Hoi Mike,
Spannend moment om een motor na zo’n lange tijd weer tot leven te wekken.
Binnen in de motor kan er in 13 jaar natuurlijk wel wat gebeuren, de luchtvochtigheid brengt waterdamp in het blok wat roest kan veroorzaken, de oude olie kan hiermee veranderen in een stroperige vette massa.
Aan de bovenkant van het blok kun je eenvoudig het kleppen deksel demonteren.
Kijk even hoe dit er uit ziet, geen roest? Staat de klepspeling nog goed?
Bewegen de kleppen soepel op en neer als je het blok draait, of blijft er een klep open staan omdat deze klemt in de klepgeleider?
Aan de onderzijde kun je eenvoudig de carterpan demonteren, dit raadt ik je sterk aan.
De oude olie is uitgezakt en al het vuil staat onder in de pan, met het losdraaien van de carterstop komt alle vloeibare olie er uit maar de prut en het vuil niet.
Maak de pan aan de binnenzijde lekker schoon, controleer of de oliezeef van de aanzuigbuis schoon is en goed afsluit.
Vervolgens kun je ook het bovendekseltje van de carburateur demonteren, de votterkamer schoonmaken, ook hier blijft vaak vuil achter. Vlotterniveau afstellen en sproeiers er uit draaien en door blazen.
Nieuw oliefilter, nieuwe olie, en dan zonder bougies en ontsteking de motor oliedruk laten draaien op de startmotor. De eerste paar seconden een klinkt de motor rauw maar wanneer er oliedruk komt klinkt de motor lekker smeuïg.
Daarna met verse benzine de motor starten!
Succes!