Forum Fiatclub.nl

Het forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 21 mei 2022, 18:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 maart 2022, 16:35 
Offline

Geregistreerd: 01 aug 2021, 19:40
Berichten: 27
Koude start en even flink gas trappen en dergelijke (ok. geen warm gedraaide motor maar jammer dan voor nu). Vandaag kom ik verder nergens aan toe en morgen denk ik ook niet op een filmpje na aan de achterkant bij de uitlaat voor het geluid.

Eerste rij indruk:
https://www.youtube.com/watch?v=_hATclSbw6o


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 maart 2022, 00:56 
Offline

Geregistreerd: 01 aug 2021, 19:40
Berichten: 27
Ik ben weer een poos verder en heb nog geprobeerd om mijn probleem te filmen wat maar niet lukte; maar ik kan het probleem nu wel reproduceren! Het blijkt dat de storing optreed bij een warme motor die een half uurtje heeft gedraaid. Verder blijkt dat na het parkeren en twee uur later weg willen rijden het tegenovergestelde probleem ontstaat. Dit is voor mij leerzaam en heb er een beetje een conclusie uit kunnen halen en opgezocht of het kan kloppen en mijn denken kan in de goede richting g zitten nu.

OBD2 uitlezen:
Vandaag ben ik met uitlezen begonnen via de vaste en draadloze OBD en beide geven op 1 monitor na dezelfde gegevens (niet veel helaas). Hij leest veel niet en de draadloze herkent 1 monitor niet. Verder kan het niet alle testen afronden wat te maken kan hebben met het feit dat ik dan eerst moet gaan rijden tijdens het testen, of langer moet wachten... beetje onduidelijk maar geeft niet. Ik heb foto's gemaakt en een filmpje van het meten wat voor hier geen waarde heeft.

Krimpen en uitzetten:
Wanneer alles warm gaat worden kan het zijn dat er slangen of aansluitingen uitzetten waardoor er valse lucht komt en kan dat testen met remreiniger heb ik gelezen. Dus als alles schoon is en ik visueel heb geïnspecteerd en eventueel heb gerepareerd kan ik nog gaan controleren met de reiniger. Dit principe kan overal ontstaan rondom het motorblok dus daar kan ik iets mee.

Brandstoffilter:
Veel tegenstrijdige info tot vandaag na het bellen met een ouder monteur die alles direct uit zijn hoofd wist te benoemen (wist direct dat ik de juiste persoon had). Ja er zit een filter in en Fiat geeft aan dat deze nooit vervangen hoeft te worden, maar de monteur vertelde dat "levenslang" een betrekkelijk begrip is indien je er vanuit gaat dat een auto na 250.000 kilometer naar de sloop gaat. Een nieuwe bestellen is niet mogelijk en als ik alles om de auto heen heb gedaan en ondervind een probleem met brandstof is het altijd nog mogelijk om een keer een ander model te plaatsen mocht ik dat echt willen. Het zal mij de kop niet kosten kwa kosten, maar het zou niet nodig "moeten" zijn. Ik moest er gewoon vanuit gaan dat het goed was en anders was er altijd wel een andere filter wat werkt.

Oefening:
Ondertussen heb ik een 50cc blokje en echte carburateur grondig schoongemaakt en dus geheel gedemonteerd en etc, dit was een mooie oefening om even feeling te krijgen zonder angst of ik aan iets begin wat niet te doen is of verkeerde middelen gebruik. Het stelde echt niets voor ben ik achter gekomen en het is een kwestie van slim werken met foto's en dingen tijdelijk terugdraaien wat kan. Ik heb er nu dus veel vertrouwen in en voel mij wat dat betreft redelijk bekwaam om verder te gaan nu en durf het zelfs wel zonder het werkboek voor een groot deel; en de woning naast mij is voor de aankomende drie dagen even beschikbaar. Morgenvroeg nog even aan het werk en dan losdraaien die handel.

---

Zonder foto's is het saai dus gewoon voor de lol. 1 is van het uitlezen en de anderen van mijn oefenprojectie waar ik mee bezig was (quad uit elkaar gehaald en blokje en etc reinigen/opknappen; leuk feitje dat de sproeier hiervan verstopt was).

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.44.36.png
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.44.36.png [ 1.15 MiB | 908 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.45.18.png
Schermafbeelding 2022-03-24 om 23.45.18.png [ 1.1 MiB | 908 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_3535.jpg
IMG_3535.jpg [ 415.86 KiB | 908 keer bekeken ]

Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-25 om 00.05.31.png
Schermafbeelding 2022-03-25 om 00.05.31.png [ 456.49 KiB | 908 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2022, 17:52 
Offline

Geregistreerd: 01 aug 2021, 19:40
Berichten: 27
Schuurtje was mooie schoon van een ander project en kon eens lekker aan de slag in het zonnetje. Werkt erg prettig als alles goed schoon is en op zijn plek ligt (niet alles heeft nog een exacte plek, maar dat komt wel). Kan er ook slecht tegen als er veel rommel ligt en wil mijn gereedschap als nieuw houden voor zover redelijk. Uiteraard tijdens loshalen en etc alles goed afgedicht ter voorkoming van vuil.

