Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 16 dec 2018, 13:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 17:01 

Een verhaaltje met terugwerkende kracht, start okt'16.

In oktober 2016 kocht ik mijn rode Seicento voor 600,- met 87000km op de teller, interieur is schoon en netjes en nog heel.
De carrosserie ook nog glimmend en roestvrij van boven. En het motortje klinkt nog erg fris. En een half jaar apk.

Afbeelding

Zeshonderd euro, heel goedkoop dus, dit was ook de bedoeling. Met achterliggende gedachte dat een andere auto van bijv. 2500,- euro, de zelfde leeftijd en ook een ton op de teller net zo slecht zou kunnen zijn alleen ben je dan al meteen 2000,- armer. En de kleinste Fiatjes blijven natuurlijk altijd leuk.
Met opzet had ik de uitvoering zonder opties gekozen, dit zou alleen maar extra storingen kunnen geven op deze leeftijd.

Ik ben zelf de monteur en kwam er achter dat de onderdelen voor deze auto erg goedkoop zijn, samen met 17,- euro wegenbelasting en 16,- euro verzekering per maand maakt dat hem goedkoper als een brommer.

Het autootje opgehaald bij de handelaar en op weg naar huis rijdend voelde ik al meteen twee waardeloze voorste schokbrekers wat een erg gevaarlijk gedrag vertoonde vooral in bochten met een hobbel. Dus thuisgekomen direct shoppen en twee veerpoten met schokbrekers besteld voor de voorzijde, twee achterschokbrekers meteen ook maar, en vier veren rondom die 3cm lager zijn en wat stugger, hopende op een wat beter bochtengedrag.
Tijdens een proefrit een week eerder in een blauwe Seicento vond ik die erg overhellen in de bocht, vandaar.
Een week later het hele spul er onder gesleuteld en inderdaad, een heerlijk rijdende Seicento.
Wordt vervolgd.

Gr. Wim.

Laatst bijgewerkt door wimv8 op 21 sep 2018, 22:19, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 19:44 
Superleuk dit! Houd ons op de hoogte!

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 21:29 

Na 2 weken (begin nov'16 en 900km) rijden maar eens de olie(action 10w/40)ververst en oliefilter vervangen, dit was al redelijk donkerbruin en weet ik niet hoe oud het wel was.
Ook merkte ik eerder al op dat er flinke dotten mayo in de olievuldop zaten.
Koppakking? Nee, geen gedaald koelvloeistofniveau in die afgelopen twee weken.

Omdat ik al vond dat het heel lang duurde voordat de kachel warm werd en deze ook niet echt heet wilde worden lag de oorzaak van de mayo bijna zeker bij een te koud blijvende motor.

Dus thermostaat besteld, klepdekselpakking, multiriem en rw bladen.
Thermostaat gemonteerd, klepdeksel aan binnenzijde ontdaan van de mayo, nieuwe pakking er op, die zweette ook behoorlijk.

De klepspeling ook even gemeten.
1 uitlaatklep op de limit 0,55 en 3 uitlaatkleppen op 0.60mm dat is 0,05 teveel, 3 inlaatkleppen op de limit van 0,45 en eentje op 0,50 dus ook 0,05 er overheen.
Maar eens kijken wat ik daar mee ga doen.

Verder de wisserbladen en de multi-riem vervangen. Dat die oude riem nog rondging! Leek meer op hardplastic dan op rubber.

En rijden maar weer.
Wordt vervolgd.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 00:33 

Ja ha, leuk autootje, mooie verhalen, herkenbaar v.w.b.t. benodigd en preventief onderhoud, prima voor behoud van de techniek en "rijdbaarheid" en alles voor budget-prijzen!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 00:38 
Mooi dit! :D

Die mayo kan prima veroorzaakt worden door veel korte ritjes trouwens.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 23:44 

Giovanni -24V schreef:
Mooi dit! :D

Die mayo kan prima veroorzaakt worden door veel korte ritjes trouwens.

Ja daar dacht ik ook aan, maar na aankoop alleen maar lange ritten gedaan en de mayo bleef.
Gezien de kachel echt koel bleef, de thermostaat(87gr) dus maar vervangen en na een week geen mayo meer te vinden,
en een bloedhete kachel zoals die hoort. Blokje bleef blijkbaar serieus koud en het condens verdampt dan niet.

Inmiddels (eind dec'16) nieuwe apk er op.
Radio en Pioneer speakertjes ingebouwd.
Nieuw luchtfilter, bougies schoongemaakt en afgesteld.

Eind Febr. '17 met de teller alweer op 94000km.
Flink koud buiten en dat was meteen een accutest, dood bij de eerste nachtvorst.
Nieuwe accu bij de gamma 55,- en weer een super start.

