Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 16 aug 2022, 00:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 maart 2022, 00:47 

Hoi allemaal,

Een behoorlijke poos terug ben ik hier op het forum gekomen i.v.m. elektra problemen met mijn autokoplampen en heb er ondertussen nog veel meer problemen bij gekregen. Nu kan ik overwegen om de auto weg te doen, maar het is voor mij een perfecte auto en het rijdt prettig naar mijn mening voor mijn doeleinden (werkgerelateerd). Verder heb ik er ook plezier in om wat te klussen met mijn auto en wil er ook van leren, om deze reden ga ik de auto dan ook niet wegdoen en hoop in de toekomst steeds makkelijker zelf er aan te kunnen klussen. Wat wel erg jammer is... ik kan maar geen werkplaats manual vinden ...van de auto die compleet is. Her en der wat gekocht online maar telkens een flop helaas (wel geld terug gekregen).

Edit: Opgelost inmiddels.
Citaat:
ik kan maar geen werkplaats manual vinden

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.36.34.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.36.34.png [ 1.06 MiB | 3287 keer bekeken ]

De auto zelf:
De auto staat er op dit moment triest bij en is feitelijk rijp voor de sloop, maar weiger dit vanwege het feit dat de motor goed is, versnellingsbak perfect is, remmen, banden, uitlaat, chassis en dergelijke allemaal in goede staat verkeren. Daarentegen is het uiterlijk en intern grondig aan renovatie toe en wil graag een aantal aanpassingen maken. In een later bericht zal ik de situatie met foto's uiteen zetten om een beeld te schetsen. Ik gebruik dit forum ook zodat ik ook voor mijzelf de vorderingen en informatie kan bijhouden gezien er ook geen FB groepen zijn voor Fiat als het gaat over reparatie, renovatie en tuning (niet zozeer motorisch tunen bij mij).

Uiteraard begrijp ik dat het geen mooie sportwagen of bijzonder type is, maar deze auto gaat wel leuk aangepast worden wat de moeite waard is om te volgen. Daar waar het kan probeer ik informatie toe te voegen van uitleg, manuals, video, foto of onderdeel nummers. Dit maakt het onderwerp aantrekkelijker om zo nu en dan eens te bekijken en voor anderen met gelijksoortige auto kan het handig zijn.

Hartelijke groet,
Steffen (provincie Groningen).

Laatst bijgewerkt door Lullaby op 14 maart 2022, 23:53, in totaal 9 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2022, 21:07 

Waar te beginnen:
In het begin zat ik te knoeien met YT filmpje's en wat vage plaatje's van internet, gelukkig na diverse berichten hier op het forum en internet heb ik een programma gevonden wat wel werkt. Ik denk dat als je wilt klussen aan je auto als beginner dat dit echt een absolute must is die zichzelf binnen je eerste klusje terugverdient. Daarnaast voorkomt het ook dat je een hoop vragen gaat stellen zonder dat je echt goed weet waar je het over hebt en je geeft ook aan zelf inzet te tonen en je best te doen.

Naast het werkplaats programma (iets anders met complete werkinstructie kan ook) denk ik dat een goedkope OBD2 lezer ook al een leuke investering is in het begin zodat je een beetje basis indicatie krijgt van problemen; dit i.c.m. het werkboek scheelt enorm als het gaat om problemen en reparaties op te zoeken en te repareren. Mijn persoonlijke mening is dat dit de basis is naast gereedschap, uiteraard spreek ik niet voor iedereen of als monteur, ik heb mijzelf verantwoord waarom dit naar mijn mening onontbeerlijk is. Welk programma/boek of toestel het beste is kan ik niet over oordelen, maar voor mij als amateur is dit een prima begin.

E-Learn / Garage werkhandboeken:
Gelukkig heb ik eindelijk een programma wat dus wel compleet is; E-Learn waar mijn auto in staat met alle onderdelen en etc. Even snel doorheen gebladerd en ben zeer content met de inhoudt en het gemak van hoe het programma werkt (dus geen onhandig PDF). Ik heb eerder het gelijke programma gehad maar daar stond vrijwel niets in, maar deze is meertalig dus alles staat er nu in (niet dat ik alle talen kan lezen, maar Duits en Engels is gelukkig compleet).