De spannende gasklep:
Gasklep was "redelijk" schoon als zijnde dat deze wel goed draaide en alleen wat vervuiling van vet en zand had, maar luchtgang voor stationair was totaal vervuild met drab. Nu moet ik zeggen dat ik niet exact weet hoe het verder nog intern zit omdat ik de veer naast de klep (en niet van de klep) niet los durfde te draaien. Wellicht een ander keer als ik het werkboek erbij heb. Maar echt leuk om te doen en de klep stelde echt niets voor om los te halen. Bij het volgende rondje wil ik weten hoe die luchtgang werkt en waar dat exact heen gaat. Verder zou ik hem graag helemaal compleet uit elkaar willen halen maar wellicht zitten onderdelen geperst en is dat niet mogelijk. De pakking zelf was wel in orde maar vervang hem later nog wel even.

Injectoren schoonmaken:
Nu had ik al bedacht dat er iets mis zou kunnen zijn daarmee, maar echt een goed helder antwoord heb ik niet en dat moet ik later beter uitwerken (hoewel een Scania V8 geluid... cilindertje minder?). Helaas heb ik de injector die echt verschrikkelijk slecht was niet op de film, dat is echt zo jammer achteraf! 1 injector gaf gaf echt een pisstraaltje benzine en pas met goed druk en zelfs perslucht erbij kwam deze pas weer op gang. Niet wetende welke fout daarbij hoort maar wellicht het lean bank verhaal? Ik zal later even het filmpje erbij plaatsen van de eerste injector die ik heb schoongemaakt.

Het was wel even prutsen om de boel los te krijgen en moest echt even goed kijken met alle borgringen en etc. Maar eenmaal doorhebbende hoe of wat stelt het niets meer voor en kan dit i.v.v. binnen no time doen. Benzine heb ik lekker laten klotsen omdat het lekker warm weer was met een mooi briesje, dus dat verdampt zo snel dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Het was met schoonmaken echt heel makkelijk, ik keek domweg opzij toen ik het schuurtje inliep en zag de kit staan en bingo... Paste allemaal perfect op een heel klein beetje lek na wat mij niet interesseerde omdat remreiniger zo goedkoop is. Aaaaaa nee geen remreiniger gebruiken en dan ook nog je rubbers en etc. Geen paniek, ik heb ze schoongemaakt en een neveltje WD40 gegeven omdat ze anders droog stonden en slecht teruggeplaatst kunnen worden. Helaas "moest" ik remreiniger gebruiken omdat geen winkel het juiste had in de buurt en ik nu niet langer wou wachten. Voor de rest klikte ze allemaal netjes op 12v zonder twijfel.

Gevolg:
Totaal ander rijgedrag nu en behoorlijk meer pit gekregen, stank is nu ook weg van benzine maar wil nog wel de lambdasondes vervangen. Al met al een 4 uur werk geweest inclusief al het gereedschap weer brandschoon maken en opruimen; een opgeruimd schuurtje en schoon gereedschap is een opgeruimde geest.

Motorcompartiment bekleding:
Overal en nergens hing het los en aangevreten door een steenmarter, dus ik heb nu eerst zoveel mogelijk verwijdert zodat het makkelijker te zien is allemaal en geen brandgevaar wil. Volgende keer haal ik echt alles weg omdat het geen nut meer heeft. Wie weet komt er dan een moment dat er heel veel los ligt en ik een nieuw stuk kan lijmen op alles.

Lambdasondes
Omdat ik best wel de tijd heb genomen voor alles kon ik nu de Lambdasonde voor ook heel makkelijk vinden, ik wou hem even loshalen om te testen en op te meten maar moet dan eerst weer een beschermkap loshalen en de onderste beschermkap van het compartiment losdraaien. Ik stond in twijfel maar had geen tijd meer en moet even een moment plannen dat ik ook direct naar een zaak kan fietsen waar ze die mogelijk op voorraad hebben, ik durf niet online te bestellen omdat ik niet 100% zeker ben wat er in moet.