Motorolie was alweer redelijk donkerbruin dus ook maar de motorolie met een filter vervangen.
Brandstoffilter onder de wagen ook nog vernieuwd.
Benzineverbruik is 1:17.

Afbeelding

Wordt vervolgd.
Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 22:59 

Ergens eind mei'17 en de teller al weer op 99.000km zag ik steeds vaker een druppel olie onder de motor liggen.
Mn hoofd er maar eens onder gestoken en zag dat de bak best wel nattig was. Later maar een keer kijken.
Na een weekje stonk het ook vaak naar verbrandde olie, olie die op de uitlaat drupt. Van motorolie kan ik dat nog wel hebben maar bakolie ruikt echt heel vies
als dat verbrandt.
Eerst maar eens een litertje gekocht om bij te vullen voor dat de bak leegraakt, duur spul gaat er in 18,- een litertje, vulplug er uit gedraaid en bijna de hele liter gaat er in zeg, net op tijd dus maar ik kan weer even veilig doorrijden tot de reparatie.
Zoveel olie had er al een tijd niet meer in gezeten denk want nu begon de bak echt overal te zweten, bah wat een vieze lucht.
Maar moest nog even door zo. Dus af en toe bijvullen.

Ondertussen alle anti-lek onderdelen besteld voor de aankomende reparatie, twee as hoezen bakzijde compleet met lager een prise-as keerring en olie.
Meteen ook maar een ashoes wielzijde rechts want die heeft diepe droogte scheuren, 4 bougies, motorolie en een oliefilter.

Half augustus'17 en de teller op 103250km was het zover, aandrijfassen er uit gehaald, bak er af, koppelingsplaat drukgroep en lager waren nog in goede staat dus dat blijft zitten, alle onderdeeltjes gemonteerd, en bak en assen terug gezet.
Bougies vervangen.
Motorolie ververst en een nieuw oliefilter en we kunnen weer even.

Wordt vervolgd.
Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 21:54 

Begin november '17 108.500km,
Koplamp lv gaf plots een vreemd beeld op straat, even gekeken, zit er een gaatje in het midden van het glas, steenslag?
Maakt niet uit, naar de sloop en een mooie originele Carello uit een donor gesloopt, gaat me wagentje er nog op vooruit ook, want die er in zat was een imitatie.

Prefentief onderhoud gedaan, distributieriem met waterpomp en span/looprol vervangen.
Meteen ook krukas en nokkenaskeerring vervangen.
Klepdekselpakking weer vervangen, zweette opnieuw olie, nu eentje bij de dealer gehaald en deze lijkt meer op echt rubber, de vorige (cheap internetding) was net een soort zacht plastic, wat nu dus alweer keihard was, vandaar alweer het zweten van olie.

4 banden (120,- (Ling long 165/65/13) en ventielen vervangen, balanceren.
Zag ik ook dat remschijven superdun zijn en de blokken op. Ach, een wagentje van 700kg die red het daar nog wel even mee.

Wat een verbetering zeg die nieuwe banden. Rijd echt 10x beter, ook in de regen. Eén maatje breder genomen 165 ipv 155, geen idee waarom.
De oude Pirelli Cinturato's hadden nog wel wat profiel, een mm of 4, maar reden erg slecht en waren erg oud, 2006 volgens dot, elf jaar oud.
Het rubber was ook keihard, de nieuwe china bandjes zijn lekker zacht.

Dus weer lekker rijden.
Wordt vervolgd.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 21:58 

Lekker bezig !!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 22:01 

Eind december '17 110.900km

Ik had wel weer zin om de motorolie te verversen, dus maar even oliefiltertje gehaald van 8,- en vier liter action olie 9,- euro,
en ik heb weer een motortje met verse olie. Olie verbruik is trouwens 0,00.

Ik had ook twee remschijven 25,- en blokken 18,- besteld, die er ook maar op gezet.
Tijdens het wegklappen van de remklauw voor het de-en-monteren van de schijf rv scheurt de buitenmantel van de remslang door droogte,
gewoon omdat ik hem buig. Die ga ik bestellen en later monteren voor de aankomende apk.

Gelijk met de schijven had ik een nieuwe set bougiekabels(9,-) er bij genomen, dus die er ook op gezet.

Ook een radiateur had ik al eerder besteld(29,-), die zweette al van af het begin, ik had hem al langer in huis maar nog nooit gemonteerd omdat ik met de dop van het expansievaatje los reed, dan bouwt het geen druk op en stopt het zweten, dus kan je wat langer door rijden. Die ook maar vervangen.
Koelvloeistof ververst.

En daar gaan we weer.

Gr. Wim.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]