Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 20 sep 2018, 10:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 apr 2018, 16:06 

Dag allemaal,

Ik heb een vraagje, ik ben in het bezit van een Fiat 600 uit 1973.

Volgens mij zit er een 767 cc motor in standaard. nu zou ik die iets sneller willen maken maar niet de hele boel uit elkaar halen of een snellere motor monteren.

Zijn er dingen makkelijk aan te passen waardoor hij iets sneller wordt?

Er zit volgens mij een weber 28 icp carburateur op, maar kan ik hier een iets grotere op zetten en welk soort zou dit het beste kunnen zijn?

Ik kan er niet heel veel over vinden, ja hele motor revisies maar dat wil ik voorlopig nog niet doen.

Hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen en alvast dank daarvoor.

Mvg,

Vincent

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 16:07 

Een motor sneller maken wil wel, maar het beste is dan toch om de hele motor onderhanden te nemen. Is de motor reeds oud, en dat is ie met zijn 45 jaar toch echt, dan is het niet gek om een reservetufje te kopen en deze op je dooie gemak fris en feller te maken... Er is erg veel mogelijk, ook door zelf te doen... Echter de nokkenas van de 600-motor is de grootste spelbreker... Veel te tam.... De motor is doodsimpel en een ideaal leerobjekt om aan te sleutelen. Toevallig zijn er in de rubriek "Projekten" meerdere onderwerpen die er over gaan....

Er is een oud, erg leuk boekje te koop, met de titel " Tuning and Modifying the Fiat 600-Engine " dat op ebay als reprint werd aangeboden.... Engels en erg goed, foto's ietsje minder... En dan zijn er nog http://users.ntplx.net/~kinukoyc/
En ook dit te printen stuk.... http://users.ntplx.net/~kinukoyc/Pages/ ... ow_to.html
Groetjes Joop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 12:56 

Beste Joop hartelijk dank voor de reply.

Ik wil het in de toekomst wel gaan doen de hele motor aanpakken. Maar nu nog niet. Wil er eerst even een tijdje in rijden en kijken wat ik allemaal wil aanpassen.

Graag wil ik alleen even de remmen aanpassen naar schijven voor ( set heb ik l liggen) en misschien een grotere carburateur.

Maar dan komt de vraag, hoe groot kan de carburateur zijn en welk type past er goed op?

Heeft iemand een idee of heeft iemand zelf wel eens een andere carburateur gemonteerd?

Alvast hartelijk dank.

Groet,

Vincent

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 17:40 

Plaats anders je vraag ook op onze fiat 600 pagina op facebook

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 11:07 

Vincent, het tunen is meestal een combinatie van meerdere faktoren. Wat het vermogen van de 767cc limieteerd is vooral zijn nokkenas.. Deze is bijzonder tam, amper overlap. Benzine moet verbranden, dus extra voeren levert pas iets op als je ook iets doet aan de klepdiameter of de nokkenastijden. Bovendien is de compressie nogal laag, zodat je er bijna petroleum in kan stoken.

Er is een snelle manier, die iedereen kent, en dat is het verplanten van een Panda, Fire of 127 903cc, en de beroemde A112Abarth motor... Maar ook hier kom je weer bij een andere limiet, de versnellingbak.... Toerentallen die tot in de hemel reiken, en je horendol maken. Er is inderdaad van alles mogelijk, tot en met renault 5 bakken aan toe.. Maar dit is meteen een sprong in het diepe.

Als je nog even geduld hebt, heb ik mijn 767cc ( inmiddels 792cc) aan de praat, en die heeft uit budgetredenen geen andere nokkenas, maar wel een bewerkte kop, hogere copressie, grotere inlaatkleppen, een Solex 30 van een 850, en die mag dan eens laten zien hoe hij het doet....

Je zou een 847cc replika kunnen bouwen met een oude 850-motor. De 850-motor heeft een beter smeersysteem, dat ook nog verbeterd worden kan, en met oliekoeling aangevuld. De 850-motor loopt linksom, maar met tandwielen of een andere nokkenas kan je dit verhelpen. Ook dit is een sprong in het diepe.. maar gerust te doen. Inlezen en uitproberen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 13:20 

Sorry voor mijn late reactie, echt even te druk geweest.

Ik ben erg benieuwd naar de 792 cc motor! loopt hij al? wat heeft u aan de kop allemaal laten doen?

Ik had ook al iets gelezen over een panda motor. Maar past deze op mijn 4 bakje van de fiat? Hoge toeren is niet zo'n probleem, doppen in en gaan :D

Hij hoeft ook echt niet als een raket te gaan, maar iets meer snelheid zou leuk zijn.

Groet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 18:51 

Boutpatroon van de motoren van de 100-serie zijn gelijk. Dus 633, 843, 903, 965, 998, 1010 & 1047 cc passen allemaal aan de 600 wisselbak... Wat ik aan de kop gedaan heb staat in het bericht, eventueel kijken bij " Projekten- Fiat 600D motor ".

Mogelijkerwijze past de Fire ook... dat weet ik dan weer niet..

.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]