Elektra oefening:
Zijdelings oefenproject voor elektra gebeuren, dit is een chaos en heel veel kapot of spul wat er niet thuis hoort. Komt van de quad af en ben al een heel stuk opgeschoten vandaag: maandag 28 Maart. Valt mij wel op dat het niet extreem ingewikkeld is naar mijn idee maar geeft super mooie ervaring voor straks. Zit een begrenzer tussen gemaakt (opgevoerd) en een dodemansknop/kabel. Maar het is echt een zooi aan elkaar gelapte kabels.


Hier zat de luchtgang dus echt vol met drab en heb er flink remreiniger en de pistool op gebruikt om schoon te maken, voor de rest vind ik de klep nu eerst prima zo.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.50.35.png
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.50.35.png [ 790.52 KiB | 869 keer bekeken ]


Leuk om te prutsen als beginner.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.12.17.png
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.12.17.png [ 1.05 MiB | 834 keer bekeken ]


Werkte prima zo.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.46.00.png
Schermafbeelding 2022-03-27 om 17.46.00.png [ 790.71 KiB | 869 keer bekeken ]


Dit zijn op een paar stukken na vrijwel alle kabels van het oefenproject.
Bijlage:
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.11.37.png
Schermafbeelding 2022-03-28 om 23.11.37.png [ 657.07 KiB | 834 keer bekeken ]




PS: Filmpje plaats ik er later even in en heb even een flinke edit gedaan omdat ik nu tijd had om het netje's uit te schrijven. En echt... dat motorblokje spint zoveel beter nu (heb alleen geen Scania V8 meer).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2022, 22:50 
Offline

Geregistreerd: 01 aug 2021, 19:40
Berichten: 27
Oud probleem terug en nieuw probleem erbij:
Zo, ondertussen een hele poos zonder problemen gereden en het probleem is weer terug nu (in zeer lichte mate), dus begin binnenkort even opnieuw met voorgaande wat ik al had gedaan. Verder wel de juiste lambadasondes besteld maar moet ze nog wel plaatsen en had het veel te druk en dacht dat het eerst wel even goed was. Verder een nieuw probleem erbij gekregen, bij het ingaan van een bocht hoor ik aan de achterzijde rechts een slijpend geluid wat met een draaiend deel te maken heeft omdat je de frequentie hoort van het aanslijpen Ik weet niet wat het is, maar wil dat binnenkort even uitzoeken door gewoon de boel los te draaien en schoon te maken voor controle, wellicht is het een steentje of iets. Uitlaat heeft een lekje omdat ik de auto tegenwoordig hoor fluiten bij het schakelen, zou denken dat ik er stiekem een mini turbo op heb gezet. Ik had de auto te zwaar beladen (500+ kilo, hoewel het doorzakken reuze meeviel) en bij het achteruit rijden op een inrit (lekker minritje met een kuil in de weg daarvoor) heb ik de bodem geschraapt en denk daarbij dat de uitlaat een tikje heeft gekregen. Het is slechts een minuscuul geluidje wat niet stoort, maar het is wel stom als je schakelt en gas loslaat dat hij heel even fluit. :lol: Verder heb ik ene groter probleem wat mij geheel onbekend is en nog niet weet wat het is, er is een volledig gat aan de linkerzijde achterkant naast de bladveren, ik denk dat het iets met mijn benzinetank te maken heeft waar de vulslang naar de tank gaat of .... ik weet het niet, maar voor de APK maakt het niets uit omdat dit er achteraf gezien al veel langer zit en ook tijdens de laatste APK.

Eindelijk de kleine garage:
Ondertussen een garage afgebroken en in onderdelen naar mijn tuin verplaatst en wil deze wat opknappen en een stukje groter maken zodat er werkruimte ontstaat. Het is alsnog niet heel groot, maar 5x6 is een stuk beter dan een schuurtje van 2x3. Als ik het goed uitreken kan ik dan via de brandgang met een auto onderdak komen en anders ben ik van die dingen nodig voor onder de wielen om de auto net even een stukje te kunnen verplaatsen voor de draai naar binnen. Nu weet ik dat ze erg ongeschikt zijn voor stoeptegels, maar ik draai een deel van de tegels in de brandgang om en in de garage alles zodat het een stuk vlakker is. En anders is er wellicht een beter optie die ik nog niet heb gevonden. Voor in de toekomst kan ik altijd een keer nadenken over een put om in te werken omdat er geen brug in kan helaas (plat dak). Maar dat is echt voor de toekomst waar ik nu verder even niets mee doe omdat ik het nog niet nodig ben en al lang blij ben dat ik eindelijk een garage kan opbouwen waar ik lang op heb gewacht.

Ondertussen kijk ik nog stiekem naar mogelijkheden om hem verder om te bouwen richting 4x4 maar dat moet ik echt leren wat er allemaal bij komt kijken. En wie weet kan dat nooit of lukt mij dat niet, maar uitzoeken en nadenken kost niets :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling