Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 jun 2019, 02:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 13:38 

Dag beste mede forumleden.

Bij mijn zoektochten naar zoveel mogelijk 'ins-and-outs' over een Doblo 263, ben ik toch wel behoorlijk veel wijzer geworden, en veel breder dan over alleen maar een Doblo.
Grootste aangeboorde bron: youtube, op één na grootste Google met zoekopdrachten in het engels geformuleerd.
Bijvangst: er bestaan ook (zuster?) Fiatclubs in Duitsland en de UK.

Aanvankelijk schoot het niet zo op, met dat zoeken, todat ik erbij uit kwam dat er sedert 2014 Fiat types op de Amerikaanse markt zijn onder de naam Dodge, in het bijzonder een Dobloversie onder de naam RAM Promaster City en een Ducatoversie onder de naam RAM Promaster. Zijn niet exact hetzelfde, voor de Amerikaanse markt worden andere motoren ingebouwd, louter benzine en grotere cilinderinhoud dus meer vermogen, en er zijn automatische transmissies leverbaar.
De carrosserie is op enkele details na, wel hetzelfde.
Als je youtube laat zoeken op RAM Promaster City, dan krijg je me toch een berg filmpjes in beeld over zo ongeveer alles wat je kunt bedenken wat je met zo’n RAM Promaster City kunt doen, kan overkomen, wat je eraan kunt doen.
Stel: je overweegt eventueel je Doblo of Ducato tot een campertje om te bouwen.
Met youtube en als zoekopodracht "RAM Promaster City camper conversion" en je krijgt vele tientallen voorbeelden of 'oplossingen' om zoiets te realiseren in een RAM Promaster City, mutatis mutandis voor een RAM Promaster.
Met slechts heel geringe aanpassingen zo toepasbaar naar een Doblo respectievelijk Ducato.
Tuurlijk, is lang niet allemaal wat u wenst, zoekt of mooi vindt, maar wel heel geschikt om als voorbeelden te dienen danwel oplossingen bijeen te sprokkelen, kortom, inspiratie op te doen.

Op een vraag die ik elders in dit forum had geplaatst inzake het losnemen van de plastic binnenbekleding van de achterklep van een Doblo, nou, via youtube en RAM Promaster City kwam al snel de oplossing, en wel van iemand die een achteruitrij camera had aangebracht bij zo’n RAM Promaster City en de moeite had genomen dat op beeld vast te leggen en op youtube te plaatsen. Voor de eventuele belangstellenden, een 5’39" filmpje met Amerikaans Engels gesproken toelichting:
https://www.youtube.com/watch?v=6zT1vu0zBys
De gebruikte gereedschapjes om de plastic 'schalen' op een omkeerbare manier te kunnen verwijderen, die oranje dingen in het filmpje, heten 'trim sticks' en blijken ook hier te koop, bij o.a., geloof het of niet, bol.com en kosten iets van 20 euro.

Nog zoiets: mocht het richtingaanwijzerlampje in één van je buitenspiegels het niet meer doen, dan dien je volgens het instructieboekje dat door een Fiat dealer te laten repareren. Dat wordt dan meteen 'ping, kassa'.
Mijn voorstel: ga naar youtube, in het zoekveld vul in:
Ram Promaster City mirror and bulb replacement.
Nou, valt dus wel mee, toch? Okay, is in het Amerikaans Engels, maar het beeld is al duidelijk genoeg om te kunnen snappen waar het om gaat voor als je wat minder goed bent met het Engels.

Hoop dat u allen hier wat aan hebt.

Met groet,

Feike_H

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 15:15 

Kijk, dit is een mooi voorbeeld van opgedane kennis delen. Dank Feike. 8-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]