Waar ik ook heel erg blij mee ben en waar het mij ook echt om te doen was: NM gegevens en electronica inzichtelijk, dus alles mooi op moment en kan prima meten nu voor kortsluitingen of defecten. Zo hoopte ik dus alles aan gegevens te hebben zodat ik ook het motorblok kan repareren indien nodig. Ik heb er bijvoorbeeld persoonlijk een hekel aan als iemand met een sleutel iets vastdraait met brute kracht. Zo heb ik mijn bougies bij vervanging gewoon netje's op nm vastgedraaid en een klein beetje grafiet gebruikt (wel wetende dat het van invloed kan zijn). Echt super nu, alles wat ik maar kan bedenken staat er in en zo kan ik met gemak alles zelf repareren.

OBD2 en Bluetooth:
OBD Auto Docter free als test voor de draadloze lezer en dat functioneert gelukkig ook en kan daar later wel eens verder in verdiepen. Voor nu werkt de vaste eerst wel even uit gemak om de basis uit te lezen om indicatie's te krijgen van problemen. Heerlijk, een schone installatie van de laptop met dat wat ik nodig ben voor de auto (verder staat er ook niets op en gebruik hem niet online of voor dit forum).

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.49.26.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.49.26.png [ 882.66 KiB | 3287 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Lullaby op 13 maart 2022, 20:29, in totaal 6 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2022, 00:36 

Verwijderen

Laatst bijgewerkt door Lullaby op 14 maart 2022, 00:39, in totaal 6 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2022, 17:58 

Globale indruk:
Vandaag even de tijd genomen om wat foto's te maken van dit project zodat we weten waar het mee begonnen is, de exacte vormgeving en aanpassingen heb ik nog niet gedefinieerd en zullen gaandeweg komen op basis van haalbaarheid en betaalbaarheid. Voor dit bericht dus even een rondje om de auto heen zonder toelichting van wat er allemaal moet gebeuren of stuk is; gewoon globale indruk.

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.36.34.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.36.34.png [ 1.06 MiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.37.40.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.37.40.png [ 1.1 MiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.37.18.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.37.18.png [ 1.08 MiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.49.03.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.49.03.png [ 1.09 MiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.11.36.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.11.36.png [ 934.32 KiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.42.16.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.42.16.png [ 1.03 MiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.41.43.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 16.41.43.png [ 1008.56 KiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.12.58.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.12.58.png [ 963.55 KiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.12.32.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.12.32.png [ 862.54 KiB | 3374 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.13.25.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.13.25.png [ 909.7 KiB | 3374 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Lullaby op 13 maart 2022, 19:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2022, 18:36 

Eerste indruk hoe het nu intern erbij staat zonder uitleg wat er allemaal moet en gaat gebeuren:

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.22.06.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.22.06.png [ 981.62 KiB | 3373 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.22.58.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.22.58.png [ 1000.93 KiB | 3373 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.23.16.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.23.16.png [ 950.67 KiB | 3373 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.22.31.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.22.31.png [ 1.01 MiB | 3373 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.21.26.png
Schermafbeelding 2022-03-12 om 17.21.26.png [ 891.73 KiB | 3373 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Lullaby op 13 maart 2022, 20:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2022, 20:14 

Verwijderen

Laatst bijgewerkt door Lullaby op 14 maart 2022, 00:41, in totaal 7 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 maart 2022, 19:39 

Een beetje probleem verdieping:
Vandaag de auto eens "opgeruimd" en foto's gemaakt voor uitleg van wat basis zaken waarmee in aan de slag moet en waar ik eventueel aan denk voor verbetering/tuning of domweg aanpassing om kosten te drukken. Dit gebeurt pas als ik de motor onder handen heb genomen.

