Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 apr 2018, 15:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ruisen versnellingbak.
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 21:30 

Als ik de koppeling laat opkomen hoor ik geruis uit de versnellingsbak. ( versnelling in zn vrij )
Nivo olie is oke.
Is dit een bekend euvel van de Fiat ?
Is revisie evt veel werk?
Het betreft een Punto 1.4 van 2005 met 6-bak.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 23:41 

Voor zover ik weet zou dit geluid uit het lager van de drukgroep vandaan kunnen komen. Kan niet veel kwaad maar helemaal oké is het ook niet; het klinkt wel wat raar inderdaad. Ik heb me laten vertellen dat dit geruis of geklop vaak ontstaat door, wanneer je stil staat, de koppeling ingedrukt te houden terwijl de bak nog in een versnelling staat. Vele Fiats kennen dit euvel, tenminste enkele die ik gehad heb wel. Mocht iemand aanvullende of betere info hebben dan hoor ik het graag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2018, 22:14 

Hoi JohnvdL,

Welkom op het Forum, het is aardig wanneer je jezelf eerst even voorstelt wanneer je nieuw binnenkomt op het forum.

Wat betreft het ruisen in de versnellingsbak, wanneer je de pook in neutraal hebt, en de koppeling heb je los, dan draaien alle assen en synchromeshringen vrij rond.
In deze positie is dus alles wat kan draaien in een versnellingsbak ook werkelijk aan het draaien, elk lager is in beweging. Dit in tegenstelling tot de vierde versnelling wanneer deze is ingeschakeld heb je Prise-direct. bij deze versnelling wordt de ingaande as rechtstreeks gekoppeld aan de uitgaande as. Bij de vierde versnelling zul je dus geen tandwiel geluiden horen.

Een beetje ruis bij een vrij draaiende versnellingsbak is heel normaal, belangrijker is het dat de bak bij elke ingeschakelde versnelling (dus bij de 1e t/m de 6e) stil is. Is een lager versleten of is een tandwiel beschadigd dan zul je het in één van de versnellingen terug horen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]