Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 nov 2019, 15:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 14:42 

Ga nog eens persoonlijk naar het vrouwtje en doe je verhaal, of ze nog eens goed zou willen zoeken, dat de papieren wel erg nodig zijn en zo om een kenteken te krijgen. En van wie zij de auto dan heeft, misschien kan je met hun contact opnemen. Hoe komt zij aan de auto, hoe lang staat ie daar, waar komt ie vandaan, had ze m nieuw? Heeft ze nog andere papieren, aankoopnota's enz. Het verhaal achter de auto is ook altijd leuk.
Gaat een hoop gedoe schelen bij de rdw volgens mij.
Het oude nummer krijg je er anders ook niet op en wordt het zeker een 00-YB-00 nieuw oldtimer kenteken.
Het is historisch gezien ook wel belangrijk dat het originele Nederlandse kenteken er op blijft mocht je hem serieus gaan restaureren.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 17:44 

Wat betreft het kenteken en de RDW, ik weet niet precies hoe ze te werk gaan. Vermoedelijk is je kenteken slapende, en je kan aan " Het Kopie Deel 3 "dat je dus voor je voorruit hebt zitten, zien wanneer de auto het laatst op de weg is geweest... 87 = 1987, 88= 1988.... Etc... achteraf zou ik wensen dat ik al mijn oldtimers die ik destijds gewoon nog had, niet had doorgegeven aan de Gestapo en hun collectanten... Ik heb er nu nog 3 die officieel helemaal niet meer bestaan, en ik denk er niet aan om ze wakker te maken... Volgens hen die er al in gewroet hebben, is het bezit van een kopie deel 3, voldoende om een slapend kenteken te activeren... Bovendien heb je de platen, en een aankoopnota kan je wel maken, maak je niet te druk... Als je nu reeds een kenteken aanvraagt, kan je hem elk jaar weer schorsen, en dat moet je dan goed bijhouden !!!
De Gestapo is anders zeer vlot om je te verbaliseren, en dan zowel voor APK als niet verzekerd zijn.... samen goed voor 517 euro, dus ik zou het mooi zo laten... Slapend kentek is ook geen automatische prent...
Voor de RDW hoef je niet bang te zijn, maak mooi en net werk en zorg dat alles afdoende werkt en ze kussen je op je bolletje, omdat ze de hele dag van die moderne import-meuk krijgen en niets interessants...

ZO NU PRAKTIJK !!!
MOTOR ERUIT, HOE ?
A)Eerst vloeistoffen eruit, dus koelvloeistof, en olie van de motor en de bak...
Zoals je al hebt geconcludeerd, de hele achterkant kan er uit... Je kan het eenvoudigst, motor en bak er in een keer demonteren... Voor het gemak haal je de uitlaatpijp eerst maar eens los....
B)Heb je de auto op de brug, dan maak je de assen los van de aluminium/rubber blokken, de 4 bouten eruit, en dan de assen er uit... Opbergen met elkaar, en pas op voor de kleine veertjes achter de flens...
C) Maak de rubber hoes bij de radiator los...
D) Dan bak vrij maken, dwz schakelstang losmaken en kilometerkabel, ophangen met ducktape of elektriciteits draad.
E) Je zult zien dat de motor& bak met 3 bouten vastzitten aan de koets... Maak deze gangbaar, maar laat de bouten van de bak nog even in de koets zitten.
F) Auto weer op de wielen... Dan een garagekrik onder de complete eenheid... zodat hij daarop rust... een karretje met houtklossen/pallet mag ook.
G) Dan bumper en achterste paneel losmaken, dus ook de moer van de motorsteun... Kantel de achterkant weg uit de motorsteun en maak de motor vrij...
H) Nu bouten van bak helemaal los, en trek de motor&bak uit de auto... D
TIP: Doe alles met 2 of 3 man, anders kom je handen tekort...

