Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 16 sep 2019, 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 22:52 

Laswerk is erger dan verwacht geschat is het 4 dagen van 8 uur lassen.

Dat word een dure, als dorpel ben ik van plan een metalen plaat bij een lokaal metaalbewerkingsbedrijf te buigen en dan dat over de gehele dorpellengte te lassen is dit een goed idee? Ik zie dat originele dorpels rond de 200 euro liggen per stuk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 23:32 

Nooit metaal over metaal heen lassen.
Het oude metaal er uit slijpen en een nieuwe exact zelfde stuk terug inlassen.
Op internet, you tube en google vind je heel veel hier over.
Bijna complete cursussen worden gegeven.
Koop een lasapparaat, oefen wat op plaatmateriaal, vraag je vader om te betalen. ;)
Koop mooie stukken plaatwerk op die website.
Mooi projectje.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 00:10 

wimv8 schreef:
Nooit metaal over metaal heen lassen.
Het oude metaal er uit slijpen en een nieuwe exact zelfde stuk terug inlassen.
Op internet, you tube en google vind je heel veel hier over.
Bijna complete cursussen worden gegeven.
Koop een lasapparaat, oefen wat op plaatmateriaal, vraag je vader om te betalen. ;)
Koop mooie stukken plaatwerk op die website.
Mooi projectje.

Gr. Wim.

moet zelf betalen omdat het mijn Fiatje word.
We hebben een CO2 lasapparaat maar ik kan niet lassen, en mn vader ook niet.
Maar de RDW moet hem keuren dus moet het perfect
das het klote gedeelte
edit:

en als er gelast word gaat oude dorpel eruit geslepen maar hij moet toch ergens op metaal gelast worden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 00:54 

Welkom als eerste.

https://www.fiat600ricambi.nl/fiat600/Plaatwerk

buitendorpeltjes nog geen 6 tientjes, binnendorpeltjes nog geen 3 tientjes

Pasvorm is absoluut niet slecht, hier en daar moet je uiteraard wel een randje aanpassen, maar dat maakt niks uit
een dorpel zelf maken moet je echt niet willen als je voor zo weinig geld ze kunt kopen kant en klaar

Hou er wel rekening mee dat je de binnenschermpjes, de dwarsbalk waar de achterwielophanging aan zit en de rand van de vloerplaat ook zult moeten herstellen omdat ze ook verrot zijn, dus maak vantevoren vast mooie tekeningetjes met de maten erop.
dan hoef je niet heel voorzichtig laagje voor laagje de rotte delen eraf te boren, pellen en slijpen maar kun je rigoreus alles er in een keer afslijpen. Verstevigen van de koets hoeft niet omdat het dak en het middentunneltje stijf zat zijn.

gewoon goed meten en aftekenen, alvast vantevoren de plaatjes maken om de oude randjes te herstellen en dan de slijptol erin en niet bang zijn ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 09:19 

Boxerman heeft goed gelezen, het is de MUltipladorpel die 280 kost... het valt dus al weer mee :D . Lassen is een proces dat je moet oefenen, je wordt ervaren naarmate je het vaker doet. Je moet je angst overwinnen, en lukt het dan, dan begrijp je wat voor een macht en gein het is om ZELF je eigen probleem op te lossen.
J e moet inderdaad ontleden, uit elkaar slijpen of boren, en dan weer opbouwen in gedeelten. Gooi het oude blik niet weg alvorens je het karwei afgemaakt hebt, dan kan je het nog grijpen als je een foutje hebt gemaakt... om na te meten bv...

De 600 is een auto die een prima gelegenheid biedt sleutelen te leren. De techniek en de koets is vrij eenvoudig, dus wees niet bang en doe het in etappes... Gaat het niet zo goed, hou dan op, maak je niet druk, en probeer het nog een keer, als je weer minder gespannen bent.... Je zult zien, dan gaat het beter, en het lukt echt wel.. Wij konden dat ook niet in een keer... Persoonlijk HAAT ik dat blikwerk, je trekt je handen open, krijgt troep in je neus, je haren, je wordt geprikt door straalborsteldraden, je kan lasogen krijgen, dus doe die kap op :lol: , en zet een mutsje op of zo... Het zal e verbazen wat er allemaal in je haar komt... onder de pomp na de tijd...Mama blij !

Je kan ook je koets afwisselen met de demontage/opbouw van de motor, dan heb je afwisselend werk. En je Pa mag best iets aardiger zijn, en je voort helpen, dat is niet zo sportief. Zeg hem dat maar... Je helpt hem toch ook ??? Of is ie jaloers :lol: ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 09:37 

Afbeelding
Deze 600D motor, dezelfde als een L, 767cc, is niets lastiger dan een bromfiets, zoniet eenvoudiger... Bouten en moeren aandraaien, slechts een paar dingen waar je op moet letten, de distributie en de lagers, de rest is gerust zelf te doen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 09:41 

Bezorg je documentatie en maak zelf veel foto's.... bergen...kan je alles wer nakijken later...
Afbeelding

Links is de Olyslager, en de rechter is van de ANWB en is een uitgebreide vorm van instructieboekje, maar dan niet van Fiat.. beide erg handig, en nog wel te vinden, voor klein geld..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 10:20 

Afbeelding

Je zocht een verklaring van de lampjes :
Van links naar rechts :
A) Knipperlicht-verklikkerlampje ( Richtingaanwijzer ) Groen
B)Stadlichtverklikkerlampje ( Groen* Draaien aan het lampje verandert lichtsterkte ? ) Bedoelen ze het dashboard ?
C) Grootlichtverklikkerlampje ( Blauw )

PS Ik schat echter dat de lampjes van positie veranderd zijn... de oranje is waarschijnlijk A, ( Hier dus C)

Generatore = Ontsteking/Laadstroom ( Dynamo)
Olio = Oliedruk
Aqua = koelvloeistof ( Lampje gaat aan als het te laat is... dus meter erin...)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018, 20:17 

Wow..

