijk speelt met bovenstaande: 165 rondom is een soort gelijkheid kwa concept. Bredere banden achter is algemeen geaccepteerd in verband met achterwielaandrijvers. Voorwielaandrijvers met brede banden klopt dan weer niet in ieders hoofd. Raar maar waar. Toch vinden zet mensen een bulldog leuk, en wordt er op professioneel niveau slalom niet anders gedaan op voorwielaandrijvers om sneller om pionnen heen te kunnen draaien.

Het probleem zelf heeft overigens niets met de bandenmaat zelf te maken, maar meer met het getal wat de meeste mensen vergeten op de banden: de loadindex. Dat is het getal voor de letter, zoals bijvoorbeeld 75T voor een 145/80/R13. T is in dit geval de snelheidindex: 190 KM per uur. Prima dus. 75 de loadindex: 385 KG per hoek. Ook meer dan voldoende.

Wanneer we dat doen voor alle bandenmaten zien we het volgende:
145/80/R13 75 T 385 KG
165/80/R13 83 T 465 KG

Je hebt dan een maximaal gewicht van 1860 KG rondom op 165. De auto weegt een schamele 700KG, maar met passagiers erin nog geen 900. Voorstoelen zitten daarbij in het midden, wat de belasting naar zowel de voor als achterwielen stuurt. Mensen mensen denken alleen voor, maar dat is niet zo. Maar goed, ga uit van 900KG. Dan moet je op straatbanden 2G in de bochten trekken om over de fysieke belasting van de banden heen te gaan. En dat herhaal ik nog even: OP STRAATBANDEN. Als we geluk hebben halen we ergens rond de 0,8G lateraal in standaard afstelling op een volledig vlakke baan. Hobbels en dingen: Vergeet het dan gelijk maar. Als je heel goed je best doet met alles afstellen ga je richting de 0,95. Mag je wel heel plakkerig rubber hebben Iets wat in bovenstaande maten gewoon niet geleverd wordt. De 165/55/R13 die Gatti500 aangeeft is dan een beter alternatief: 70T (335KG) . Probleem daarvan is echter dat het een kolossale afwijking geeft op de snelheidsmeter, en heel veel meer toeren op de snelweg. Want ik heb nu al afwijking van rond de 8%. Dat wordt dan een afwijking van 16%. En ondanks dat die banden op zich een goed idee zijn voor grip, is dat voor mijn eigen mentale verstandhouding in de auto geen goed idee aangezien dan de snelheid op dezelfde banden letterlijk te laag wordt. 130 op 6000RPM is net iets te vel van het goede zonder 5. Nog beter alternatief is dan de Yokohama A048R in maatje 175/50/R13. Die gemonteerd en je kan leven met de hoge slijtage dan wil je geen ander meer als het op grip aan komt. Kost wat, heb je ook wat voor op straat. Te verkrijgen in 3 samenstellingen Soft, Medium, en Hard. Meest gangbare is de Medium, maar zelfs de Hard is beter dan alle normale banden die je ooit gereden hebt. Dit zijn echter wel banden waarvoor je ook echt een setje winterbanden nodig hebt. Niet eens zozeer vanwege de grip in de winter (je kan ermee rijden weet ik uit ervaring), maar omdat het rubber zo zacht is en de temp in de winter hier laag genoeg is kan het rubber gaan scheuren. Onder -5 is dat praktisch al een garantie.

https://www.banden-pneus-online.nl/autoband/yokohama/advan-a048/175-50-r13-72-v-soft.html

Ga je aan de slag met 145 achter dan zit je op 1700KG. Want bovenstaande is natuurlijk alleen rekening houdend met een ideale 50/50 verdeling, wat bij de 127 zeker niet het geval is. In werkelijkheid ligt het gewicht voor bijna 2/3 op de voorwielen en voor 1/3 op de achterwielen. Uitgaande van de 1700KG is dat 1130 KG voor en 570 KG achter. Ondanks dit grote verschil breekt de auto voor uit en achter niet, alhoewel we wel kunnen stellen dat de grip achter sneller weg is door het lage gewicht. Dan weet je eigenlijk al dat er onbalans is in de auto. De vering heb je daarbij redelijk wat input om om zaken te corrigeren. Ik zeg redelijk, want je bent wel afhankelijk van kosten en beschikbaarheid. Banden daarentegen is drama in hoge maten. Laat staan als je nog naar profiel gaat kijken (of beter: aaneengeschakelde rubber blokken), kracht van de bandwang (gelukkig om te vangen met luchtdruk, maar wel beperkt), en de hardheid van het rubber zelf. De laatste 3 is meer een take-it-or-leave-it optie. Vandaar dat ik nu aan het rekenen en meten ben. Die keuze wil ik goed hebben omdat ik daar niets aan kan aanpassen halverwege.

En natuurlijk horen hier nog veel meer berekeningen bij aan de hand van de vering, wielstand, enz. maar dat ga ik jullie en vooral ook mezelf niet aandoen. Dan krijgen we echt een heel epistel.

Maar in het algemeen kun je stellen dat voor een voorwiel aangedreven auto dezelfde bandenmaat voor en achter nooit een goed idee is. Waarom doen fabrikanten het dan? Omdat wij als mensen dat willen. Dat is hetzelfde als waarom er nu geen Multipla meer is, we rondrijden met snufjes in een auto die we voor het autorijden zelf niet nodig hebben, of waarom velgen steeds groter en groter worden. Waarom doen circuitauto's het niet? Omdat die vaak vastzitten aan een regelement die het niet toelaat. Want een ingestelde engineer die een gat in de regelgeving ziet benut dit ook wel. Mooi voorbeeld is Tom Coronel in het WTCC wat jaartjes geleden: Die ging met verschillende soorten banden rijden op de voor en achteras om zo voordeel te halen. Lukt ook in zijn Seat Leon. Race later mocht niet meer.... Ik weet zo even niet meer exact wanneer het was, maar grappig was het wel. Zeker ook als je bedenkt dat hij geen fabrieksrijder is.

EDIT: Vroeger wel gedaan met de mini, kan ik hier ook wel eens gaan opzetten zo'n lijstje ;)

Laatst bijgewerkt door Kevski-Style op 11 dec 2017, 13:27, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]