Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 20 sep 2018, 10:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: oliedruklampje brandt
BerichtGeplaatst: 15 jul 2018, 18:38 

Sinds de laatste rit brandt het oliedruklampje terwijl er wel genoeg olie in zit.
Nu kan er nog van alles aan de hand zijn. Dinsdag ga ik met een vriend de oliedruk eens testen, maar ik vroeg me af wat hier de ervaringen zijn.

Staan punto's bekend om storingen bij de sensoren?
Of dat een verstopping in het smeersysteem kan optreden?

De olie is onlangs geheel vervangen, samen met het oliefilter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 19:02 

Hoi Tom,

Een oliedruk lampje hoort inderdaad niet te branden.
Kun je aangeven wanneer je het lampje ziet oplichten?
Is dit in warme of koude motor en bij welk toerental?

Groet,
Jelle

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 22:49 

Begon al bij een koude start, begon na enkele meters te knipperen en bleef toen ineens aan. Heb toen de auto geparkeerd en mijn andere auto gepakt.
Volgende dag nog een keer geprobeerd nadat ik de olie had gecheckt. Ook weer na enkele meters begon deze te branden. En ook toen zat er nog steeds genoeg olie in.

Morgen de oliedruk maar eens testen. Heb inmiddels wat gelezen over te dunne olie, dat deze voor een te lage druk kan zorgen wanneer een motor al wat meer versleten is. Wellicht is dat nog een optie.
Of dat er ergens een verstopping zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 22:52 

Er zit trouwens volledig nieuwe olie in, nieuw oliefilter plus de distributieriem met spanrollen en waterpomp zijn vervangen. Ik dacht een opfrisbeurtje bij 180.000 is wel op zijn plaats.

En het oliedrukprobleem lijkt niet echt toerental gebonden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 12:55 

Dag Tom,

Een dunne olie zal niet veroorzaken dat je bij koude motor (wanneer de olie op z'n dikst is) en op toeren geen olie druk zal hebben.
Ook een nieuwe distributie riem of waterpomp veranderd niet aan je oliedruk.
Een verkeerd oliefilter (lees: verstop) kan wel een te lage druk veroorzaken maar de grootste kans is nog altijd een kapotte oliedruk sensor.

Het is inderdaad een goed idee om je oliedruk te meten, want: "meten is weten"!!

we horen graag je uitkomst.

Groet,
Jelle

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2018, 15:16 

Soms zijn er diverse oorzaken voor een oplichtend lampje, of een die aanblijft. Zoals Jelle zei, de sensor kan defect zijn, of iemand heeft hem met teflon-tape gemonteerd, en dan kan je ook puzzelen. Maakt de auto geluiden, als hij loopt ? Klapperen of knokken als ie warm is bv. Ik weet niet wat voor een motor het is, maar HGT duidt op een 1.8 met hydro-verstelling op de nokkenas ? De is zeer veeleisend wat de olie betreft en zeer gevoelig tijdens het moment van olie verversen. De olie is 10W60 als ik het goed heb, en starten kan je beter met uitgezette ontsteking totdat de motor weer oliedruk heeft, lampje uitgaat dus.. Dan ontsteking weer activeren... De 1.8 is een primadonna....

In het gunstigste geval is het de sensor, of de draad van de sensor, die mogelijk aangesleten is.... en zo kortsluiting maakt... dat hopen we dan maar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2018, 12:27 

Nee, de motor maakt geen gekke geluiden; klinkt juist echt als een soepel lopende motor.

Wat wel opvalt is dat tijdens de koude start de motor even wat rauwer klinkt en daarna soepel loopt.
Het lijkt een beetje op wat mijn nissan 200sx had; die hebben variabele kleppentiming en wanneer de motor warm is gelopen en na enkele minuten weer wordt gestart dan klinkt deze ook wat rauw, de welbekende VVT-ratel van de sr20det. Op dat geluid lijkt het een beetje. Na een seconde of 2 is het weg. Het grote verschil is alleen dat bij de punto het juist is als deze koud is en daarna niet meer.

Zo uit mijn hoofd, maar kan het straks thuis even checken, dan zit er 10w40 in.
Oliedruk wordt vanavond getest als het goed is. Vriend van me kon vorige week niet door overwerk.

Als ik het zo hoor dan is het wellicht wel een idee om een oliedrukmeter te installeren. Gezien de sensoren niet heel betrouwbaar zijn :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 19:41 

Sensor is vervangen en het probleem lijkt opgelost.
Ik kan dus verder met mijn project :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]