Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 15 sep 2019, 09:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 22:14 

Hallo,

Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Fiat 500 met een duallogic versnellingsbak, nu heb ik vaker een automaat gereden, maar bij die modellen was er altijd een standje: P
dit zit niet op mijn fiat 500, en vroeg me af (want in het boekje wordt ik niet veel wijzer) wat je moet doen al je parkeert, ik merkte namelijk vanmorgen als ik de auto in N zet, en de weg loopt iets af, dat de auto wegrolt, dus heb ik de handrem er op, maar met het oog op de komende wintermaanden zou een handrem kunnen vastvriezen.
Wie heeft hier de gouden tip, m.a.w. wat doe ik mogelijk verkeerd of is N in combi met handrem de juiste methode?

Groeten Fred

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 22:18 

het is een gewone schakelbak met een robot er boven op , geen parkeerstand dus.
handrem....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 23:14 

heb mijn vrouw aangeleerd om eerst de handrem erop te trekken,
dan een blokje hout achter 2 wielen te leggen als er kans is op vriezen
en dan de handrem er weer af te halen zodat de auto niet weg kan rollen door de houten blokjes,
beetje omslachtig maar minder werk als een vastgevroren handrem los moeten klooien op de parkeerplaats ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 nov 2017, 00:07 

vastgevroren remmen komen haast niet meer voor , vastgeroeste voeringen daarentegen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 nov 2017, 10:11 

ThaSkullman schreef:
Hallo,

Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Fiat 500 met een duallogic versnellingsbak, nu heb ik vaker een automaat gereden, maar bij die modellen was er altijd een standje: P
dit zit niet op mijn fiat 500, en vroeg me af (want in het boekje wordt ik niet veel wijzer) wat je moet doen al je parkeert, ik merkte namelijk vanmorgen als ik de auto in N zet, en de weg loopt iets af, dat de auto wegrolt, dus heb ik de handrem er op, maar met het oog op de komende wintermaanden zou een handrem kunnen vastvriezen.
Wie heeft hier de gouden tip, m.a.w. wat doe ik mogelijk verkeerd of is N in combi met handrem de juiste methode?

Groeten Fred

De Dualogic is een geautomatiseerde handbak en een handbak heeft geen parkeerstand.

Als u de auto parkeert kunt u het beste de hand-/parkeerrem gebruiken. De N staat voor neutraal net als bij automatische versnellingsbakken. Dan staat de auto in zijn vrij en zal inderdaad wegrollen.

Als u de auto in de eerste- of achteruit versnelling wilt parkeren moet u simpelweg de bak niet in N zetten, maar gewoon het contact uit doen aan het eind van de rit. Door het contact uit te zetten zal de bak niet meer schakelen en blijft dus staan in de versnelling waarin hij stond.

Als u de auto daarna weer wilt starten, zal dat niet gaan (staat immers nog in de versnelling) en op het display zal verschijnen "Rempedaal indrukken". Door het rempedaal in te trappen kan de auto niet meer wegrollen en de techniek zal achtereenvolgens de bak vrij zetten en dan wel starten.

N.B.: Door zo te handelen komt de bak in zijn vrij terwijl de pook nog staat zoals hij stond (in R of tussen + en -). Door de pook simpelweg uit R te halen of één tikje naar + te geven, zal de bak automatisch weer in de eerste versnelling komen te staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 nov 2017, 14:03 

Jan,

dank je voor deze duidelijke uitleg met name aan het einde daarbkan ik wel wat mee.

Fred

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 nov 2017, 16:13 
https://www.autoweek.nl/autotest/ferrar ... etta-1998/

Op deze auto debuteerde het systeem voor op de openbare weg. Alfa kwam ermee in 1997 op de 156 Selespeed. De Stilo Abarth was in het begin niet eens zonder te krijgen. Het is een superfijn systeem, maar zorgt bij storingen met kleine oorzaken voor hele grote problemen omdat veel monteurs er zich totaal geen raad mee weten. Benader hem in je denkpatronen als handbak met een electrohydraulische unit erop en je komt er rap achter dat het supereenvoudig functioneerd.

De uitleg van Jan is er alleen daarom al eentje om in te lijsten!

BerichtGeplaatst: 22 nov 2017, 20:53 

Giovanni -24V schreef:
De uitleg van Jan is er alleen daarom al eentje om in te lijsten!

Te veel eer, maar wel bedankt :)

Jip en Janneke taal blijft altijd leuk om te gebruiken en ik kan er soms mensen mee helpen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 00:23 
Weet je hoevaak ik deze vraag de afgelopen 15 jaar al voorbij heb zien komen ivm de 156 Selespeed? Nooit eerder zo'n korte heldere uitleg tegengekomen. Graag gedaan dus!

Zelf heb ik een jaar of 10 geleden het genoegen mogen smaken door eens helemaal los te gaan met een Maserati QP Sport GT waarop dit systeem zat. Gaspedaaltje plat op de vloer, oprit op, invoegen, door naar de linkerbaan en het gaspedaal pas losgelaten toen ie voor de laatste keer overschakelde ver over de 7000rpm. Maar toen stond de teller op 270......... Ik mag een grote mond hebben, mijn hartje was niet groot genoeg om die laatste 20km er op los te laten :mrgreen: Magistraal hoe zo'n apparaat rijdt met die bak!

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 20:34 

En toch is een CVT nog veel prettiger .............
Een aantal Panda's en Uno's gehad met de cvt.
M'n broer niet echt tevreden over de selespeed Punto's (of hoe ze het ook moge noemen), het advies gegeven weer een cvt te kopen: Honda Jazz tot volle tevredenheid !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]