Eerst maar eens alles er uit aan 'rommel' wat tijd was vanwege gebrek aan ruimte voor spullen vervoeren - en het gerammel door de hele auto heen.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.10.21.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.10.21.png [ 967.58 KiB | 3287 keer bekeken ]

Spiegels, ramen en verlichting problemen (knipperlicht komt later):
Mijn linkerspiegel heeft een klap gehad en de spiegel zelf zit er nu scheef in en het binnenpook functioneert niet meer goed, dit zou simpel moeten zijn omdat ik merk dat de veren en functie het zelf nog wel doen. Wat betreft de spiegels zou ik graag een dode hoek opzet spiegel bij willen hebben i.v.m. een aanhanger.

Zoals elke auto die niet tot luxe sport en klassiekers behoort heeft deze auto natuurlijk ook alles rubbers onder het mos en zijn enkele stug (dus eventueel WD40 om ze wat soepeler te maken mocht ik ze er af halen om welke reden dan ook - goede reden is blindering echt strak maken op de ramen). Ik wil dit een keer mooi schoon maken en hopelijk wat beter aansluitend waar mogelijk of echt nodig. Zo is mijn rubber bij de achterklep niet meer groot genoeg en zat er ook een minimaal beetje roest onder het rubber. Ik ga gewoon even flink schuren en dan eerst basis primer er op in het grijs (mits er grijs primer is) zodat ik verdere roest voorkom.

Verder zijn mijn koplampen zelf stuk, de tandwielen zijn doorgedraaid en er is niets meer af te stellen; los van het feit dat ze dof zijn en polijsten niet meer te doen is. Mijn linker achterlicht is mijn eigen schuld, was aan het stunten... Verder zou ik graag een aantal lampen extra willen hebben rondom voor als ik in het donker bezig ben op welke manier of reden dan ook, maar geen dure grapje's en dikke lichtbalken. In de toekomst kan ik als knutsel projectje's bij verveling wel eens wat leuke dingen doen (alles in huis van elektra en tig spullen van led's, chips, weerstanden, knopje's en etc.)

En als laatste is her en der wat binnenverlichting aan vervanging toe, inclusief de kabels of aansluitingen in de deuren opknappen. Maar ook voor de binnenzijde wil ik extra verlichting voor het gemak en dat hoeft geen luxe te zijn en domweg via de deuren of alles in 1 keer met een aan/uit knop in het dashboard waar nu de alarmlichten knop ook zit (even bij de sloop wat weghalen of lege functie knoppen aanpassen).

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.26.39.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.26.39.png [ 981.13 KiB | 3287 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.17.52.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.17.52.png [ 970.59 KiB | 3287 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.08.48.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.08.48.png [ 1.15 MiB | 3258 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.07.20.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.07.20.png [ 754.63 KiB | 3287 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.09.56.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.09.56.png [ 994.5 KiB | 3287 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.10.36.png
Schermafbeelding 2022-03-13 om 18.10.36.png [ 919.16 KiB | 3287 keer bekeken ]

Op naar de motorische problemen met foto's en uitleg voor zover het lukt (gaat even zoeken worden voor mij).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 maart 2022, 18:18 

Met 230.000+ op de teller ben ik verbaast over het feit dat deze auto motorisch goed functioneert en geen extreme bijzonderheden heeft intern voor zover zichtbaar of merkbaar (uiteraard vast wel wat dingen, maar verwacht geen interne ernstige zaken). Wat natuurlijk wel zo is, her en der om het blokje heen ontstaan op den duur problemen en ervaring leert dat hoe ouder een auto is (geen echte klassiekers) er op den duur men geen aandacht meer aan schenkt wat betreft onderhoudt. Na de aanschaf heb ik dan ook een kleine beurt gedaan voor zover mogelijk op dat moment met de kennis die ik toen had. Verder heb ik wat noodoplossingen gedaan waarvan ik achteraf spijt heb en wat weggegooid geld is geweest: 5 in 1 flesje's, setje voor polijsten koplampen en antilek setje vanwege de waterpomp lekkage.

