Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 26 sep 2018, 12:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 23:25 

Hallo

Sinds kort eigenaar Punto. Drie vraagjes:
1 Wat doet de Eco knop? Zuiniger maar wat gebeurt er technisch gezien? Turbo uit wat zorgt voor minder vermogen.
2 Wat doet de knop stuurbekrachtiging aan City op display. Stuurbekrachtiging staat toch altijd aan of waarom zou je die uit zetten?
3 Zit er ergens de mogelijkheid om dim licht automatisch aan of uit te laten gaan afhankelijk omgevingslicht.

Thanks

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 23:22 

Dit is wat ik met een beetje hulp vond. De antwoorden slaan op een Punto Twinair.

1) "De Twinair heeft een Eco-knop op het dashboard, waarbij het koppel 110 Nm in plaats van 145 Nm bedraagt en alles in het teken staat van een lager verbruik. In stadsverkeer is dit nog wel een aardige optie, maar daarbuiten kom je snel tekort in deze stand."
Wij gebruiken de eco-knop eigenlijk alleen maar in de stad. Rijdt net wat fijner omdat motor wat minder fel op het gaspedaal reageert.

2) Met de City-stand ingeschakeld stuurt de auto vederlicht. Handig bij inparkeren of wanneer je wat pijnlijke ledematen, zoals reuma, hebt. De normale stand geeft al meer dan voldoende bekrachtiging maar soms kan het handig zijn. Af en toe maak ik er wel eens gebruik van. Systeem schakelt zichzelf trouwens uit wanneer je harder dan 60 km/u rijdt.

3) Voor zover ik weet is dit bij de Punto niet aanwezig of mogelijk helaas.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen met bovenstaande. Veel plezier met je Punto gewenst!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 09:37 

Beste Anne,

Dank voor je antwoorden, deels had ik die ook op internet/forum gevonden.

Ad 1. Ben nog steeds wel benieuwd wat er nu technisch gebeurt met de eco-knop. Minder vermogen maar hoe is dat geregeld? De cilinderinhoud is gelijk dus kan enkel met minder benzine inspuiten of turbo lijkt me.

Ad 2. Snap ik maar waarom staat die extra stuurbekrachtiging dan niet standaard aan? Lijkt me dan toch handig ofwel wat is het nadeel?

Groet Raoul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 17:24 

Die eco knop zet gewoon een ander ontsteking/inspuitprogramma aan, met minder benzine inspuiting als eerste en alle aanpassingen die daar bij horen.

Stuurbekrachtiging die zo licht gaat op de snelweg met 120 geeft een redelijk nerveus gedrag, als je een ietsje stuurbeweging maakt, wat heel makkelijk is met bijna geen weerstand van het stuur ga je snel slingeren en steeds corrigeren.
Juist oude wagens hadden die slappe te heftige stuurbekrachtiging bij alle snelheden, pomp, servo en werkcilinder waren gewoon 1 op 1.
Met de moderne electronica wordt dat mooi afgeregeld.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 19:46 

@Wim. Dank voor de uitleg. Stuurbekrachtiging snap ik nog niet helemaal. Eerder is aangegeven dat deze bij meer dan 60 km/h uit gaat en dan zou dat dus ook geen nadelig effect moeten hebben op de snelweg bij hogere snelheden. Dus advies is gewoon altijd aan laten staan of wat is handig in deze?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 13:39 

wimv8 heeft een en ander wel duidelijk uitgelegd, dank voor de aanvulling dus.
Voor wat betreft de city stand: altijd aan, of af en toe, of uit; het is maar wat je zelf het prettigst vindt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]