Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 13 nov 2018, 06:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Roest aanpakken
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 19:42 

Dag allemaal,

Daar ben ik weer..sorry! Maar ik zit met mijn handen in het haar. Aan mijn net gekochte autootje zitten meer problemen dan ik dacht en daar moet ik voor sparen om dat te betalen, maar de bodem is t.o.v. andere Seicento auto's niet rot en nog relatief hard. Dus ik wil eerst de bodem aanpakken.

Ik heb de roest al een beetje met een staalborstel weggehaald (zie foto's). Dit ga ik z.s.m. nog meer doen. Tot blank metaal gaat me niet lukken, dan wordt het helaas echt te prijzig want ik moet een brug huren. De achterkant is het ergst. De dorpels zijn verder roestvrij en ook nog hard.

Hoe kan ik deze roest nu het beste aanpakken? Welk middel is geschikt? Ik dacht: Hammerite antiroest erop en dan met bijvoorbeeld dinitrol afwerken. Of eerst over dit Dinitrol ML en dan met bijvoorbeeld een Dinitrol tectyl afwerken?

Ik hoop dat jullie iets weten.

Groeten,
Willeke

PS De foto's:
1. https://ibb.co/gSvtK7
2. https://ibb.co/mc49sS

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Roest aanpakken
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 20:43 

Die draagarm rot niet zomaar door hoor.
Dat plaatwerk wel.

Smeer er maar Owatrol olie op, dat is lekker dun en trekt diep in de roest en verder.
Dat is goed spul. Het is een drogende olie.
Doe het de volgende dag nog een keer, dus een tweede laag.
Dan na 24 uur (niet schuren)gewoon zwarte hoogglans lak er over ter bescherming van de owatrol.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 13:54 

Wim heeft helemaal gelijk, het lijkt erger dan het is... Dit je ook nog zonder brug, al is het wel vervelend werk. En je wordt erg vies, dus zet een beschermbril/kap op...
Owatrol is lijnolie, die men normaal voor verf gebruikt, en het beroemde RX-5&7 is gebaseerd op dit spul... Ruikt lekker apart, en het blijft aktief... Heb mijn deuren ermee gedaan.
Heb een andere brug versiert vandaag en zal een paar foto's maken... Cinquecento & Seicento hebben dezelfde achterbrug...
Groetjes Joop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 09:32 

Weet niet of het inmiddels al gelukt is maar ik heb hele goede ervaringen met dit spul.

Afbeelding

Gel met een kwast opsmeren. Half uurtje in laten trekken. Daarna met water schoonspoelen en als ie droog is afwerken met ??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 apr 2018, 21:29 

hammerite is voor tuinhekjes en niet voor automotive gebruik.

ondersteldelen zo schoon mogelijk borstelen, en dan een laagje brunox erop en t gaat weer 10 jaar mee

bodem, dorpels en binnenschermen moet je OF direct goed aan (laten) pakken, OF helemaal niks aan doen tot je het wel helemaal goed wilt doen. Als je de roest niet helemaal goed weghaalt en t vervolgens camoufleert met wat voor rommel dan ook, sluit je verse zuurstof in en rot t veel sneller door dan wanneer je er niks aan had gedaan, en bovendien is het dan nauwelijks meer fatsoenlijk te lassen omdat de erop aangebrachte rommel in de porien van t staal is getrokken en niet meer schoon te krijgen is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]