Ik ga nu vanaf de tank naar binnen toe werken en vanaf de luchtinlaat naar binnen toe werken zodat ik alles tegen ga komen om het blokje heen totdat ik intern aan het blokje kan werken indien nodig (denk dan aan de kleppen, koppakking en dergelijke).

Benzinetank tot en met het benzinefilter:
Mijn slot en klep functioneert en is dik in orde op wat poetswerk na. Vervolgens weet ik dat de pomp ook werkt aangezien benzine gebrek in de motor niet van toepassing is (heb de pomp inmiddels ook gevonden). Daar waar het vervolgens mis gaat is het benzine filter, er werd mij verteld dat deze niet in de auto zit en het een zelfreinigend systeem zou zijn, na wat zoeken in de motorruimte met de werkinstructie heb ik uiteindelijk mijn koolstoffilter gevonden. Ik wil dus eerst het filter vervangen en zal de benodigde moeite moeten doen om een nieuw filter te vinden aangezien deze na wat zoekwerk niet snel beschikbaar is. Optie 1 is lang zoeken en duur betalen, optie 2 is vervangen voor een ander type wat mogelijk zelfs beter kan zijn. Eventueel kan ik na mijn zoektocht, demontage en goed begrijpen hoe het werkt een aanpassing doen voor de toekomst plannen.

Luchtfilter:
Het luchtfilter zelf heb ik in het begin direct vervangen maar wil nu de gehele inlaat controleren en opknappen/veranderen, tevens heb ik het idee dat de inlaat op een rare plek zit naast de koelvloeistof tank i.v.m. warme lucht (wel originele plek). De basis slang is al beschadigt en ducktape is men niet zuinig mee geweest. Verder zijn de schroeven op het deksel van het huis verschillend en doorgedraaid waardoor er geen perfecte afsluiting is. Nu kan ik alles tot origineel brengen, maar voor in de toekomst en mijn plannen is het ook een optie om na te denken voor een andere oplossing en dan zelf maar alles met een nieuwe laag ducktape op elke manier afdichten voor nu. Ik zou dan wellicht voor de aankomende maanden even vooruit kunnen en bespaar mogelijk onnodige kosten als ik een drastische aanpassing wil gaan doen; En nee er komt geen turbo op.

Carburateur:
Uitzoeken hoe dat ding werkt, waar wat vandaan komt en of het er überhaupt wel inzit zoals ik denk. Ik zet hier later een edit op omdat ik dit totaal nog niet weet en het niet zomaar aandurf om mee aan de slag te gaan en het hoe of wat. Dus eerst goed lezen in het handboek en filmpje's kijken en dan proberen uit te leggen voor mijzelf hoe of wat.

Injectoren:
Na mijn carburateur komen de injectoren aan de beurt gezien ik verwacht dat deze ook vervuild zijn op basis van het feit dat mijn bougies bij vervanging allen een eigen euvel vertoonden: 1 zwart, 1 wit en etc.; Dus ergens is er iets mis met lucht en benzine verhouding waardoor ik de injectoren wil inspecteren en eventueel schoonmaken of vervangen indien noodzakelijk. Ik denk dat dit een redelijk goed idee is en nog niet te extreem gaat voor een amateur.

Voor zover ik nu weet is dat met een busje spray en wat aanpassing je elke verstuiver kunt schoonmaken en controleren: 12V en schakelaar om te controleren op klikken, spray druk opbouwen met verloop op de injector, schakelaar even paar keer aan/uit en sprayen maar daarna met de schakelaar aan/uit klikken. Mogelijk zit er intern nog een klein zeefje in die ook schoongemaakt moet worden, maar dit weet ik nog niet zeker - maar In elk geval ga ik ze alle 4 schoonmaken en controleren.

Lambdasonde's:
Nu weet ik door de OBD2 dat mijn Lambdasonde niet meer goed is (Lean Bank 1), mijn katalysator gaat er aan en ook mijn motorblok is niet blij met alles. Zo weet ik dus nu in de combinatie van dit geheel de reden waarom 1 bougie wit is geweest toen ik de boel heb vervangen. Dit betekend dus ook dat een cilinder erg heet gaat worden en dan ook nog eens de combinatie van te weinig/lekkage koelvloeistof is het wachten op een vastloper of iets in deze richting.