Dan kan je de motor van de bak scheiden, maar zorg dan dat het beschermkapje voor het vleigwiel reeds heb gedemonteerd ( Als ie op de brug hangt...)
Het zit vast met 4 bouten...

:!: :!: Ben je niet al te bang, maak dan de cilinderkop vrij, dus carburateur, ontsteking en kleppendeksel er af....
Wat zie Je ? Alles bruin, of roestig, gitzwarte puss, of zelfs beige mayonaise ?
Haal desnoods de tuimelaartrein eraf, en demonteer de kopbouten.... Probeer cilinderkop te demonteren, gebruik gerust en hamer, liefst hout of koper/rubber... Maar de kop komt er wel af... Ik weet niet of de stoterstangen in de kop blijven hangen, anders die opbergen en nummeren met plakband... meestal is alles erg vies.

Zo, motor open, wat zie je ??? Zie je roest of drab/rotzooi, dan niet gevreesd, gewoon helemaal demonteren en inspecteren... Doe dat maar, deze blokjes zijn wel taai, maar ook erg oud.. dus doe het geod, anders heb je later weer problemen op rij... Er zijn modificaties mogelijk, maar dat vertel ik je later wel, o.a aan de oliepomp zodat de pomp meer olei kan leveren...
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 18:04 

Menigeen zal lachen, maar je kan de waterpomp gewoon reviseren, net zoals de startmotor en de dynamo... Kost wel tijd, maar scheelt erg veel geld. Nr's van lagers, koolborstels etc... heb ik wel ogeschreven....alleen startmotor nog niet gedaan...
DE MOTOR ZIT VAST ALS:

A) Klepsteel zit met roest vast in de geleider... Dwz, als je de tuimerlaartrein eraf haalt, kan de nokkenas gewoon draaien en worden niet belemmerd door vastzittende kleppen... Dan moet de motor eigenlijk draaien... Zo niet:
B) Zuigers zitten vast door oxidatie of roest in de cilinders... inspuiten met kruipolie/WD 40... Maar ook dan zullen de zuigers maar moeilijk loskomen... Het beste is uiteindelijk, de motor te ontleden en de krukas en de zuigers eruit te halen... Is de krukas eruit, probeer dan met zacht tikken de zuigers in beweging te krijgen... Heb geduld, en gebruik royaal, WD 40/Kruipolie en Diesel om de zuiger gangbaar te maken... FORCEER NIETS MET PIJPEN EN DERGELIJKE !!! Gewoon extra loshalen... HET IS ECHT NIET MOEILIJK.
Afbeelding
Afbeelding

Alles is meestal erg vies, maar het zijn weinig onderdelen...tis geen Ferrari-motor...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 19:15 

met vloeken , koppelingskabel vergeten , zonder vloeken , eerst koppelingskabel verwijderen , massakabel van blok aan koets mag ook los.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 20:20 

Ik neem mijn hoed voor U af, Hans !!! Klopt helemaal... ik ben ook geen monteur, maar een beunhaas, dan krijg je dat...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 22:27 

weet je wel hoe vaak ik vloek voordat ik dat soort zaken niet meer vergeet ?
ook al is het dagelijkse kost....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 22:46 

Dit klinkt me heel bekend in de oren... :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 23:14 

Ik haal morgen de motor eruit, radiateur word voorzichtig aan, die liggen prijzig zie ik.

Ik ga ook een voorlopig lijstje maken met materialen die ik sws moet inkopen, ik wil hem namelijk zodoende restaureren dat hij er bijna nieuw uitziet, dus nieuwe bumpers komen erop, nieuwe rosetten.(bumper rosetten zijn best duur joh)

Maar ik wacht op woensdag ook, dan krijg ik antwoord of ik ben aangenomen bij het garagebedrijf waar ik proefdraai, zoja. dan kan ik schot in de zaak doen omdat ik dan inkomen weer heb.

