Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 okt 2019, 14:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 23:39 

Okay, dan zien we weer wat je gaat bouwen. Ben toch wel erg benieuwd. En niet te benauwd zijn om te vragen !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 07:33 

Motor is iig zichtbaar. En deze week komt er iemand mij helpen de motor te ontleden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 17:05 

Oké, de hulp die ik zou krijgen voor het motorblok heeft het erg druk.

Nu heb ik het blok tot hier open:
https://imgur.com/a/pblOU

Maar hoe nu verder. Ik wil heel het blok uit elkaar en dan laat ik t sws uitvlakken voor 3 tientjes. Ik wil hem helemaal schoonmaken

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 19:09 

Ontstekingstoren kan er ook af.
Dan de vier grote moeren waardoor de hele tuimelaaras loskomt, die kan je er dan met tuimelaars en al af pakken.
Pak dan alle 8 de stoterstangen uit het blok vandaan en hou die op de volgorde zoals ze er in zitten!
Dan de rest van de kopbouten/moeren en is de kop los.
De kop zal nog wel flink plakken aan de pakking/onderblok.
Maar ga NIET met dingen tussen kop en blok wrikken dan beschadig je de pakkingvlakken.
Maar gebruik andere uitstekende delen van blok en kop om met bijv. een grote bandenlichter te hefbomen
waardoor de kop loskomt.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 19:31 

Haha, kom op zeg ! NO GUTS NO GLORY !!! Wat zie je hier ? Niets anders dan een paar bouten en moeren, laat je niet kennen.
Men neme een GROTE DOOS, of een flink aantal plastic bakken van Aldi of Action....
Noot en tip :WIL JE BOUTEN EN MOEREN NIET KWIJTRAKEN, HOU ZE DAN BIJ ELKAAR Oftewel draai de moeren op de tapeinden terug, of label de bouten, en stoterstangen, maak notities en berg het goed op. Je kan merken met lak, cijfers, of schildersplakband....

Zo en nu effe aanpakken.
A) Ontsteking kan er compleet uit, aandrijfasje ook, en bij elkaar houden.
B) Tuimelaartrein, dwz dat ding dat de kleppen bedient verwijderen. Dus losdraaien die 4 moeren, en haal het hele ding eraf. Draai moeren en vulplaatjes terug op de tapeinden.... Zo, kop is vrij.
B1) Pak de stoterstangen er uit en label ze van 1 t/m 8 vanaf de distributie... Nu zijn je vingers al erg goor... ga ze maar effe wassen, werkt fijner :lol: :lol: . Opbergen in bakjes....
C) Draai de 10 bouten van de kop los, volgorde is nu nog niet belangrijk, vlakken moet je hem toch.... Berg de bouten op met de vulringetjes erbij...
Zo, nu wordt het spannend. Je kan de kop er meestal wel afpakken bij deze motor.... Hij zit normaal met 30Nm vast en dat is niet veel.... Volgens mij heeft de 600D geen centreerbusjes, dus trek hem maar af, eventueel een paar tikjes, met rubber of kunststof hamer, of gewoon metaal... Maar wees lief... Eventueel oppakken aan de bouten aan uitlaat zijde... Beetje fors trekken mag...

Zo kop is eraf, en kijk er dan maar eens in. Hoe zijn de cilinders ? Roest, veel troep, of erger water ? Bekijk de kop, en wees hier zuinig op, want ze zijn dun gezaaid.... Als je dit met een beetje angst doet en onkunde, dan duurt dit wel een paar uur. Later vel sneller... Kijk later wel of je al zover bent, MAAR GEWOON DOEN. Er kan nog niets kapot....echt niet....

Succes, en eventueel heb je hier een paar plaatjes om naar te kijken.
https://www.facebook.com/joop.vandenein ... 968&type=3
https://www.facebook.com/joop.vandenein ... 968&type=3
Scroll er maar langs en doe er je voordeel mee. Deze motoren zijn simpeler dan een bromfiets.

Dus aan de slag, voor 2200u kan ie nog open zijn.
groetjes Joop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 19:41 

Oh, je hebt al een aantal kopbouten ( aan waterpompzijde ) eruit gehaald. Dat is nu niet zo erg, maar nu eerst de tuimelaartrein er af... Dan zie je de andere kopbouten. Ja, het zijn daadwerkelijk die kleine M8 bouten van een goeie 90mm lengte, en 1 kleintje van 60mm... Ook de verdeler er eerst af....met zijn aandrijfasje, die blijft ander hangen in het gat...
Maak desnoods foto's van je werk, en schrijf dingen op... En regel documentatie, dat werkt beter. Ghostviews en aanhaalmomenten heb je nodig.... Bovendien kan je dan zien WAT je moet doen en in welke volgorde...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 19:06 

Is het koppie er al af ? Ben wel nieuwsgierig....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 12:01 

Ben er mee bezig geweest. Ben bij de cilinders aangekomen.

De cylinderwanden zijn zeer netjes. Geen schuif krassen, heel schoon etc.

We vermoeden dat de nokkenas vast zit. Dus vandaag die even bekijken.

Foto's komen zsm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 13:15 

Niet forceren, ik denk de zuigers, nokkenas gebeurt niet zo vaak.... Zet ze maar in de WD40, of diesel.... maar niet meppen.... Haal de carterpan maar los, en kijk eens even wat er gebeurt als je de krukas eruit haalt... Niet bang zijn, alles bouten en moeren, wel bij elkaar houden.... Op dezelfde plek ! Dokumenteer...
Noot: Als ie vast zit kan je de krukaspoeliemoer losdraaien, en ook het nokkenastandwiel-boutje.... Dan haal de distributie er maar af, en berg alles op.... Mooi in de ontvetter, dan weer inolïen en in papier wegpakken.
Als ik tijd heb plaats ik nog wel plaatjes...
Noot : Krukas is te blokkeren met een blok hout tussen contragewicht en buitenwand...
Succes !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 11:45 

Ojee, hij is vast aan de liefde verslingerd geraakt.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]