Voor mijzelf kan ik eens meten wat de V waarde is door de sonde rond de 600 graden op te stoken, dat is dan leuk om zelf eens te zien en voor het experiment om te controleren. Het moet rond de 0,9 tot max 1 V zijn en eenmaal opgestookt en weer laten afkoelen moet V super snel gaan dalen, ik heb nog geen grafiek of iets gevonden wat de tijd hoort te zijn, maar wellicht is dat nu ook niet direct het meest belangrijke en kan ik met de meting, een timer en video opname hier eens om advies vragen als ikzelf niet de gegevens heb gevonden of ernstig twijfel. Uiteraard heeft het geen daadwerkelijk nut, maar zou het entertainment zijn en gewoon leuk om te doen.

Koeling
Zelf heb ik mijn koelsysteem meermaals doorgespoeld door leeg te laten lopen, vullen met water om vervolgens een paar minuten te laten draaien om weer leeg te laten lopen en dit meermaals herhaald tot schoon water om vervolgens de juiste koelvloeistof er in te doen. Nu weet ik niet wat er in koelvloeistof hoort te zitten, maar rode vloeistof en smerig is niet goed en er hoort ook blauw in te zitten van x samenstelling volgens instructie. Tijdens dit proces ben ik er ook achter gekomen dat de waterpomp lekt en deze verwijderen is een stevige klus voor mij, maar wanneer ik dat doe kan ik beter ook de distributie riem vervangen ondanks dat deze er zeer goed uitziet en wellicht al vervangen is (maar de sticker geeft iets totaal anders aan). Ik denk dat deze klus het beste in 1 keer kan omdat ik anders veel werk op de hals haal om deze afzonderlijk te gaan doen en heb al eens een poging gedaan maar gestopt toen ik de riem zag en besefte dat ik een risico nam door gebrek aan informatie. Ik heb de basis riemen weer gemonteerd en op spanning gezet en alles even schoongemaakt toen ik toch al bezig was. PS: Voor de duidelijkheid, ik sla al mijn vloeistoffen op in tanks voor naar de gemeente inbreng en niets gaat door de wc. Persoonlijk hou ik daar niet van en inleveren is gratis dus maak daar dankbaar gebruik van en ook grid voor lekkage is aanwezig.

De gele shell tanks bewaar ik en knap ik even op (schoonmaken en embleem herstellen), ik heb er nog 1 in het schuurtje staan en kan dan benzine, diesel en brandstof voor mijn quad opslaan. De andere tanks komen van het inbreng station en als een tank vol is met x vloeistof breng ik het weg en krijg gewoon weer een nieuwe tank mee.

Motorolie en filter:
Direct vervangen in het begin en kan het straks nog een keer doen en eventueel ook de olie voor de versnellingsbak meenemen en de carter controleren op lekkage.

Remvloeistof
Nog niets mee gedaan maar fles staat klaar.

Plan van aanpak:
Op de distributieriem en waterpomp na wil ik alles in 1 keer doen, het heeft weinig zin om 1 ding te doen en vervolgens te gaan rijden en later weer iets te doen. Mijn gevoel zegt dat ik dan weer half bezig ben en ik denk dat dit een redelijk uitgedacht plan is zodat ik mijn motorblokje een groot plezier doe en eerst nog vele kilometers kan rijden. Het is ook zo dat ik mijn auto niet direct nodig ben dus rustig een poosje kan laten staan zodat ik ondertussen ook wat dingen goed schoon kan maken of kleine dingen kan meenemen die ik tegenkom

Wanneer spullen los zijn gehaald dek ik wel alles af/in met doeken/papier ter voorkoming van vuil in systemen, dit moet ook omdat de auto gewoon buiten staat op een parkeerplaats. Verder ga ik alle onderdelen afzonderlijk opslaan in verpakking met beschrijving van eventuele onderdeel nummers of maten. Dus ook de schroeven, bouten en moeren netje's bij het onderdeel in verpakken of eventueel losjes in het onderdeel draaien als dat mogelijk is.