Super bedankt voor alle reacties.

Woensdag verloopt mijn proefperiode bij een autogarage hier vlakbij mij, dan hoor ik of ik er kan werken met een bbl opleiding(soort stage minimaal 24 uur werk per week 1 dag school werk krijg je dan betaald voor)

Dan kan ik schot in de zaak brengen.

Motor loshalen
We gaan een motor kopen voor 100 euro die vastzit als reserve.

Maar de huidige motor spuiten we elke 2 dagen de bougiegaten vol met kruipolie(half busje kruipolie per 2 dagen)
dan over een week zetten we hem in een versnelling 2 of 3, en gaan we hem naar voren duwen naar achter duwen enzovoort.

Dan schiet de motor los zei mijn vriend van 47 ofzo die eigen garage heeft.

Heeft ie ook bij zijn vitara v8 gedaan die zat ook vast en vol roest.

Daarna kunnen we de motor eruit halen

Hoe haal ik de motor eruit
Als ik het blok los heb willen we de motor eruit halen, wat is de makkelijkste optie?

Ik zag dat ik de achterkant bij motor los kan schroeven (4 moertjes) maar daar zit de ophanging van het blok op. en anders ben ik bang dat ie er niet goed uit kan.

Ik dacht zelf aan de fiat op de brug zetten, vervolgens alles los van het blok en dan brug omhoog en het blok eronder weg laten zakken. Is dit een optie? en waar moet ik dan zoal opletten?

Dat is omdat we dan de buitenkant willen ontroesten etc, en ik weet niet in hoeverre we het blok uit elkaar moeten halen nadat we hem los hebben?

Laswerk dorpel
Is het laswerk te doen als amateur? Mijn neef heeft basis lassen onder de knie en beweert op school ooit bodemplaat gelast te hebben.

Hij heeft naar mijn weten niet enorm veel las ervaring maar heeft de basis.

Ik bestel zodra ik mijn baan heb dorpels. Ouders betalen niets, die hebben de fiat gekocht door die schuurvondst, maar dan moet ik de rest van reparatie etc betalen anders is het niet mijn eigen fiat en zal die van mn ouders blijven.

Ik kan lassen laten doen door een persoon die dit dagelijks doet een goede kennis van me die ook een eigen garage heeft met zijn broer, voor 20 euro per uur zwart.

Maar mn neef is gratis, ik weet dus niet wat nu verstandig is, is het echt werk dat door een professional moet gedaan worden? Aangezien het door een RDW keuring moet vanwege 25 jaar al slapend kenteken.

RDW keuring en wat als kentekenbewijs mist
Ik heb al een beetje gegoogled maar snap het niet echt.

Het vrouwtje waarvan we de fiat gekocht hebben had naar haar zeggen geen kentekenbewijs meer,(raar vrouwtje wil overal slaatje uit slaan en in de buurt waar ze woont (bos) heeft niemand een goed woordje over voor haar, ze zeggen zelfs dat object boven de grond staat beter als die onder de grond zit. dus iedereen haat haar)

Maar dus we hebben een fiat 600, met kentekenplaten die erop zitten(die blauwe) maar geen kentekenbewijs, er hangt nog wel op het voorruitje een plastic houdertje met papiertje erin met iets van kenteken ofzo was toen die tijd verplicht 1 keer per jaar te vernieuwen zei mn pa(die laat ik er ook op is mooi stukje nostalgie)

Maar hoe zit dat dan, ik maak sws fotos tijdens de restauratie en ervoor ook alles op foto gezet en maak daar sws fotoboekje van als de rdw vraagt hoe het exact zit bij de keuring kunnen ze zien dat we hem iig helemaal zelf opgeknapt hebben

Bedankt

Bedankt alvast voor alle positieve reacties en hulp.
Ik hou jullie ook op de hoogte

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 14:15 

Gewoon even bellen met de rdw en het verhaal uitleggen.
De enige keuring die de rdw hoeft te doen is het checken van de voertuigidentiteit, dus het chassisnummer.
Als je een aankoopbon/briefje/vodje hebt van de vorige eigenaar maakt het t verhaal een stuk makkelijker, en anders is er nog niks aan de hand als het kenteken niet als gestolen is opgegeven.

Als het kenteken niet meer actief is, maar het chassisnummer nog gewoon leesbaar is, kan het kenteken geheractiveerd worden en ter plaatse gelijk op joum naam gesteld worden. Wel direct schorsen dan!!!!

Dan ga je het autootje gewoon keurig restaureren in je eigen tempo en alssie klaar is hoef je alleen maar een doodnormale apk keuring te laten doen.
Hou wel rekening met de apk-eisen tbv laswerk dus proplassen niet verder dan 20mm uit elkaar hart op hart.

Lassen is absoluut niet moeilijk en al doende leert men. Dus pak een stapel plaatjes van 0,8mm en begin ermee. Investeer in een goede laskap zodat je kunt kijken wat er gebeurt. Luisteren tijdens t lassen is ook belangrijk, je kunt ook horen of de las goed gaat

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]