Ik had nog twee thermometers liggen voor olie en water temperatuur uit een vorige auto.
Ik vind het altijd wel leuk om die waardes te zien onder allerlei omstandigheden.
Dus eerst maar eens de olietemp.meter er in geknutseld:

Bij zo'n metertje zit een standaard voeler en je kunt genoeg adapters bestellen met de meest voorkomende soorten en maten draad.
Bij de 1.1 motor zitten bij het oliefilter twee stoppen, de bovenste had ik eerst los maar na één slag draaien wou die niet verder, omdat ik geen idee had wat er achter zit ben ik gestopt en hem weer vast gezet. Zo dicht bij het filter kan er wel een overdrukventiel(veer met kogeltje oid) achter zitten.
Dus de onderste ging goed, die kan er gewoon uit. Ik had hem er eerst alleen even uit om de draad op te meten om daarna de juiste adapter te bestellen.
De draad is M18X1,5 (voor de liefhebbers)

De olie druppel is inmiddels weg, de eerste adapter is gewone draad met een ring die afsluit, de voeler heeft echter conische draad, ik vind het altijd wel spannend hoe vast dat moet, toen hij warm werd kon ie nog wel een slag hebben, blijft eng met dat zachte messing.
Tijdens rijden bij -5 buitentemperatuur(gevoelstemp:-18) en afgeplakte radiateur(dat doe ik 's winters altijd) is de olietemperatuur na 10 minuten 80km/u rijden in de 4e versn. krap aan 70graden, dus net aan goed.
Leuke info dus. De watertemperatuurmeter volgt binnenkort.
Gr. Wim.