Voor zover denk ik dat dit naar mijn beste kunnen en weten is en de volgorde en aanpak redelijk logisch zijn. Voor vanavond wil ik mij nog verdiepen in de carburateur hoe dit werkt en hoe dit met alles in elkaar steekt en schrijf dat morgen of vanavond er nog even bij. Dus ja, op naar het klussen en foto's/video's maken van alles stapsgewijs en hopen dat ik nog ergens aankomende dagen het geluid kan opnemen omdat het niet consequent is maar wat een indicatie van een probleem kan zijn (Scania V8 stationair geluid zou ik zo zeggen; beetje sterk overdreven dan).

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-14 om 16.41.16.png
Schermafbeelding 2022-03-14 om 16.41.16.png [ 1.03 MiB | 3255 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 maart 2022, 19:19 

Vanmorgen moest ik eerst even wachten op een bedrijf en ondertussen heb ik de panelen en onderdelen op de grond uitgelegd van waar wat hoort. Ik zit nog te overleggen wat er met de woning naast mij gaat gebeuren en wil die woning hebben ivm een garage aan huis en inrit (huurwoning). Maar deze gaan ze eerst geheel verbouwen en er komt een kleine 65.000 euro bij kijken. Wie weet laten ze hem eerst twee jaar leeg staan en dan kan ik de achterkant gebruiken voor nu. Afijn, dat is allemaal even overleggen zodat ik eventueel ook de keuze heb om de auto achter mijn huis te zetten (zit een extra groot schutting paneel met haken zodat ik de auto kan doorrijden).

Ik wou in elk geval een deel van de basis kwijt nu zodat het even wat netter en prettiger is voor nu. Op deze manier krijg ik ook niet overal in huis lastig grote onderdelen en kan ik straks ook een deel wegdoen wat ik niet meer nodig ben.

Clip en klik
Omdat alle achterpanelen niet meer nodig waren heb ik zoveel mogelijk punten van bevestiging losgehaald of er uitgedrukt zodat ik voor de voorkant van de auto veel kan vervangen wat kapot is. Helaas kon ik mijn lepel niet weervinden maar met een rubbertrekker en pakkingschraper kwam ik een heel eind op weg en heb dus ook ruim voldoende nu. Wel is het zo dat ik nog een aantal panelen weer opnieuw moet lijmen waar bevestigingplaatje's af zijn gekomen maar dat is nu niet van belang en het is eerst prima zo.

Schroeven en schroefgaten
Ik ben eerst de schroeven gaan sorteren en losjes overal ingedraaid waarvan ik dacht dat het klopte omdat bij het uitklaar draaien er allemaal schroeven door elkaar zaten op de panelen. Alsnog weet ik dat bepaalde schroeven niet kloppen, maar dat is zorg voor later. Ook kwam ik er achter bij het monteren dat een aansluitpunt vernield is en moet deze nog wel even recht maken i.v.m. mijn handvat op de deur die nu niet goed gemonteerd kan worden.

Spulletje's in de auto en beginnen:
Uiteindelijk heb ik diverse onderdelen en gereedschap in de auto geladen en ben even naar een parkeerplaats gereden om een beetje ruimte te hebben en lekker in het zonnetje te staan. Beetje fris aan het einde maar verder prima te doen op deze manier. Het was dus tijd om een begin te maken met herplaatsen van de kappen en etc. Stoel moest er even uit i.v.m. middenconsole die anders niet geplaatst kan worden.

Uiteindelijk ben ik een redelijk eindje gekomen en wil morgen nog de bovenkant van de voorzijde er in zetten en ben dan intern wel even klaar en heb in huis niets meer aan rommel in de weg liggen. Dus hopelijk morgen mooi weer en weer verder gaan totdat het af is en ga dan weer verder.

