Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 05 dec 2021, 06:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 okt 2021, 16:21 

Na een grote beurt bij een "vakgarage" loopt de motor onregelmatig. Om de 10 seconden een dip naar 600t/m. Slaat niet af. Met de beste wil van de wereld krijgen we dit verschijnsel niet opgelost.
Bougies zijn vernieuwd, auto rijdt op 98.... lastig.
Eenmaal in beweging is de auto 100%, als de brandweer. Houdt niet in en werkt probleemloos.
Voordat we hem naar de sloop brengen de hoop dat forumleden dit probleem herkennen en een oplossing aandragen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2021, 16:31 

Sinds wanneer is onregelmatig lopen een reden tot sloop?
:o
Maar als hij het ervoor niwt deed en erna wel ... wat hebben ze allemaal gedaan bij die "vak"garage

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 okt 2021, 23:07 

bedankt voor je eerste reactie M@rtin 600
Ook mijn tweede auto moet betrouwbaar zijn. De veiligheid van mijn familie is mij veel waard. Wij besteden veel geld aan onze auto's.
Deze Punto is een best lastige vierwieler. Het management lampje brandt al jaren, start 's winters moeizaam (ook na het vernieuwen van de accu).Na een grote beurt is de dip in het stationair lopen ontstaan. (dit hebben ze dus gedaan.)
De garage is ok, veel bekenden van mij zijn daar klant. Tot alle tevredenheid. ook na uitlezen weten ze het even niet.
Garage de Helling, St.Pancras. Als alle moeite en vooral kosten tevergeefs zijn houdt het een keer op.
Mijn hoop is dat een forumlid een gelijk probleem heeft ervaren en de oplossing weet. Ook ben ik benieuwd naar dat lastige starten. Nu al, bij iets kouder weer. (start als alles uit is ,alleen het sleuteltje omdraaien). Mijn gewoonte uit de schakelauto te starten met geactiveerde remmen is uit den boze. De remlichten trekken te veel vermogen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 okt 2021, 12:14 

Alleen een beurt kan in principe niet tot een storing leiden.

Er zijn eigenlijk altijd twee dingen waar ik standaard aan denk. Slecht massacontact ergens.
Zeker omdat je beschrijft dat het starten slecht gaat en het dan ook lijkt alsof er stroom te weinig is.

en/of defecte lambda sonde. Dat kan er zeker voor zorgen dat je motor alles behalve lekker loopt en ook een motor storingslampje geeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2021, 23:27 

beste raadgever.

'k ben even een week op vakantie geweest.

Wat betreft de opmerking over de lambda: duidelijk.

Een poging om het management lampje te doven (een dag sleutelen door de garage) is niet gelukt De, motor werd op kritische punten gechecked. Er werd min of meer nu cure no pay toegepast toen ook een tweede dag werd gevuld. Geen resultaat!
Het onregelmatig stationair draaien is een tijd na deze zoekactie ontstaan. Na de grote beurt (bougies vervangen ea).

Het stotende st. lopen is erger geworden. Op de weg is het met deze prima sturen. Alleen die stoplichten....

De aarding van de accu is model verzorgd. Hoe het komt dat alleen al een radio of een remlicht een restrictie vormt voor het vermogen om te starten is mij een raadsel, Alles uit is en geen testlampjes knipperen , dan lukt het starten redelijk.

Een fiat dealer lijkt me geen goed idee. Hun aanpak is vervangen.En daarna een hoge rekening, ongeacht het resultaat. (voorstelbaar bij zo'n oude auto).

samengevat: Lambda sonde activeert motor managmentlampje, foutzieken geen resultaat.
massa probleem: auto is op dit punt nagezien nav een versnellingsbak foutmelding.

toch graag een idee voor een plan van aanpak.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 nov 2021, 19:56 

Als je een foutmelding van de versnellingsbak krijg moet daar wat mee aan de hand zijn.
een speedgear is toch een robot-bak.
Is het niet zo dat de accumulator daarvan stuk is.
als de robot defect is of zijn werk niet goed doet geeft hij vreemde storingen.
Het kan zo zijn dat de regeleenheid niet goed functioneert en dat daardoor de koppeling bij afremmen te laat wordt vrijgegeven.
zijn er bij het uitlezen geen foutcodes op de bak naar voren gekomen?

en wat de beurt betreft, is er een d-riem vervangen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 nov 2021, 20:28 

De Speedgear is een Continu Variabele Transmissie (in samenwerking met Van Doorne Transmissie). De gerobotiseerde 5-vesnellingsbak heet Dualogic.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2021, 17:48 

bedankt voor de reactie.

Een robotbak met lijntjes naar de continu variabele transmissie...
Geen mogelijkheden voor een amateur sleutellaar. ( mijn laatste sleutelobject was een cadett 1200N, een hele tijd gelden)
Morgen wordt de auto bij de garage afgeleverd. De motor slaat nu echt bij stationair draaien af. Niemand wil er nog mee de weg op.
Nog even de tijd-as. -management lampje brand ondanks frequent foutzoeken door garage al jaren.
- onregelmatig stationair draaien viel toevallig samen met een grote beurt en ook overgaan op 98 na publicaties over de toevoegingen in 95.

ik doe verslag van hopelijke progressie in deze zaak

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 nov 2021, 15:39 

de fiat Punto id door de garage nagezien en functioneert weer naar behoren.
-de accu bleek (voortijdig, was redelijk nieuw)) onvoldoende capaciteit te hebben (slecht starten).
-een bougie kabel sloeg door. Daardoor liep de auto in de lage toeren op drie cilinders.
-de lamda sonde is uit kostenoverweging niet vervangen, management lampjes dus niet gedoofd.
gelukkig geen electronica perikelen, voor een redelijk bedrag is het probleem gefixed.
case closed, met dank voor de reacties.
GGR

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 nov 2021, 22:24 

Fijn dat het voor nu opgelost is. Een doorslaande bougiekabel is wel een bekend euvel bij deze Punto's, heb het zelf ook al eens mogen ervaren...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]