Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 15 aug 2022, 23:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 jan 2022, 13:01 

Hallootjes!

Zoals in mijn voorstel topic al aangekondigd is: Hier het topic over het onregelmatig stationair lopen van mijn Fiat 500.
Het betreft een 1.2 8v met iets van 70-80pk. de auto heeft inmiddels 282.000km ervaring maar dat is aan de buitenkant en onderkant niet te zien (droog en roest vrij).

Volgens de boekjes (en mijn geheugen van de inhoud hiervan) heeft de auto de afgelopen 50.000km GEEN onderhoud meer gehad. De distributieriem is bij 120.000 voor het laatst vervangen (tenminste, er is geen schrijven van andere dato en kmstanden) Nu wil ik de volgende zaken gaan aanpakken:
- Distributieriem + waterpomp vervangen
- Bougies vervangen
- Filters vervangen
- Olie vervangen
- Einddemper vervangen
- Radio vervangen voor een Ome Ali radio

Wat is er allemaal wel aan de auto vervangen (afgaande op "nieuw" ogende onderdelen)
- Schokdemper RA
- Multiriem
- Accu
- Koppeling (deze gaat veel te licht voor een auto met 282.000km, ter vergelijking, mn schoonmoeder rijd een Panda met 180k, deze koppeling gaat veel zwaarder (zelfde motorisering als de 500)).

Direct na aankoop de auto uitgelezen:
- P2299 Incoherentie tussen gaspedaal en rem,Overeenkomst,Intermittend.
Code gewist, geen motorlampje actief, geen verschil in rijgedrag of andere zaken. Auto nog niet opnieuw uitgelezen. Ik verwacht dat dit te maken heeft met het rempedaalsensor of het gaspedaal. Ik weet dat deze bij de Fiat Panda's van het zelfde tijdperk nogal eens kapot gaan.

Overigens krijg ik ook de melding dat StartStop niet actief is.

Nu de "klacht" die ik ervaar:
Als de auto gestart word met koude motor dan loopt deze eerst heel mooi stationair. Daarna begint de motor wat te hobbelen en schokken. Als ik dan gas geeft, lijkt de motor te verzuipen (alsof iemand volop aan een chokeklep trekt) en komt na 1-2sec weer terug en gaat normaal de toeren in. Hierbij komt er een grote pluim grijs/blauwe rook uit de uitlaat. Dit is eenmalig en hierna loopt de motor "goed" voor ongeveer 1min. Daarna zakt het stationair toerental onder de 1000rpm en begint de motor onregelmatig af en toe een missfire te geven. tussen elke missfire zit ongeveer 2-3 seconden. Zodra de motor boven de 1000rpm komt, is er niks aan de hand en blijft deze mooi vlak lopen. Tijdens het rijden is er ook niks raars merkbaar aan de motor en levert deze ook zeker zn volle vermogen nog.

Waar moet ik op letten bij deze klacht en deze motor?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]