Ik had van de bumper dat ijzeren blokje wat tussen de bumper en roset zat met die bout die door koets heen ging en daarbinnen moer opzat, geslepen bij een kant, de moer was niet los te draaien, hij bleef vastzitten op 1 plek hij draaide, de bout draaide niet mee, dus schroefdraad was mal, kregen hem ook niet in schroefdraad door wat lichtjes druk te zetten op de bumper en roset en tegelijkertijd te draaien. Dus dat moet sowieso nieuw.

Als alles klaar is laat ik hem spuiten van buitenkant in vrijwel dezelfde kleur, mijn ouders hebben een adresje die dat zeer goed kan en zeer goed kleurverschil kan voorkomen, die doet alle eendjes van mn pa ook.
edit:
post morgen weer wat fototjes van de motor

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 feb 2018, 10:56 

Het geld voor het spuiten zou ik mooi in onderdelen steken, deze lak is met een goede clean & poetsbeurt prima te helpen... Bovendien wou je het budget laag houden, dan zou ik het spuiten vergeten... Hij is op de foto erg netjes, en op een paar reostpuntjes onder aan de deur, en de bekende plekken bij de voorspatborden, zie ik niets... Zou de neus/spatborden dan spuiten, het is je eerste auto, en als je alles optelt loopt het in de papieren.
Zoals jij reeds vermeld hebt, is het overal zwart... Nou pleegde men in de jaren 70 daarmee roest te camoufleren.. Dus krabben, ookal omdat de Body-schutz van FIASCO nu niet bepaald degelijk was :lol: :lol:
Op het eerste gezich heeft ie op een zandvloer/stal gestaan, want de ondersteldelen zijn goed roestig van het staan.... Persoonlijk zou ik de assen demonteren, stralen en in de epoxy zetten, dan ben je van dat gezeik af, en het werkt zalig... Een modificatie naar schijfrem voor zou ik zeker overwegen op den duur, er staan info over deze ombouw bij de Fiat 600 Club...

Bumpers zijn vaak wel te vinden, ook voor redelijk geld, en goed... Poets voor de gein eens die oude bumper met water en een blokje samengevouwen aluminium folie... je schrikt je dood over het resutaat.... De rozetten zijn te ontleden, het rubber kan er af, haakjes weg buigen en je kan bij de bout... Wees vindingrijk, en als het kaduk is, hoef je niet bang te zijn om het te slopen...of niet ?
Die achterbumper is plat, die heeft iets vrouwelijks meegemaakt.... Richten kan, maar is niet eenvoudig.. Gewoon zoeken op internet, genoeg te koop..

Radiatoren moet je zuinig op zijn, klopt...goed doorspoelen en eens kijken wat er mee komt... Ik schat dat de koelvloeistof/water al weg is, verdampt of weg gelopen... Misschien vind je nog blauwe drab of poeder... De olie kan in botervorm aanwezig zijn, maar dan is ie heel erg oud...

Ben benieuwd... succes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 feb 2018, 17:54 

Heb de assen er onderweg en uitlaat eraf.

Een van de bouten bij de rechteras tegen de wielkant kreeg ik niet los ook niet na dagje weken met kruipolie en wd40 dus hij verdraaide en heb hem moeten afslijpen en vervolgens de bout met een tang losgedraaid wat met moeite ging. Rest ging soepel en er kwam vrij veel olie uit versnellingsbak

Ook uitlaat ging soepel.

We hadden in de "kofferbak" 2 eenden versnellingsbakken gelegd om gewicht te doen ivm brug stabiliteit. Maar achteraf bleek eentje te lekken lag er plas olie uit bak.

M'n vader was niet blij ivm mogelijke milieu inspectie en dus vraag ik me af. Zijn er goede mogelijkheden olie uit glad beton te halen olievlekken.

Maar goed. Morgen verder uitbouwen.

Foto's :

https://imgur.com/a/9mdCJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]