Schroefje teveel?
Zoals elk goed monteur ben ik vele malen efficiënter dan de fabrikant, want ik heb twee schroeven over. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat ze van de autoradio zijn geweest omdat ik het niet herken als zijnde van iets wat direct bij de auto hoort. Daarnaast paste de andere twee hiervan ook bij de lokatie van de autoradio dus dat zal het wel zijn.

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.47.05.png
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.47.05.png [ 1.15 MiB | 3206 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.46.48.png
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.46.48.png [ 1.15 MiB | 3206 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.46.12.png
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.46.12.png [ 1.03 MiB | 3206 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.46.26.png
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.46.26.png [ 917.48 KiB | 3206 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.45.43.png
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.45.43.png [ 971.68 KiB | 3206 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.45.27.png
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.45.27.png [ 1.09 MiB | 3206 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.45.14.png
Schermafbeelding 2022-03-15 om 17.45.14.png [ 1.12 MiB | 3206 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 maart 2022, 23:53 

Citaat:
Carburateur:
Uitzoeken hoe dat ding werkt, waar wat vandaan komt en of het er überhaupt wel inzit zoals ik denk. Ik zet hier later een edit op omdat ik dit totaal nog niet weet en het niet zomaar aandurf om mee aan de slag te gaan en het hoe of wat. Dus eerst goed lezen in het handboek en filmpje's kijken en dan proberen uit te leggen voor mijzelf hoe of wat.

Mega woelende nacht in vage dromen maar het heeft wel geholpen:
Snap nu zelf dat het er niet in kan zitten, er zit een ECU op en het is geen brommer.... zucht. Gasklephuis is mogelijk gewoon vervuild wat de micro pendeling kan veroorzaken en het sporadisch stotteren of niet niet snel genoeg aanslaan. Her en der wat sensors die dus via de OBD2 uitgelezen kunnen worden op werking en op hoe de auto zelf functioneert. Een ander heeft voor mij de auto ooit een keer uitgelezen maar het was toen allemaal vaag voor mij dat ik mij direct al wat opgelicht voelde en het genegeerd heb. Dat maakt ook dat ik niet weet wat lean bank 1 is en of dat ook met de lambadasonde te maken heeft wat mij verteld is. Nu moet ik er ook bijzeggen dat ik nog vrijwel niets opzoek op internet omdat ik zelf wil denken hoe het werkt waardoor sommige dingen soms wat "dom" overkomen. Pas als ik het echt niet meer weet ga ik het handboek in of op internet zoeken en zo heb ik dus zelf ook nog nooit een degelijke lezing van de auto gedaan of uitgezocht hoe alles nu echt werkt.

Schoonmaken:
Ik zat in WD40 en remreiger te denken, maar maakte net een foto van mijn schuurtje voor een verhaaltje hier en besef mij ineens dat ik een spoelbak in mijn werkbankje heb gemonteerd en 25 liter koudontvetter heb staan... Erg jammer dit en moet eens beter gaan nadenken dan pruts oplossingen of afgaan op een ander vage beun of iets. Schuurtje nooit helemaal afgemaakt omdat het nog niet nodig was en telkens prima was voor mij. Voeg wel even een foto toe van die ik zojuist snel heb gemaakt.

Stroef lopende band:
Er zijn nieuwe remmen en schijven opgekomen voordat ik de auto kocht maar bij poging 1 om de dis.riem te vervangen merkte ik dat de band heel lichtje's wat stroef liep. Ik snap nu beter waarom de remvloeistof te vervangen om de x keer i.v.m. het pomp cilindertje onder anderen (en als remleidingen lekken door roest... waarom spoelen beunen dan niet de boel door en nieuwe remvloeistof er in vraag ik mij af). Ik had al wel DOT4 gekocht maar wist toen nog niet waarom maar nu wel, ik weet dus nu ook dat water wellicht een beetje roestvorming heeft veroorzaakt of wellicht zelfs heel veel.... Hoewel ik niet weet of de band nu nog steeds stroef loopt maar vermoed van wel.

