Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 okt 2019, 14:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: oliedruk fiat 127 motor
BerichtGeplaatst: 01 sep 2019, 21:27 

Goede avond allemaal
Ik heb afgelopen week een fiat 600 gekocht die omgebouwd is naar ABARTH Motor van fiat 127
gemonteerd 100GL000
Echter nu heeft de motor geen oliedruk meer. heb oliepomp vervangen en nieuwe olie toegevoegd.
Sensor vervangen. echter blijft lampje branden. Tevens maakt motor nu ratelend geluid. Dit is geen
goed teken. Echter vraag ik mij af waarom druk in een keer is weg gevallen.
Kan mij iemand een tip geven.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 20:27 

Tsja, die verdomde 100GL.000 motor toch, hij kan het begeven, al doet ie er meestal wel lang over. Een 100GL.000 is om te beginnen geen Abarth-motor maar waarschijnlijk een 903cc. Maar daar is niets mis mee, die is voor een 600 met zijn 47PK al aardig potent.
Afijn, naar het probleem. Opeens is de oliedruk weg, dat is vaak de zender, maar het kan natuurlijk ook ernstiger zijn.
Vraag 1 : Alvorens de oliedruk verdween, maakte de motor toen ook vreemde geluiden, rookte, of liep niet mooi ? Ze slijten, maar gaan niet ineens dood...
Vraag 2 : Hoe zag het blok eruit ? Hoe was het oliefilter of het oliepeil ?
Vraag 3 : Heb je het inwendige van de oliepomp opgemeten, had de carterpan veel sludge op de bodem, en was deze grijs qua kleur ?
Vraag 4 : Heb je toevallig de drijfstangen even gevoeld op de krukastappen ? Je had de pan er toch onderweg....

Deze motoren kunnen prachtig lopen, ookal zijn de lagers bezig te verslijten ( Koper zichtbaar...) De 127 is sterker dan de oude 600 & 850 motoren, en heeft een beter smeringssysteem dan deze. Maar achterin worden ze best wel heet, en is oliekoeling ook in deze wel gewenst. Vooral omdat de 600-bak nogal kort gegierd is... Heeft men de Abarth goed losgelaten, dan kan de 127-motr wel de geest moegestreden gegeven hebben. Ratelen, kan de ketting zijn, maar omdat je geen oliedruk schijnt te hebben, zou ik de pan er nog eens af halen en de drijfstanglagers eens te inspecteren... Die gaan het eerst kapot...
En wil je weten welke motor er werkelijk in zit, kijk dan in de linkerbovenhoek van het blok, net boven de distributie.
Afbeelding
En zo zien beginnende klapperende lagerschalen eruit.... Ratelen vooral als ie warm is, even en dan loopt ie mooi rond. Lamp brandt nog niet...
Afbeelding
PS Dit zijn de hoofdlagerschalen, rechts is het begin, en daarna komt het koper....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 20:34 

bedankt voor de reactie.
Ik heb deze fiat zo gekocht en ben nu de storing aan het zoeken.
Ik heb oliepomp vervangen door een andere maar nog steeds geen druk.
Heb vandaag contact gehad met revisie bedrijf. en die gaf als tip om naar
de pakking van de oliepomp te kijken. als deze stuk is dan verliest hij ook druk.
We gaan aan de slag en houd je op de hoogte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]