Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 18 nov 2019, 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 mei 2019, 12:09 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1259
Inmiddels loopt de 792cc metende 600D motor, hij klinkt goed, maar ik heb nog mijn twijfels over de vervroeging. Hij is iets twijfelachtig met oppakken, kan zijn dat de carburateur toch iets te groot is bemeten... We gaan weer puzzelen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 14:27 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1259
Als het stil is ben ik druk, zo gaan we van de week wel verder met de 600D, die zijn voltooing nadert. De motor loopt inmiddels, en het mag gezegd worden, hij slaat ze er fantastisch uit, een fantastische stationaire loop...
Maar het overnemen van het gas, was nog een zorgenkindje. Eerst inhouden, en dan kwam die in... Hield je de luchtinlaat dicht, pakte de motor wel mooi over. Oftewel, hij lukt te veel lucht te krijgen, of dus: Te weinig brandstof. Er is nogal veel aan veranderd, zuigers en drijfstangen op gewicht gebracht, kanalen gepolijst en matching gemaakt, kop gevlakt en inlaattraject ook gepolijst. Bijna alles wat de Fiat 850-motoren hadden mee gemaakt.
Hmmm, laten we eens vergelijken, de Weber 28 ICP is standaard op de 767cc.... de gebruikte Solex 30PIB4 komt van een Seat 133 met 843cc... en de Weber 30ICF die op de 850 Sedan zit in een tabel dus maar.... Kijk en vergelijk !
De doorlaat groeit van 28 naar 30mm, de Venturi van 19mm naar 22mm. Wat zegt de Weber-manual ? Als je de venturi vergroot dan dient de hoofdsproeier ook groter te worden. 0,05 per MM. Dus dat lijkt logisch.
In de Weber 28ICP zit een stationair sproeier van 0,45, in de 2 grotere carbs een 0,40. Stationaire sproeiers doen hun werk tot 3000tpm, daarna neem de Hoofdsproeier, de mengbuis en de Remlcuhtsproeier het over...
In de Solex 30PIB zit een 110 Hoofd, ( Weber 28 =100, Weber 30 =120 ) Dus een Hoofd van 120 is wel nodig, de stationair doen we naar 0,50. Heb naast 120, nog 125 en 130 besteld, om de test te gaan doen met de 125.
Gisteren dus even de motor omgebouwd, dwz de Solex. Choke erop, en starten ! Pakte meteen aan, en nam zelfs koud zonder choke over... We hebben de oorzaak gevonden, en kunnen de motor volgende week eens testen in de buitenlucht, en dus warmdraaien en testen met de 120 erin...
Helaas zijn er voor de Solex geen remluchtsproeiers te vinden, misschien nog in Engeland. De Solex 30 PIB heeft een verwisselbare venturi, maar ook die zijn voorlopig niet te koop. Ik neem aan dat de nokkenas van de 600D teveel peut ook niet kan gebruiken, maar dat hoeft ook niet... Deze 792cc met hogere compressie ( Nog meten ), en dikke M10 kopbouten en gepolijste kanalen, grotere 27mm inlaatkleppen, moet toch wel iets meer vermogen hebben dan de 23 Pk van de 767cc... Dit blijft een geweldig leuke materie...
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling