Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 09 jul 2020, 09:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 11:54 

Goedemiddag!

Sinds drie weken hebben wij een Bravo 1.4. multiair uit 2011 in ons bezit. Wat een fijne en mooie auto is het toch. Enige punt is dat er een soort van krakend geluid is wanneer wij over drempels of oneffen wegen rijden. Het zijn in ieder geval niet de schokbrekers, want als ik de auto naar beneden druk in stilstand, hoor je niets. Wel is de buitenste schil van de einddemper los, en volgens een lokale garage is dat de oorzaak. Kosten originele uitlaat: 400 euro ex. montage. Voor de multiair zijn er imitatie einddempers te vinden voor een paar tientjes van Polmo, gezien de prijs heb ik daar onvoldoende vertrouwen in. Het valt mij op dat er voor de T-Jet veel meer keuze is. Nu is mijn vraag: kan ik de einddemper van een 120 pk of 150 pk T-jet ook op mijn 140 pk multiair gebruiken? De pasmaat lijkt mij hetzelfde, en voor zover mijn beperkte technische kennis reikt, heeft een einddemper een beperkte functie.

Weten jullie dit?? Dank alvast

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 13:23 

Een uitlaat die een krakend geluid maakt bij het overgaan van drempels ? Vreemd verhaal ! Je kunt de uitlaat eens een beetje bewegen, om te kijken of hij vrij hangt... Wie weet raakt hij iets, of is een ophangrubber kapot.
Ik zou het kraken eerder zoeken in de rubbers van de stabilisator & draagarmen. Bekijk deze eens en smeer ze eventueel eens met WD 40, de bouten en bussen ook. De reaktie-armpjes aan de stabi's zijn ook vaak naar de haaien, zijn allesbehalve duurzaam. Succes !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 19:50 

Fiat Schmutzfink schreef:
Een uitlaat die een krakend geluid maakt bij het overgaan van drempels ? Vreemd verhaal ! Je kunt de uitlaat eens een beetje bewegen, om te kijken of hij vrij hangt... Wie weet raakt hij iets, of is een ophangrubber kapot.
Ik zou het kraken eerder zoeken in de rubbers van de stabilisator & draagarmen. Bekijk deze eens en smeer ze eventueel eens met WD 40, de bouten en bussen ook. De reaktie-armpjes aan de stabi's zijn ook vaak naar de haaien, zijn allesbehalve duurzaam. Succes !
Dank voor je snelle reactie. Ik heb me blijkbaar iets wijs laten maken. Heb nog eens goed naar de uitlaat gekeken maar hij zit niet los en zelfs met wat kracht hoor ik niks kraken of rammelen. Bovendien was het geluid gister tijdens de regenbui vele malen minder. Toch maar eens goed naar de rubbers kijken. Bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 18:06 

heeft deze auto net als de oudere Punto ook silentblocks tussen subframe en body , deze kraken ook vaak

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]