Video:
Oud telefoon hoesje + 1 houder en plak de telefoons op de auto voor het filmen en het geluid, geen idee of het pendelen dan hoorbaar is of dat iemand kan zien/horen wat ik bedoel met net niet lekker rijden. maar zo kan ik tenminste filmen de aankomende twee dagen en dat is interessant mocht ik het probleem er op krijgen zodat later iemand het kan terugzien en ook ikzelf als ik straks ene groot deel heb gedaan van de auto. Ik ben met het filmen niet opzoek naar een antwoord, het is puur om een indruk te geven hoe het nu is.

Planning:
Loopt even tegen of mee, afhankelijk van welke kant ik het bekijk. Aankomende week komt de graafmachine om de garage en blokhut af te breken van mijn buurman (overleden) en wellicht heb ik dan alle ruimte naast huis voor een half jaar (hoewel ik op geen enkele afspraak aan kan ben ik achter gekomen, lompe organisatie's met veel te veel mensen die elk ergen op hun manier er mee te maken hebben. Maar voor vandaag ben ik de hele dag bezig geweest om planten te verpoten en tegels aan het omwisselen en moet morgen de laatste rest doen en een paar kruiwagens met keien uit zijn tuin halen. Al mijn eigen puin mag ik dan daar dumpen en nemen ze voor mij mee door een ruildeal die ik heb gesloten. Afgelopen week heb ik al extreem veel oud ijzer spul weggegeven aan de mensen die het huis hebben leeggehaald (mensen konden niets weg doen en familie heeft de erfenis niet aanvaard). Ik hoop dat het nu meezit want heb vandaag nog met de aannemer en hoge pief gesproken omdat ik net bezig was in die tuin.

Als het meezit is dat morgen allemaal wel klaar en kan dan overmorgen nog even mijn klus hokje een flinke schoonmaak beurt geven en alles netje's ophangen en etc. Ik zou nog veel moeten veranderen, maar ik wacht totdat ik meer tijd heb en door de sloperij bij de buurman straks ruimte heb om weer een extra schuurtje (mini van 2 bij 2,5) te bouwen voor de compressor en etc. (denk aan stralen en spuiten van kleine dingen). Verder moet ik even wachten omdat er binnenkort een nieuwe stroomkast geplaatst gaat worden en wil toch nog naast de twee extra groepen er nog 1 of 2 bij voor het gemak en heb besloten om hier te blijven wonen en te gaan investeren door een paar zonnepanelen op het dakje aan te brengen. Na genoeg overleg is het mij nu wel duidelijk dat ik geen toestemming krijg om die woning te huren hoe spijtig ook en wil hoe dan ook niet een woning kopen.

Droom auto:
Er zijn twee droomauto's die ik wil hebben en 1 daarvan is een Panda 4x4, helaas zijn deze ook vrijwel onbetaalbaar geworden maat ooit.... als mij dat zou lukken om een bareeltje op de kop te kunnen tikken... Dat lijkt mij geweldig! Maar eerst maar eens kijken of het mij lukt om deze auto tot 4x4 om te bouwen op den duur (mits haalbaar en betaalbaar), vandaar dat ik nu eerst de motor goed wil hebben zodat ik daarna ook onderdelen kan gaan verzamelen en de auto tijdens kleine klussen leer kennen van binnen en buiten.

---

Twee domme foto's dan maar van mijn klus hokje's hoe het nu is:

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-16 om 22.34.41.png
Schermafbeelding 2022-03-16 om 22.34.41.png [ 931.54 KiB | 3159 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-16 om 22.35.27.png
Schermafbeelding 2022-03-16 om 22.35.27.png [ 1.03 MiB | 3159 keer bekeken ]

PS: Ik ben dus echt een absolute beginner die deels autodidactisch probeert te leren en dit is dus allemaal nieuw voor mij en vraag bewust niet om advies op dit moment zodat ik echt zelfstandig kan leren, en ook geheel zelf verantwoordelijk ben voor wat ik doe en de kosten..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]