Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 okt 2019, 15:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 03:25 

Goedemorgen. Ik heb een vraagje over mijn Punto mk1 cabrio uit 2000.
Na aanschaf van deze wagen kwam ik erachter dat er een kabeltje los hing. Nieuw kabelschoentje erop en probleem verholpen. Tenminste, dat dacht ik. Nu begon het temperatuurlampje te branden op het dashbord. Dit type, 1.2 60s, heeft geen temperatuurmeter maar een lampje. Dus is het moeilijk na te gaan hoe warm hij word.
Maar goed, om een lang verhaal kort te houden,de motor word te warm.
Wagen moest een grote beurt hebben dus dus okk gelijk de temperatuursensor vervangen. Dat was het kabeltje dat los hing.
Helaas, temp bleef hoog. Radiator had een hoop roestwater. Dus we hebben het complete koelsusteem gespoeld. En nieuwe koelvloeistof erin gedaan.
Via facebookgroep ben ik in contact gekomen met iemand die een andere tellerbak had. Gelukkig werkt dat 1 op 1 cia plug&play.
Nieuwe tellerbak en jawel, temperatuur schoot omhoog, tegen het rode aan. Goed, nieuwe thermostaat. Bleek inderdaad nodig want de oude was compleet versleten. Maar, temp bleef omhoog gaan.
Dus ook de distributieriem, samen met de waterpomp vervangen. Temperatuur bleef stijgen. Afgelopen vrijdag hebben we de radiator en radiatorsensor vervangen. Met goede hoop een proefrit gemaakt. Temp steeg in eerste instantie wel maar minder snel. Tot ik naar huis rwed, meter steeg weer tot vlak voor het rood.. nu denken we dus dat de koppakking kapot is. Helaas kan deze man dat niet. Hoe kunnen we testen of de koppakking kapot is ? En is er misschien in forum iemand die de koppakking zou kunnen testen/maken ?
Ik snap dat elke garage het kan, maar aangezien ik niet veel geld heb om uit te geven, daarom ben ik kleiner gaan rijden (bezuinigen). Dus hopelijk kan iemand het voor een vriendenprijsje.
Ik hoop echt dat ie.and mij hiermee kan helpen want ik vind het een leuk autootje waar ik hopelijk nog een hoop kilometers in kan maken.
Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.
M.vr.gr. Peter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 15:02 

Om er achter komen of de koppakking echt lek is, kan je 2 dingen doen.
A) Een monster van de koelvloeistof nemen en deze scannen op verbrandingsresten, met een mooie detector. ik weet niet hoe het ding heet....
B) Je kan de compressie testen en kijken of er verschil zit tussen de cilinders qua waarde. Dit kan een indicatie geven wat er loos is...

Ik lees nergens dat je motor koelvloeistof verliest, cq opvreet. Als de koppakking lek is, dan pleegt de koelvloeistof te verdwijnen via de verbrandingsruimte, of via het oliecircuit. Het eerste geeft mogelijk witte damp uit de uitlaat, en is te herkennen aan de bougies, die dan een blauw/rood aanslag je hebben, naar gelang de kleur van de koelvloeistof. Lekt het echter naar het oliekanaal, dan krijg je beige prut onder de olievuldop. Echter, aangezien je voertuig nogal wat achterstallig onderhoud had, zal de olie ook wel niet vers zijn, en kan zo al condens bevatten door ouderdom. ( Korte ritjes etc... )

Indien een motor aan de kook komt, moet hij de druk kwijt, en zal hij spugen via het expansievat. Daar moet je sporen van kunnen zien, namelijk weer de kleurstof van de koelvloeistof. De werkvolgorde van je monteur, is vrij onlogisch, hij had met de compressietest moeten beginnen. Het vervangen van een hele bunch aan onderdelen jaagt de kosten op, en verder niets.
Worden motoren te warm, zie je de volgende symptomen :
A) Verlies van koelvleoistof
B) Koelfan zou vaker aan moeten slaan.
C) Motor zou slechtere koudstart moeten hebben.

Oorzaak:
A) Thermostaat defect
B) Koeler verstopt ( zoals gecontateerd, vuil )
C) Waterpomp versleten ?
D) Klepspeling te krap ( Hoeft niet al te grote invloed te hebben )
E) Koppakking lek.. Gaat bij Fire 80000-10000km mee ongeveer.
F) Zender defect, echter die gaan niet vaak kapot....

Aangezien de zender niet aangesloten was, de onderhoudstoestand nogal matig was, neem ik haast aan dat het voertuig met gebrek bewust verkocht is....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 23:22 

Bedankt voor alle info. Wagen had wel een grote beurt gehad nadat ik hem gekocht had. Dus nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter en bougies.
Vandaag de Punto naar een garage gebracht om uit te laten zoeken wat het nu precies is. Ik denk (hoop) zelf dat er een verstopoing in het blok zit. Want de thermostaat die eraf kwam was helemaal versleten. Was waarschijnlijk nog de eerste, origineel Fiat. Was ook zo met de waterpomp. Maar aan de thermistaat zit een rubberen rand, en die was bijna compleet weg. Dus je hebt kans dat stukje rubber in het koelsysteem van het blok zitten. Ze gaan nu proberen het blok te spoelen en gelijk testen of de pakking lek is. Maar alle symptomen die je beschreef, daar had ik geen last van. Even afwachten op het resultaat dus..
In ieder geval nog bedankt voor de info..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]